Gå til innhold

Valg av stor 37"++ tv. LCD, plama eller rear-pro?

siDDis

Anbefalte innlegg

Eg kikker på eit nytt TV som skal brukes til vanleg TV titting og film for det meste. Troleg og litt HD gaming med Xbox 360 eller PS3 etterkvart som eg finner ut av konsoll krigen. Vil ikkje ha eit tv som lager støy.

Eg finner liksom ingenting ut av kva slags type eg bør gå for. LCD mangler jo skikkeleg kontrast, plasma lager lett brennemerker(men skal visstnok ha blitt mykje betre dei siste åra) og rear projection baserer seg jo på prosjetor teknologier så dei blir jo ein god del fysisk større, og bråker kanskje litt.

Er det nokon som har erfaring med plasma tver idag? Blir det enda altfor lett brennemerker? Kva med døde pixler på LCD tver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brennmerker er historie!

For vel et år siden var det en stor test i Tyskland der 2-3 modeller av hvert kjent merke ble testet og når et bilde hadde stått stille på skjermen i et døgn så var det som et slags "vannmerke", men med 24 timers titting på normal tv var det borte igjen... ;)

Skal du spille er lcd best, men skal du se mye film er plasma bedre...

40-43" er jo der du har størst utvalg. Hvordan budsjett har du?

Lenke til kommentar

Her har du noen gode...

Hitach 42PD6600 til 16.990 kr.

Hitach 42PD7200 til 23.990 kr.

Pioneer 43" PDP-436FDE til 24.995 kr.

Noen kommer sikkert til å si: ikke rart han anbefaler Hitachi siden han jobber i Expert osv... men jeg anbefaler dem fordi det er gode tv'er!

Men nå har jo Pioneer også kommet med et prisdyktig produkt, så nå ville jeg enten gått for 42PD600 til ca. 17.000 kr. eller PDP-436FDE til ca. 25.000 kr...

Du sparer en tusenlapp på 42PD7200 kontra Pioneer sin, men Pioneer sin har jeg personlig fallt helt for og leverer uten tvil bedre bilde!

Bildeforskjellen mellom de to Hitachi'ene og er heller ikke allverden, så den første eller tredje ville jeg gått for. :)

Lenke til kommentar

Mye man kan krangle om i Plasma vs LCD :-) Personlig foretrekker jeg LCD'er saa lenge man er under 50" fordi LCD TV'er ofte har hoyere opploesning da. En LCD under <40 kan lett ha 1280x720 eller 1366x768 opploesning, mens en plasma under 50 sjeldent har mer enn 1024x768 eller 1024x1024 (som kan vaere 512 med interlace triks). Men om man hovedsaklig kjoeper den for TV/DVD bruk spiller det mindre(om noen som helst) rolle. Skal man fyre opp data'n, PS3, HD-DVD o.l. kan det hende den ekstra opploesninga gir litt detaljer, men det gaar jo paa bekostning av det lekre sort-nivaaet og fargemetninga gode plasmaer gir som LCD'er sliter med aa matche.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Mye man kan krangle om i Plasma vs LCD. Personlig foretrekker jeg LCD'er saa lenge man er under 50" fordi LCD TV'er ofte har hoyere opploesning. Men om man hovedsaklig kjoeper den for TV/DVD bruk er det ikke noe krise.

-

Per Christian

6224021[/snapback]

De aller fleste har helt lik oppløsning som en plasma... det kommer forresten en 50" plasma med 1920x1080px snart. ;)

Lenke til kommentar

Er ikke uenig der, men til samme prisen faar man ofte hoyere opploesning med LCD (paa bekostning av annet...).

PD6600: 1024 x 1024 piksler

PD7200: 1024 x 1024 pixels

PDP-436FDE: 1024 (Hor) x 768 (Ver)

Mens en Viewell 37" LCD (VMD3700P) 1366x768, 1600:1 koster 13.000 (jau, ukjent merke vs hitachi og hvem vet hvilken kvalitet, doede pixler osv.)

Var bare poenget jeg ville frem til. Synes plasma er lekkert selv, men med tilgang til rundt 20 kanaler med 1080i HD signaler doegnet rundt handla jeg selv en 42" 1920x1080 LCD panel skjerm. Angrer ikke et sekund.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Smaken varierer :-)

Det som er kjekt med hoy opploesning paa liten skjerm (om 42" kan kalles liten da):

- Siden du kanskje ikke ser hver eneste lille piksel fra sofa'en saa forsvinner ogsaa evt. doede/laaste piksler. Hadde skjermen i 2 uker foer jeg satte meg ned 20cm fra den og fant en laast piksel (som jeg fikk vekka opp alt untatt roed paa). Om det hadde vaert en 1280x720 paa 42" hadde den vaert mye tydeligere.

- Den hoye opploesninga gir en naturlig antialiasing effekt paa bildet. Individuelle piksler er ikke synlig for oyet og det er nettopp det du vil oppnaa for da blir bildet utrolig naturtro.

Dette er personlige meninger forresten :-)

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...