raysv Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Heisann, tenkte jeg skulle installere Fedora C5 på en av maskinene mine i dag, den har 2 stk. sata II disker i seg, hvor jeg valgte å installere linux på sdb!! Problemet mitt når at den tydligvis ikke har klart å installere bootloaderen på riktig sted fordi den kun booter rett til windows, og gir tydligvis f**** i hele sdb disken min Noen som har noen tips for å få fikset dette? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hva med å installere bootloaderen på nytt? Lenke til kommentar
raysv Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Jeg har egentlig prøvd det også, etter installasjonen av linux også får jeg vel opp noe som at "Error: sil raid 255 not supported" eller noe i den duren, så jeg lurer rett og slett på om det er fordi jeg har 2 stk. sata disker som gjør det? Når jeg kjører grub-install /dev/sda eller sdb så får jeg /dev/sda does not have any corresponding BIOS driver jeg prøvde å kjøre en installasjon på bootloaderen til linux på bootsectoren til sda , og etter det så booter ikke maskinen i det hele tatt ! Første gangen jeg har hatt dette problemet egentlig Endret 30. mai 2006 av warelf Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Men du klarte å installere? Hmm... Tror jeg skjønner hva som er feil. Ikke hvordan det løses, men hva som er galt: GRUB er avhengig av å bruke BIOS for å lese ting og tang fra disken. Og grub-install tror ikke BIOS klarer å lese fra disken... Har en idé - prøv med lilo. Den er ikke så avansert som grub, og vet ingenting om filsystemer og slikt... Bare en far-out idé - ettersom windows starter fra disken (gjør den det?) så bør jo bios greie å hjelpe boot-loader med lesinga. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Har klart å fikse det, det jeg måtte gjøre var å manuelt partisjonere sdb! Når jeg valgte at den skulle bruke default så prøvde den seg på noen VolumSet LVM og av en eller annen grunn så ble det dårlig med bootloader da. Menne fjernet volumsettene og passet på at det kun var ext3 partisjoner der, så poppet grub opp Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Ah. Ser ut til at problemet var at /boot lå for langt ut på disken sånn at BIOS ikke greide å lese der.. Er det faktisk ennå et problem med SATA? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå