HansPetterT Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 I dag fikk jeg vite at jeg kom opp i norsk muntlig eksamen på torsdag. Trenger noen gode råd. Holder på å lese om realismen og nyrealismen nå. Vet at ingen får en helt lik eksamen, men kan jo være noen har noen gode tips på lager Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hmm fri fra manus er alltid regel nr 1. Vis at du kan holde deg saklig uten å ha noen form for manus.. Andre ting som kan være lurt er om du har med sitater fra kjente forfattere fra den tiden (realismen : H.Ibsen siden dette er Ibsenåret). Eller dra et sitat fra Kielland siden han også har jubileum i år. Så bør du ha god kontakt med lærern, og ikke se på sensor. Sensor skal bare vurdere. Derfor bør du ha god øyekontakt med lærern sånn at sensor ser at det er "kjemi" mellom dere. Så bør du også VITE hva du snakker om. Brente meg litt på den i 10.klasse. Hadde samfunnsfag og motsa meg selv en gang. Men jeg klarte å redde meg ut på slutten. Da jeg sa : "Jeg sa det først, så sa jeg det som virker som det motsatte av det jeg sa. Men det jeg mente var...." Så du må være sikker på at du vet hva du snakker om. Lenke til kommentar
HansPetterT Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Har klart meg bra på lignende oppgaver men føler at eksamen er mere alvorlig. Har 5+ i Norsk muntlig så det burde gå ganske glatt. Tusen takk for raskt svar foresten Det å holde seg saklig og samtidig vite hva jeg snakker om kommer vel til å bli problemet. Det med Ibsen- (og Kielland) år er vel litt unikt. Da må jeg jo bare ta med litt god gammel Ibsen . Villanden er vel et bra utgangspunkt. Jeg har dem mistenk Werle Junior for å gå med den ideale fordring uforkortet i baklummen eller noe som Gina, send litt mere sildesalat til Doktor Relling eller for å ikke glemme den mest kjente Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme Ibsen kan være litt gøy det også. Manus er vel en grei sak tror jeg, men det jeg gruer meg mest til er hva jeg får som oppgave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå