Gå til innhold

IBM Deathstar 120GXP

Anbefalte innlegg

Nå har det skjedd! En av diskene som jeg kjørte i RAID 0 har gått fyken! :cry:

Men, jeg tror jeg kan fikse det likevel. Problemet er bare at jeg må ha en maken disk

(som jeg skal låne kretskortet fra). Det er en 4 år gammal IBM Deskstar (Deathstar) 120GXP 120GB.

Hverken IBM eller Hitachi var så greie at de ville selge meg et nytt kretskort,

og henviste meg til å sjekke forhandlerene deres, som selvfølgelig ikke har noen på lager.

Så det store spm: er det noen som veit hvor jeg kan få tak i en sånn disk?

Tipper forresten det er flere her som husker disse diskene.. eller har dere fortrengt de vonde minnene? :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 2 slike på 40GB som døde for meg, men jeg klarte å vekke dem igjen. De fungerer helt fint nå, selv om de ikke er like hardt brukt som i "glansdagene".

Prøv bruktmarkedet, kan tenkes at det er noen som har en å selge

6212850[/snapback]

Har laget annonse på bruktmarkedet, men nå ser det ut som de er lettere å få tak i enn jeg først trodde. Et søk på eBay gjorde underverker! Fant en som er helt lik på auksjon! :D + noen som er nesten helt like (p/n nummer er forskjellig) til fast pris på knappe 40 dollar (250kr).

Lenke til kommentar

Jeg må nesten spørre deg hvorfor du kjører akkurat TO av de diskene i RAID 0, og tydeligvis ikke har tatt backup av data det er viktig for deg å bevare?? Det kan nesten høres ut som en dårlig spøk.. :)

Får håpe du klarer det da.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte dem og satte dem opp i RAID 0 var det i god tro om at de var gode disker (var jo med en gang de kom i 2002 dette her, før noen hadde erfart noen problemer med dem) og jeg hadde heller ikke planer om å lagre viktige ting på dem.

Etterhvert som de fyltes opp ble det jo likevel mye jeg ville ta vare på, men pga. mangel på annen lagringsplass, full PC og for dårlig råd til å kjøpe nytt, har jeg kun tatt små backuper på CD. Nå i helga ble PC'n bare mer og mer ustabil og da skjønte jeg at noe holdt på å skje. Men akkurat da jeg skulle til å brenne ut det aller viktigste, datt disken ut for godt.. :(

Endret av Gullskruen
Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte dem og satte dem opp i RAID 0 var det i god tro om at de var gode disker (var jo med en gang de kom i 2002 dette her, før noen hadde erfart noen problemer med dem) og jeg hadde heller ikke planer om å lagre viktige ting på dem.

Etterhvert som de fyltes opp ble det jo likevel mye jeg ville ta vare på, men pga. mangel på annen lagringsplass, full PC og for dårlig råd til å kjøpe nytt, har jeg kun tatt små backuper på CD. Nå i helga ble PC'n bare mer og mer ustabil og da skjønte jeg at noe holdt på å skje. Men akkurat da jeg skulle til å brenne ut det aller viktigste, datt disken ut for godt..  :(

6212976[/snapback]

Denne diskserien har det aldri vært mer problemer med enn andre disker. Serien som ble kalt Deathstar var 75GXP og delvis 60GXP.

Lenke til kommentar

Hehe, fint at durabit oppklarte det punktet, jeg skulle akkurat til å poste samme regla.

Men sånn ellers, jeg tror jeg har en 120GXP liggende, så hvis du finner ut hvilken serie(produksjons) det kretskortet kommer fra, så skal jeg få det sjekket opp.

Husk at kretskortet må være helt identisk, det nytter ikke med ett kort av samma serien(120GXP), men som er en annen revisjon.

Lenke til kommentar

og igjen husk på at det er ikke sikkert du får det til å fungere fra en maken disk heller.

Etterhvert som diskene er i produksjon så forandres små detaljer på diskene, spesielt kretskortene, og er du uheldig så får du en disk som det er forandret litt på. Det må være 100% likens, 99.9999% nytter ikke. .

Ett eksempel.

Jeg hadde 3 samsung p120 disker. Der kretskortet gikk på den ene disken. Diskene var kjøpt samtidig.

Tok så kretskortet fra den ene disken, og skrudde i hop, fyrte i gang.. resultat: disken funket ikke.

Tok så kretskortet fra den andre disken, skrudde i hop og fyrte i gang.

resultat: disken funket og jeg fikk hentet alt i fra den.

Så det jeg skulle frem til var at det er ingen garanti på at det vil fungere. Selv om det er to identiske disker

Lenke til kommentar
Denne diskserien har det aldri vært mer problemer med enn andre disker. Serien som ble kalt Deathstar var 75GXP og delvis 60GXP.

6217358[/snapback]

Nå har ikke jeg sett noen statistikk over dette, men etter det jeg har lest og hørt er det mange som har hatt mer problemer med 120GXP i forhold til andre disker de har hatt. Jeg er klar over at det var enda mer problemer med 75GXP serien og kanskje også 60GXP serien, men at alt ble fikset med 120GXP nekter jeg å tru!

IBM selv anbefalte jo også at de ikke burde brukes i mer enn 8 timer pr. dag!

Var nok forøvrig kanskje ikke helt sant at jeg ikke har opplevd problemer med 120GXP før. Da jeg kjøpte disse to diskene var det nemlig en som var praktisk talt DOA, den gikk nemlig fyken etter et par dager. I det tilfellet var det kun elektronikken som var ødelagt, så da jeg lånte kortet fra den andre disken fikk jeg tilgang til alt som var på den. Selv om jeg egentlig brøt garantien, så fikk jeg bytta den i en ny en (fortalte selvfølgelig ikke om eksperimentet mitt). Har forresten også en 60GXP 60GB som jeg aldri har hatt problemer med i de 5 åra jeg har hatt den.

Lenke til kommentar
og igjen husk på at det er ikke sikkert du får det til å fungere fra en maken disk heller.

Etterhvert som diskene er i produksjon så forandres små detaljer på diskene, spesielt kretskortene, og er du uheldig så får du en disk som det er forandret litt på. Det må være 100% likens, 99.9999% nytter ikke. .

Ett eksempel.

Jeg hadde 3 samsung p120 disker. Der kretskortet gikk på den ene disken. Diskene var kjøpt samtidig.

Tok så kretskortet fra den ene disken, og skrudde i hop, fyrte i gang.. resultat: disken funket ikke.

Tok så kretskortet fra den andre disken, skrudde i hop og fyrte i gang.

resultat: disken funket og jeg fikk hentet alt i fra den.

Så det jeg skulle frem til var at det er ingen garanti på at det vil fungere. Selv om det er to identiske disker

6217685[/snapback]

Takk, det var greit å få avklart det slik at jeg ikke falt for fristelsen til å kjøpe en av de liknende diskene. Samtidig er det litt synd at det er slik, for da er jo håpet for å få det til desto mindre. Men jeg får håpe at jeg får tilslag på den disken på eBay da..

Lenke til kommentar
Hehe, fint at durabit oppklarte det punktet, jeg skulle akkurat til å poste samme regla.

Men sånn ellers, jeg tror jeg har en 120GXP liggende, så hvis du finner ut hvilken serie(produksjons) det kretskortet kommer fra, så skal jeg få det sjekket opp.

IBM Deskstar 120GXP 120GB, model IC35L120AVVA07-0, p/n 07N9219, mlc H32657

Produsert i Mars 2002 i Thailand.

Husk at kretskortet må være helt identisk, det nytter ikke med ett kort av samma serien(120GXP), men som er en annen revisjon.

6217578[/snapback]

Det var det jeg fryktet. Takk for info.

Lenke til kommentar

6217358[/snapback]

Nå har ikke jeg sett noen statistikk over dette, men etter det jeg har lest og hørt er det mange som har hatt mer problemer med 120GXP i forhold til andre disker de har hatt. Jeg er klar over at det var enda mer problemer med 75GXP serien og kanskje også 60GXP serien, men at alt ble fikset med 120GXP nekter jeg å tru!

IBM selv anbefalte jo også at de ikke burde brukes i mer enn 8 timer pr. dag!

Var nok forøvrig kanskje ikke helt sant at jeg ikke har opplevd problemer med 120GXP før. Da jeg kjøpte disse to diskene var det nemlig en som var praktisk talt DOA, den gikk nemlig fyken etter et par dager. I det tilfellet var det kun elektronikken som var ødelagt, så da jeg lånte kortet fra den andre disken fikk jeg tilgang til alt som var på den. Selv om jeg egentlig brøt garantien, så fikk jeg bytta den i en ny en (fortalte selvfølgelig ikke om eksperimentet mitt). Har forresten også en 60GXP 60GB som jeg aldri har hatt problemer med i de 5 åra jeg har hatt den.

6219014[/snapback]

Jeg linket til www.storagereview.com. I 2002 skrev de: "According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the IBM Deskstar 180GXP predecessor (IBM Deskstar 120GXP) is more reliable than 57% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation."

Jeg har selv hatt 8x120GXP disker i raid5. Totalt har jeg vel eid over 15 IBM disker. Den eneste som har sagt takk for seg er en 30 GB 75GXP disk, altså Deathstar serien :)

Lenke til kommentar

Argh! :mad:

Fikk ikke tilslag på eBay auksjonen! Har f*en meg vært oppe til 5 på morran bare for å by på den og forsikre meg om at jeg vant! Men jeg fikk f*en ikke bydd på den kun fordi jeg ikke bor i USA! Jeg hadde jo for i h*lvete avtalt med fyren at det var greit, at han kunne sende hit og alt! :hrm:

ARGHHH!

PS! kpolberg: hadde du en slik disk liggende?

Jeg begynner å blir rimelig desperat her nå! :(

Lenke til kommentar

Jeg håper, for evt. framtidig usunn stress og sinne, at planen din er å flytte data'en over til noen nyere og mer pålitelig disker?

Jeg har hatt 3 stk IBM Deathstar-disker. Jeg ville ikke stolt på at dataene mine på disken(e) var trygg selv i den feteste RAID-konfigurasjonen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg håper, for evt. framtidig usunn stress og sinne, at planen din er å flytte data'en over til noen nyere og mer pålitelig disker?

Jeg har hatt 3 stk IBM Deathstar-disker. Jeg ville ikke stolt på at dataene mine på disken(e) var trygg selv i den feteste RAID-konfigurasjonen.

6239984[/snapback]

Selvfølgelig! Man lærer da av sine feil!

Tenkte jeg skulle kjøpe en ekstern 300GB disk til å legge dataene over på.

Om jeg får Deskstar diskene opp og kjøre stabilt, kommer jeg nok til å bruke dem fortsatt enn så lenge (dog ikke i RAID 0), men jevnlig ta backup til den eksterne disken.

Uansett, så er det viktigste nå å faktisk få tak i en identisk disk, forhåpenligvis ganske kjapt og uten den er alt for dyr. (fant noen i USA som selger den til over $180 + frakt med UPS ($80) :thumbdown: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...