thabeest Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hei Trenger litt hjelp her, skal bestille en bærbar maskin til min søster som nylig konfirmerte seg. Hun har tenkt å bruke opptil 6000 kr på dette. Det er jo et hav av dårlige laptop'er i denne prisklassen så jeg spør om hjelp til å finne en som skiller seg litt ut. Den må helst ikke bli så varm, selv etter en del timers bruk. Stor harddisk hadde også vært greit Om mulig, helst en generell kvalitetsfølelse over pc'n. Håper på noen gode tips, har lest rundt forbi på forumet her, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Bruksområdet er lurt å nevne! er stor harddisk det eneste "kravet" hennes ? Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Bærbare PCer opptil 6000,- av god kvalitet, med tilfredstillende ytelse og uten en eller annen irriterende svakhet, er utrolig vanskelig å finne. I denne prisklassen går det også mest i Sempron og Celeron prosessorer, som jeg personlig synes blir litt for svakt. Jeg har selv handlet inn flere bærbare for slekt og venner i forbindelse med konfirmasjoner den siste tiden, og har konsekvent anbefalt dem Dell Inspiron 6400, i forskjellige konfigurasjoner. Det billigste oppsettet av denne (med Core Duo T2300, 512MB RAM, Intel GMA 950 grafikk og 60GB HDD), ligger litt over budsjettet ditt, dvs 6890,-. De 890,- ekstra er vel verdt det for å få en såpass rask og solid maskin. Merk at denne prisen inkluderer frakt. Edit: Hvis 60GB skulle vise seg å bli for lite, og hun trenger mer lagringsplass til musikk, bilder og liknende som ikke må ligge på maskinen til enhver tid, så anbefaller jeg at dere kjøper en ekstra ekstern harddisk når behovet skulle melde seg. Disse får du med kapasiteter over 250GB for under tusenlappen. Obs: For å få prisen ned til 6890,- må du først velge konfigurasjonen til 9265,-, og deretter velge "Ingen serviceoppgradering valgt- kun 1 års henteservice" under punktet for Garantioppgraderinger. Endret 30. mai 2006 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
thabeest Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Bruksområdet akkurat nå er mest å høre på musikk og surfe nettet. Men jeg vil jo helst at hun kan ha den en god stund, hvorav senere, om et år eller to, ser jeg for meg at den blir brukt til en god del skolearbeid, samt å se på serier\filmer. Hun spiller ikke noen spill, og om det blir noe spilling - så blir det ikke nye krevende action spill for å si det sånn. Hun ville helst ut med kun 5000, men jeg sa hun måtte nok ut med 6000. Om hun er villig til å ta steget enda en tusenlapp opp tror jeg ikke, men om du mener den virkelig yter bra så er det mulig jeg spanderer den ekstra lappen. PS, at den ikke blir så varm mener jeg er viktig. Har en kamerat med en eldre ferrari modell, og den blir så varm etter bare 1 time at det er så og si umulig å ha den på fanget. Endret 30. mai 2006 av thabeest Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hun ville helst ut med kun 5000, men jeg sa hun måtte nok ut med 6000.Om hun er villig til å ta steget enda en tusenlapp opp tror jeg ikke, men om du mener den virkelig yter bra så er det mulig jeg spanderer den ekstra lappen. PS, at den ikke blir så varm mener jeg er viktig. Har en kamerat med en eldre ferrari modell, og den blir så varm etter bare 1 time at det er så og si umulig å ha den på fanget. 6212291[/snapback] Det finnes noen forslag i denne tråden, men spør du meg er disse i en helt annen klasse. Dell'en har dual core prosessor og dette vil utgjøre merkbar forskjell. Hvis ingen andre kommer med noen gode forslag under 6000,-, ville jeg helt klart spandert den ekstra 1000-lappen på henne. Man konfirmeres tross alt bare en gang . Når det gjelder varmeutvikling, skal denne holde seg godt innenfor "smertegrensene". Fra denne testen på dinside.no, kan du bl.a lese følgende: For støyallergikere har vi også meget gode nyheter. Maskinen utvikler relativt lite varme, så under lett jobbing er alle vifter i ro og det eneste vi såvidt hører er suset fra harddisken. Ved hard belastning går vifta som forventet kontinuerlig, men støyvolumet ligger godt under smertegrensen og under de fleste andre bærbare vi har hørt. Lenke til kommentar
thabeest Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Joa, konfirmeres kun en gang, derfor hun allerede har fått 5000 Men jeg får ta og titte litt nærmere på den Dell'n. Ingen tips for bruktmarkedet? Endret 30. mai 2006 av thabeest Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Jeg fant denne annonsen på bruktmarkedet på finn.no: Link Ordinær pris på denne modellen er ca 10.000, så 5.600 bør være ett kupp. Annonsen er dog over 1 måned gammel så spørs om den ikke er blitt solgt et annet sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå