Gå til innhold

To lydspor på en film

Anbefalte innlegg

Jeg har et konsertopptak, hvor det er tatt lyd direkte fra miksebordet, og fra en mikrofon i salen...altså to lydkilder koblet til kameraet mens det filmet.

Er det da meningen at jeg skal få to lydspor når jeg legger filmen inn i Premiere, eller mikses lydsporene automatisk til ett i videokameraet?

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Du får nok bare ett spor, det er jeg ganske sikker på. Det skal gå an å legge på flere spor, men kameraet oppfatter nok ikke at det er to lydspor...

Lenke til kommentar

Der riktig som _RebooT_ sier, for å få flere lydspor er det enkleste å bruke en annen form for opptaksutstyr (f.eks. MD). Det skal være rimelig uproblematisk å hente dette inn i Premier, gjøres på samme måte som med filmen.

Hvis du skal bruke lyden fra både kamera og MD kan det være en fordel å lagen en lyd etter du har startet å ta opp på både kamera og MD’en slik at det blir enklere å synkronisere dem etterpå (f.eks. et klikk eller et smell). Det beste er selvfølgelig et slikt klapsebrett proffene bruker, da merker du både et punkt i bildet- og i lyd-opptaket.

Endret av Teater
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...