Gå til innhold

Filter for nybegynner ...?

Anbefalte innlegg

Hei,

Leste en annen tråd om filter og hiver meg på med noen tilleggspørsmål:

1. Er det smart å ha UV filteret på hele tiden, og altså sette Pola filteret utenpå? Eller bare det ene av gangen?

2. Har kjøpt en "sort eske" med endel filtere og lurer på hva dette er/hva kan det brukes til å oppnå?

a) blålig farget filter merket HOYA 808

b) klart glass merket KENLOCK 1A

c) Pola filter merket HAKUBA CIRC PL, Japan, er dette OK kvalitet?

d) Universal UV, Japan, OK kvalitet?

e) TOKO UV Japan, OK kvalitet?

f) Hama, PL Circular, OK kvalitet?

Om noen har hørt om noe av dette før....

mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Leste en annen tråd om filter og hiver meg på med noen tilleggspørsmål:

1. Er det smart å ha UV filteret på hele tiden, og altså sette Pola filteret utenpå?  Eller bare det ene av gangen?

2. Har kjøpt en "sort eske" med endel filtere og lurer på hva dette er/hva kan det brukes til å oppnå?

a) blålig farget filter merket HOYA 808

b) klart glass merket KENLOCK 1A

c) Pola filter merket HAKUBA CIRC PL, Japan, er dette OK kvalitet?

d) Universal UV,  Japan, OK kvalitet?

e) TOKO UV Japan, OK kvalitet?

f) Hama, PL Circular, OK kvalitet?

Svar 1:

Nei, nei, nei, for all del! Ikke to filtere samtidig. Du får kraftig redusert optisk ytelse, og vignettering på vidvinkler.

Svar 2:

Jeg har aldri hørt om de fleste av disse filtrene, men vær oppmerksom på at det lages drøssevis av filtre som har heller tvilsom kvalitet. Her kan du føle deg trygg på de bedre glassfiltrene fra Hoya, B&H og Nikon. Hama sirkulært polafilter og Universal UV høres veldig lite betryggende ut, Kenlock er ukjent for meg. Hakuba er et billigmerke. Tingene kan prøves, men for meg ser det ut til at du vil få bedre resultater med nye kvalitetsprodukter - om du vil prøve dette som ligger i esken er det selvsagt opp til deg.

Lenke til kommentar

Billige UV-filtre har kun negativ innvirkning på bildene, og blåfilteret er nok til bruk av tungstenfilm i dagslys.

De billige polafiltrene kan nok brukes, selv om de ikke er like gode som dyre sådanne fra Hoya og B+W. Det finnes som nevnt bedre pola å få tak i, men pola er såpass spesiellt at jeg likevel ville brukt et billig (hvis jeg ikke hadde et dyrt, selvfølgelig). De vil jeg altså hevde kan brukes med hell, så sant de passer til objektivene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...