Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av moped

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter en moped. Mopeden skal ikke være trimmet, og det skal ikke være tuklet med motoren. Maks pris er 15000.

Har leitet litt rundt, men har ikke funnet noe som passer. De fleste er trimmet, og går langt fortere enn orginalt

Noen som vil hjelpe meg med å finne en passende moped?

Ops, glemte å si at den må finnes i Sør-Trøndelag

MVH

PD

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har sjekket autodb. Jeg skal ha en vanlig moped, vet ikke hva det heter men. ihvertfall ikke scooter!

De fleste på autodb er, som sagt, trimmet :S

Vil helst ikke ha trimmet, siden jeg da kan bli stoppet å bli fratatt sertet+en saftig bot. Er en vennelig sjel :innocent:

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du egentlig ikke ha den trimmet :p ? Du kommer til å trimme den etter en liten stund uansett. Du klarer ikke å kjøre rundt i 45 når de andre raser forbi deg.. Å kjøpe en moped der plomba er tatt ut, kan være lurt. Ofte er det mulig å få med plomba også(slik at du kan sette den inn igjen hvis du vil). Evt. Kjøpe en med effetktanlegg der originalanlegget følger med.

Lenke til kommentar
Ja, har sjekket autodb. Jeg skal ha en vanlig moped, vet ikke hva det heter men. ihvertfall ikke scooter!

De fleste på autodb er, som sagt, trimmet :S

Vil helst ikke ha trimmet, siden jeg da kan bli stoppet å bli fratatt sertet+en saftig bot. Er en vennelig sjel :innocent:

6211478[/snapback]

Legg til plomberingen igjen. Fjerning av plombering gjør ingen skade på drivverk hvis man har skiftet innsug i tillegg. Det er faktisk heller en belastning på motoren når mopedene plomberes i svanehalsen. Da får ikke eksosen fritt utløp, noe som sliter på motoren.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Altså. Hvis plomben er tatt ut, finn ut om hvordan den er tatt ut. Hvis det er noen som har greie på det, er det ingen skade skjedd. Hvis det derimot er noen "pøbler" som bare har stappa ett borr i potta for å prøve å ta plomba, er det fare for skader.

Hvis de har skiftet hele anlegget, skal det ikke skje noen skade på motoren. Det er først når man begynner å skifte sylindere og forgassere at det skjærer seg (dersom man ikke har peilig vel og merke).

Så hvis det står at det er skifta potte/tatt ut plombe, trenger du ikke å uroe deg ;)

Lenke til kommentar
Har funnet en, men har null peiling på hvordan jeg kan fjerne trimminga. Dessuten vil jeg heller ikke at den skal være tuklet med, da den kan være vanskelig å få reparert, eller?

6211522[/snapback]

Plombering i svanehalsen/svanetuten er vanlig. Da er det lett å fjerne og legge til plomberingen da det kun er en metallklump som brukes.

Lenke til kommentar
Edit: ble forelsket i denne :love:

6211522[/snapback]

Leovince V6 er et rått effektanlegg. Både i effekt og utseende. Ser ut som en grei moped, men jeg liker av en grunn ikke helt Derbi. De har gode moterer, men de virker ikke så kvalitetsorientert. Jeg har ikke prøvd de så noen andre får bekrefte/avkrefte kvaliteten på denne mopeden. Som sagt, den er rask og lett å trimme ( :p ). Derbi GPR (2005+) er jo rå da.

Lenke til kommentar

Første gang pleier politiet kun å gi en advarsel. De kan heller ikke teste mopeden din hvis de ikke har Vegvesenet med seg. Nå har visstnok Vegvesenet fått en ny, effektiv innretting som måler effekten på motoren. Denne vet jeg svært lite om. Så lenge du holder fartsgrensen er du nesten helt trygg. Jeg har kjørt ulovlig i tre år nå, uten å bli tatt. Jeg har kun fjernet plomberingen da.

Lenke til kommentar
Ok

Denne  er vel egentlig ikke trimmet, men bare satt på et spanskrør og blitt skiftet drev. Men den går 80 for det.

Er det grunn til å uroe seg her. Er det enkelt å gjøre sykkelen lovlig?

Vil slippe det der med bot og inndraging av førerkortet og slikt :)

6211652[/snapback]

Så lenge motorens toppfart er endret, er mopeden trimmet. En moped har ikke lov til å fortere enn 45km/t. Men det går ufattelig tregt, og er dessuten en trafikkfare.

Altså, la mopeden din gjøre i allefall 80.. Hvis du blir stoppet av politiet (uten vegvesenet), så møter du stort sett hyggelige karer som gir deg en advarsel. Dersom du møter på mindre hyggelige betjenter, er det alltid noe de gjør galt i "pågripelsen", så de vinner aldri en rettsak.

Dersom politiet kommer med vegvesenet, og de har med seg "tralla" (et instrument der de måler toppfart), så er du doomed :) Da venter både en stooor bot, og muigen s inndragelse av førerbevis samt utsettelse på billappen.

Men det må du ta sjansen på. Å kjøpe moped til 15k, for så å fise rundt i 45km/t er døfødt. Da kan du heller kjøpe en fz e.l.

EDIT: Selv har jeg en Aprilia RS50 Tuono. Tatt ut plombe og drevet opp framdrevet. Gjør vel kanskje 110 på flata på en god dag. Men jeg har ikke tuklet med selve motoren, for å unngå at driten skjærer seg..

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

ble stoppa i går.. lå i 60 i 30 sone.. Det første han spørte om var hvordan trimmsett jeg hadde på! jeg sa jeg ikke hadde noe trim sett og det er faktisk fakta. men nå gjorde jeg alt annet gæern samtidig da. hadde en person bakpå uten hjelm pluss at jeg har mista lommeboka og kjører rundt uten lappen.

heldighvis så var han politimannen faren til ei veninne. så jeg slapp unna alt med advasel. hadde blitt uten lapp kraftig bot og 5 år i strafferegisteret.

men detta var kanksje veldig O.T sorry :p

Lenke til kommentar
Tatt ut fra VG Nett "Milosovitsj døde idag, jeg jubler!!" (Slobodan Milosevic):

For det første så jubler man ikke når et menneske dør, og for det andre: Hvem er denne Milosovitsj som du prater om?

Slobodan Milosevic var inget menneske, men en martyr. En syk maktgal farsist. "Når en syk, maktgal farsist dør, jubler vi".

Når det gjelder Milosovitsj, så er nok det bare en skrivefeil, skal du se. De mente nok Milosevic.

Skulle bare framheve signaturen din.

Kverulerende Hilsen fra meg :)

Lenke til kommentar
Dersom politiet kommer med vegvesenet, og de har med seg "tralla" (et instrument der de måler toppfart), så er du doomed smile.gif Da venter både en stooor bot, og muigen s inndragelse av førerbevis samt utsettelse på billappen.

Akkurat. Jeg våger ikke å ta den risken. 45km/t er så absolutt en skadbar fart, så jeg trenger ikke mer effekt.

Men det må du ta sjansen på. Å kjøpe moped til 15k, for så å fise rundt i 45km/t er døfødt. Da kan du heller kjøpe en fz e.l.

Er det virkelig vært å ta den risken ved en så "dyr"(for meg) moped?

Slobodan Milosevic var inget menneske, men en martyr. En syk maktgal farsist. "Når en syk, maktgal farsist dør, jubler vi".

Når det gjelder Milosovitsj, så er nok det bare en skrivefeil, skal du se. De mente nok Milosevic.

Skulle bare framheve signaturen din.

Av den grunn synes jeg kommentaren var fortreffelig :)

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar

Nettopp ved en "så dyr"(min kostet riktignok det dobbelte) moped, er det så absolutt verdt å ta den risken. Jeg har aldri blitt tatt, og har ingen planer om å

bli det heller. Du kommer aldri i verden til å holde ut i 45 km/t. Det er for sakte, og som jeg tidligere nevnte; trafikkfarlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 2001 Suzuki RMX... Kjørte den med powerfilter og effektanlegg...

kjørte glatt 90-100 på sletta, men ble aldri tatt... enda det er tre politifolk på bygda mi... :cool:

Solgte den for 10 000 for to uker siden. Jeg kjøpte den for 13 000....

RMX kan du kjøre overalt! Det har jeg funnet ut! Hoppa, kjørte i skauen, kjørte fort, kjørte langt osv. Koselig!!

Men nå står bil for tur.

Lykke til med moped i alle fall...

Lenke til kommentar
Jeg hadde en 2001 Suzuki RMX... Kjørte den med powerfilter og effektanlegg...

kjørte glatt 90-100 på sletta, men ble aldri tatt... enda det er tre politifolk på bygda mi... :cool:

Solgte den for 10 000 for to uker siden. Jeg kjøpte den for 13 000....

RMX kan du kjøre overalt! Det har jeg funnet ut! Hoppa, kjørte i skauen, kjørte fort, kjørte langt osv. Koselig!!

Men nå står bil for tur.

Lykke til med moped i alle fall...

6213350[/snapback]

Suzuki er solide helt til du begynner å skru for mye på dem. Da lever de fort opp til kallenavnet "skruzuki". Jeg foretrekker AM6 motoren ovenfor suzuki sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...