Npvk_X Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Vel, har ikke sett det postet på dette forumet før, men det er alså fult mulig å fjærne HS på en Intel prosessor (og prosessoren overlever) Siden jeg da faktisk har en Pentium D 950 som er helt FUBAR, og jeg har kjøpt en ny 930 tok jeg sjansen på min første HS pop... Noe som er litt spesielt med Intels måte å montere hs på er at de bruker et slags "lodde" tinn, dvs en metallisk hard kjølepasta... Problemet med denne er at om du vil ta av HS vil normalt prosessorkjernen brekke i stykker siden den er "loddet" fast til HS. Løsningen på dette er ganske logisk, man varmer opp hs. med en gassbrenner... vil jo selvfølgelig denne "loddingen" løsne.. Jeg har desverre ikke noen bilder fra selve prosessen, men resultatet derimot. "Trykk" for shvære bilder Som dere ser er det diverse "bobler" i tinnet, hvordan dette er mens prosessoren er normalt sammensatt vet jeg ikke. Men det kan virke som at mange av boblene ikke er dannet av selve fjærningen av hs... og det kan da tenkes at denne sammenføringen mellom hs og core er skadelig for prosessoren... flere punkter vil få dårlig/ingen kjøling, iallefall på denne.. karnsje derfor den er koko.. tata... Kan nevne at "tinnet" er ganske så mykt, jeg skrapte vekk restene fra kjærnene med negelen min.. Og Prosessoren er montert men ny kjølepasta og fungerer fortsatt(like koko som før) Mvh Npvk Endret 6. juni 2006 av Npvk_X Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Når fant du ut at du hadde varmet den nok? Hvordan påvirker denne varmen egentlig prosessoren? Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 varmet nok? vel jeg varmet forsiktig gradvis mens jeg prøvde forsiktig å vippe av HS. Man må jo være forsiktig slik at man ikke skader værken PCB Core eller ande komponenter.. Den varmen som brukes til å løse Hs burde jo ikke bli for ekstrem. dvs jeg tror dette "tinnet" er ganske flytende når/ om prosessoren har en core temp opp mot 80/90c(ikke umulig ved feilmontert kjøler) Ellers så må jo tinnet på ved en temp... så om er forsiktig burde ikke varmen ha noe å si... tror jeg da... nå er jo denne prosessoren helt koko så jeg får ikke produsert noen resultater med tanke på tempraturer før/etter as5 med/uten hs.. mvh Npvk Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hva med å skrelle den nye CPUen din da? Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Prosessoren er helt koko? 6213066[/snapback] ja denne 950n er koko... den booter fint og fungerer av og til, reagerer ikke spesielt på mer volt. har jobbet lenge med å finne evt feil, men det virker ganske enkelt som om den her skadet.. om du ser de 3 store boblene som er sorte i bunnen. så er dette punkter som har blitt SVÆRT varme og sansynligvis er skadet. Hva med å skrelle den nye CPUen din da? 6213298[/snapback] Hehe... Tanken har streifet meg... men jeg tror ikke det blir noe av... karnsje om det plutselig er en conroe her...(ikke særlig sansynlig med det første, men 950n hadde jeg allerede i december.. ) 930n klarer 4.5ghz stabilt med 1.47v og ingen mods på hovedkortet så jeg er rimelig fornøyd med den... vil ikke skade den... heller aktuelt å gi den mer volt og presse denne også opp til 5ghz, sånn som 950n Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Men... Hva med garanti og ny CPU da? Nå får du jo vel ikke det lenger? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Men... Hva med garanti og ny CPU da? Nå får du jo vel ikke det lenger? 6214025[/snapback] Han har jo allerede prøvd å klokke den til 5GHz. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Vel 950n er ikke en retail cpu.. ikke mye garanti der... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Vel 950n er ikke en retail cpu.. ikke mye garanti der... 6214735[/snapback] Ok, da forstår jeg problemet. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Vel 950n er ikke en retail cpu.. ikke mye garanti der... 6214735[/snapback] Ok, da forstår jeg problemet. 6214817[/snapback] :!: Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 En av de bedre trådene jeg har sett på lenge Npvk_X Har du konkludert på de boblene? Er de et resultat en sloppy produksjonsprosess eller et resultat av din oppvarming med gassbrennner? Er selv ikke i tvil om at dette forhindrer en effektiv varmeoverføring mellom og core og HS. Noen formening om hva tempertauren var under gassbrenner-seansen? Tips: ta og post disse bildene på xs.org - kunne vært interesant å høre hva de mener om disse boblene. mvh r.- Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Send link til xs når du postet bildene der då! Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 En av de bedre trådene jeg har sett på lenge Npvk_X Har du konkludert på de boblene? Er de et resultat en sloppy produksjonsprosess eller et resultat av din oppvarming med gassbrennner? Er selv ikke i tvil om at dette forhindrer en effektiv varmeoverføring mellom og core og HS. Noen formening om hva tempertauren var under gassbrenner-seansen? Tips: ta og post disse bildene på xs.org - kunne vært interesant å høre hva de mener om disse boblene. mvh r.- 6230909[/snapback] Konklusjon? vel det jeg har størst tro på er at boblene ikke ble dannet da jeg poppet hs.. (i allefall ikke alle og de dypeste) tempraturen er litt vanskelig å si, men ikke så fryktelig varmt.. muligens 80-100c... dette "tinnet" har ganske lav smelte temp. karnsje jeg prøver å måle smelte temp om jeg får lånt meg ett ir termometer. anng XS så er jeg ikke registrert der, gidder ikke flere forum! er her og på ocf. det får holde, men jeg leser mye på xs og deres meninger hadde vært spennende. du kan gjærne poste de der du... mvh Npvk Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 anng XS så er jeg ikke registrert der, gidder ikke flere forum! er her og på ocf. det får holde, men jeg leser mye på xs og deres meninger hadde vært spennende. du kan gjærne poste de der du... mvh Npvk 6248202[/snapback] Med din tillatelse kommer jeg til å gjøre det - holder deg oppdatert! mvh r.- Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) anng XS så er jeg ikke registrert der, gidder ikke flere forum! er her og på ocf. det får holde, men jeg leser mye på xs og deres meninger hadde vært spennende. du kan gjærne poste de der du... mvh Npvk 6248202[/snapback] Med din tillatelse kommer jeg til å gjøre det - holder deg oppdatert! mvh r.- 6251069[/snapback] Den er grei, Her er slik det kan gå.. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=102065 Edit: har "merket" orginal bildene... kjør på.. Endret 6. juni 2006 av Npvk_X Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå