jocke Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Heisann, Kjøpte nettopp et nytt hovedkort, MSI K8N NEO2-FX (nForce 3), og en passende cpu. Jeg har 3x HDD til Primær/Sekundær IDE-kontroller på HK, og 4x HDD til et kontrollerkort, Promise Ultra100 TX2. Da jeg skulle til å installere windows etter byttet av hovedkort, begynte problemene å vise seg. Etter at BIOS var ferdig, og der den vanligvis skal til å vise bootscreen, ble alt bare svart, og harddisklampa lyste kontinuerlig. Dersom jeg prøvde å kjøre windows-installering fra cd, hang den seg på "Sjekker maskinvare..."-tingen. Jeg tenkte etter litt om og men at det kanskje var kontroller-kortet, så plugget det ut. Da funket alt helt perfekt. Satte det inn igjen, men lot være å koble til harddisker. Da funka også alt helt perfekt. Men i det sekund jeg kobler til 1 (eller 2) av IDE-kablene til kontrollerkortet, henger maskinen seg i oppstarten, hvor skjermen blir svart, og hdd-lampa lyser kontinuerlig. Jeg vet at dette kortet har "problemer" med WD-disker over 120GiB elns, men i Windows har jeg installert den fiksa driveren som WD gav ut på sine hjemmesider. Alt funket flott med det gammle hovedkortet.... Noen som har peiling? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Ikke det nei. (aka bump) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Men i det sekund jeg kobler til 1 (eller 2) av IDE-kablene til kontrollerkortet, henger maskinen seg i oppstarten, hvor skjermen blir svart, og hdd-lampa lyser kontinuerlig. Kortet tåler vel ikke at du kobler til IDE-kabler når strømmen er på. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) ... Jeg vet at dette kortet har "problemer" med WD-disker over 120GiB elns ... 6211385[/snapback] 1 - Skru av maskinen, ta ut kablene fra kontrolleren. 2 - Oppdater BIOS på kontrolleren. 3 - Skru av maskinen, plugg inn kablene, start maskinen. 4 - Oppdater driveren til kontrolleren Oppdatering av BIOS/drivere finner du HER. PS. Hisk å sjekke boot rekkefølgen i BIOS til hovedkortet. Promise kontrolleren kan krasje med evt. S-ATA, og den vil prøve å boote fra diskene som er tilkoblet. Endret 5. juni 2006 av BearCat Lenke til kommentar
jocke Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Men i det sekund jeg kobler til 1 (eller 2) av IDE-kablene til kontrollerkortet, henger maskinen seg i oppstarten, hvor skjermen blir svart, og hdd-lampa lyser kontinuerlig. Kortet tåler vel ikke at du kobler til IDE-kabler når strømmen er på. 6244315[/snapback] Duh, jeg er da ikke komplett blåst. Jeg skrur selvfølgelig av maskinen før jeg plugger inn/ut. ... Jeg vet at dette kortet har "problemer" med WD-disker over 120GiB elns ... 6211385[/snapback] 1 - Skru av maskinen, ta ut kablene fra kontrolleren. 2 - Oppdater BIOS på kontrolleren. 3 - Skru av maskinen, plugg inn kablene, start maskinen. 4 - Oppdater driveren til kontrolleren Oppdatering av BIOS/drivere finner du HER. PS. Hisk å sjekke boot rekkefølgen i BIOS til hovedkortet. Promise kontrolleren kan krasje med evt. S-ATA, og den vil prøve å boote fra diskene som er tilkoblet. 6250205[/snapback] Mener jeg har siste versjon av BIOS'en på kontrolleren, men skal dobbeltsjekke dette. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Mener jeg har siste versjon av BIOS'en på kontrolleren, men skal dobbeltsjekke dette. Dersom du har siste versjon av bios, så har du IKKE "problemer" med WD-disker over 120GiB elns for kortet mitt, med siste BIOS, har 2*200 + 2*250 GB Western disker tilkoblet uten problem. Lenke til kommentar
pxp.no Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Heisan Hadde faktiskt helt det samme problem som deg, med samme kortet. I mitt tilfelle (etter å ha forsøkt det meste, og bytta og oppdatert "alt" annet), forsøkte jeg tilslutt å bytte promisekortet med ett nytt identiskt ett, og da virket alt perfekt! Mitt kort satt i en "åpen" test-masking, hvor jeg flytter litt rundt både det ene og andre for å teste både det ene og andre. Og jeg kom vel til den konklusjon at jeg kanskje hadde vært litt uheldig med tanke på statisk elektrisitet, og at kortet da hadde fått en snodig og vanskelig detektbar skade. Alt funker iallefall fint nå, med dønn likt kort i samme kortplassen, med samme bios, i samme slot ... Siden du også hadde byttet hovedkort, og tatt kortet ut og inn fra gml HK til nytt.... MEN, det er jo ikke sikkert det er det, men jeg kjente meg iallefall helt igjen i problemstillingen. Er det noen du kjenner som har et slikt kort, spør om å teste det... funker alt da, så bør jo saken være løst :-) pk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Du må ha BIOS 1.80 eller lavere på hovedkortet . Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Sorry at jeg drar frem en gammel tråd. Er i en overgang hvor jeg vil bygge om mine 3 (!) filservere om til èn. Har såpass mange HDD'er med IDE-grensesnitt, at jeg nesten er avhengig av en kontroller som fungerer. Stemmer det som syar2003 sier, at jeg må ha BIOS 1.80 eller lavere på HK for at Ultra 100 TX2 skal fungere? Hva om jeg går til anskaffelse av et Ultra 133 TX2? Vil det fungere? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Ny versjon av BIOS på kontrollerkortet hjalp ikke. Du må ha BIOS 1.80 eller lavere på hovedkortet . ... men dette hjalp! Takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå