Gå til innhold

Vanskelig valg, D50 vs D70s

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal i disse dager kjøpe mitt første dSLR-kamera.

Har egentlig bare et problem: det er ikke så lett å få tak i Nikonkamera om dagen.

Er klar over at det finnes drøssevis av diskusjoner her om D50 vs D70s vs EOS350, men finner ikke noe svar på mitt spm..

Valget står altså mellom et D50 kit + Nikon 70-300 objektiv,

eller D70s kit.

Prisforskjellen på disse er ca 300 kr i mitt tilfelle.

Mitt spørsmål er da: Hva bør jeg velge?

Får et bedre kamera med D70s, har hørt at objektivet som følger med (Nikon 18-70) er langt bedre enn d50's 18-55.

Likevel dekker ikke dette opp for 70-300-objektivet jeg kan kjøpe til D50 og likevel betale det samme.

Noen synspunkter?

Endret av tolsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-300mm objektivet til nikon er ikke noe å samle på. Det er etter det jeg har forstått mye dårligere enn 18-70mm. objektivet.

Og 18-55mm. er visstnok også betydelig dårligere enn 18-70mm.

Så du får det du betaler for :yes:

Selv ville jeg valgt å prioritere et godt objektiv, istedenfor 2 "ikke-så-veldig-bra" objektiver.

Edit: Forandret innlegget litt

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
Hei!

Skal i disse dager kjøpe mitt første dSLR-kamera.

Har egentlig bare et problem: det er ikke så lett å få tak i Nikonkamera om dagen.

Er klar over at det finnes drøssevis av diskusjoner her om D50 vs D70s vs EOS350, men finner ikke noe svar på mitt spm..

eller D70s kit.

Mitt spørsmål er da: Hva bør jeg velge?

Får et bedre kamera med D70s, har hørt at objektivet som følger med (Nikon 18-70)  er langt bedre enn d50's 18-55.

Likevel dekker ikke dette opp for 70-300-objektivet jeg kan kjøpe til D50 og likevel betale det samme.

Noen synspunkter?

6211203[/snapback]

D70 helt soleklart. Mye bedre objektiv! Var og så på det selv i dag i fotobutikken. Elitefoto selger det faktisk til 7000 i butikken..

Lenke til kommentar

Takk for gode råd.

Er mer eller mindre kommet til samme konklusjon selv etter mye lesing rundt omkring på nettet.

Får bare håpe Nikon har D70 kit'et på lager, D50 greide de ikke å skaffe på kanskje 2 mnd.. Tomt i Europa visstnok.

Får evt supplementere med et objektiv med lengre brennvidde senere dersom jeg får bruk for det.

Det eneste som bekymrer meg litt er at Nikon sikkert lanserer nye kamera dagen etter at jeg får mitt.. Hadde vært typisk

Lenke til kommentar

Det hadde jeg ikke bekymret meg så mye over. Da denne nye modellen isåfall ville kostet en del mer. Og om kameraet tar 3 eller 5 bilder i sekundet ol. spiller ikke så stor rolle for oss amatører. (Ivertfall ikke for min del)

Og så er det jo slik at det nesten alltid kommer nye modeller, og at prisene bare synker og synker. Visst man skulle ventet med å kjøpe ville en jo aldri ha fått kjøpt noe...

Er vel heller ikke noe som tilsier at Nikon planlegger en D70 etterfølger i den nærmeste tiden. Dog, det kommer nok ;)

Lenke til kommentar
Takk for gode råd.

Er mer eller mindre kommet til samme konklusjon selv etter mye lesing rundt omkring på nettet.

Får bare håpe Nikon har D70 kit'et på lager, D50 greide de ikke å skaffe på kanskje 2 mnd.. Tomt i Europa visstnok.

Får evt supplementere med et objektiv med lengre brennvidde senere dersom jeg får bruk for det.

Det eneste som bekymrer meg litt er at Nikon sikkert lanserer nye kamera dagen etter at jeg får mitt.. Hadde vært typisk

6211852[/snapback]

Jeg for min del hadde gravd fram et D50, de finnes sikkert noen steder, solgt kit-linsa og kjøpt brukt 18-70. Du får med minnekort for under 7000 på den måten. (Dvs - det er akkurat det jeg har gjort. Men da var prisforskjellen mellom husa større..) Hvis du ikke trenger de få funksjonene som mangler på D50, (se disk.tråder om dette) er det et glimrende utgangspunkt. D70s m/kit kan nok komme til å falle godt under 7000 - etter hvert. Nikon har erklært at de vil kjøre en høyere oppdateringhastighet for forbrukermodellene sine, og det ville være stikk i strid med dette om det ikke kommer en avløser for D70 i løpet av året. Nikon bomma på salgsanslaget sitt for DSLR med over 300 000 hus sist regnskapsår (anslo først 1.7 mill, solgte 1.34 mill mot Canons 1.9 mill) - dette forklarer trolig endel av prispressinga som har vært på D50, og muligens blir det nå et sluttrush på D70s etter hvert.

Torsdag lanseres forresten en ny modell i proffsegmentet, det gjettes på "D2Xs".

Lenke til kommentar
Jeg for min del hadde gravd fram et D50, de finnes sikkert noen steder, solgt kit-linsa og kjøpt brukt 18-70. Du får med minnekort for under 7000 på den måten.

Tja, siden prisforskjellen mellom D50 kit og D70s kit for min del blir på ca 1800 kroner velger jeg nok heller D70s. Minnekort koster ikke allverden for tiden.

Irriterer meg forresten litt at D70s bruker "gammeldagse" og klumpete CF mens D50 bruker SD..

Edit: Skrivefeil

Endret av tolsen
Lenke til kommentar
Jeg for min del hadde gravd fram et D50, de finnes sikkert noen steder, solgt kit-linsa og kjøpt brukt 18-70. Du får med minnekort for under 7000 på den måten.

Tja, siden prisforskjellen mellom D50 kit og D70s kit for min del blir på ca 1800 kroner velger jeg nok heller D70s. Minnekort koster ikke allverden for tiden.

Irriterer meg forresten litt at D70s bruker "gammeldagse" og klumpete CF mens D50 bruker SD..

6212157[/snapback]

1800 kr? Hmmm Åssen "for din del"?

D50 hos Fotovideo 4748 ----på lager,iflg nettsida (sølv, riktignok)

18-70 på foto.no 2000 ---- +/- 200 kr ligger nesten daglig sånne der

Sum 6748

D70s m/kit FotoVideo 7995 ---- Såvidt jeg kan se, rimeligste tilbud i dag

Ny 18-70, YaTack 2703

For meg betyr dette at jeg for 8000 kan få med f.eks en 50mm/1.8, eller innafor ei ramme på 10500 (det 30D selges for) kan få D50 kamerahus + 18-200 VR. Jeg er helt med på at forskjellene er små, og for mange kan den større funksjonaliteten til D70s være verdt prisforskjellen. Men bl.a høy-ISO-egenskapene på D50 er iflg flere bedre, så det er ikke noe entydig bilde.

Lenke til kommentar

1800 kr? Hmmm Åssen "for din del"?

D50 hos Fotovideo        4748    ----på lager,iflg nettsida (sølv, riktignok)

18-70 på foto.no            2000    ---- +/- 200 kr ligger nesten daglig sånne der

Sum                              6748

D70s m/kit FotoVideo  7995    ---- Såvidt jeg kan se, rimeligste tilbud i dag

Ny 18-70, YaTack        2703

For meg betyr dette at jeg  for 8000 kan få med f.eks en 50mm/1.8, eller innafor ei ramme på 10500 (det 30D selges for) kan få D50 kamerahus + 18-200 VR.  Jeg er helt med på at forskjellene er små, og for mange kan den større funksjonaliteten til D70s være verdt prisforskjellen. Men bl.a høy-ISO-egenskapene på D50 er iflg flere bedre, så  det er ikke noe entydig bilde.

6212443[/snapback]

D50 kit må jeg handle fra vanlig butikk/nett siden ingen av leverandørene til der jeg jobber har de på lager, men D70s får jeg handla fra leverandør til kostpris.

Mer funksjonalitet er ikke så veldig nøye enda da jeg er amatør deluxe, men skal ikke se bort fra at jeg vil kunne angre på akkurat det i ettertid dersom jeg går for D50

Lenke til kommentar
D50 kit må jeg handle fra vanlig butikk/nett siden ingen av leverandørene til der jeg jobber har de på lager, men D70s får jeg handla fra leverandør til kostpris.

Mer funksjonalitet er ikke så veldig nøye enda da jeg er amatør deluxe, men skal ikke se bort fra at jeg vil kunne angre på akkurat det i ettertid dersom jeg går for D50

6212521[/snapback]

Fint hvis du opplyser om sånne føringer idet du spør, så slipper vi å komme med forslag som ikke er aktuelle for deg.

D70s m/18-70-kitlinsa er en veldig bra enhet, og du får altså også bra igjen hvis du velger å bytte objektivet ut med noe dyrere seinere. Den eventuelle etterfølgeren til D70s vil uansett neppe være å få før om flere måneder, og forskjellen blir trolig mye likt den mellom Canon 20D og 30D. Tror du vil bli fornøyd! :)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

D50 er et helt greit valg, og 18-55-linsen er ikke nødvendigvis så mye dårligere optisk enn 18-70, men kjøper du 18-55 vil du savne de ekstra 15mm zoom som det andre objektivet gir. Å kunne bytte til 70-300 gir ikke samme effekt fordi det tar tid, og du vil neppe alltid ha med begge objektivene. Jeg ville valgt valgt D70s hvis det er det som skal til for å få 18-70mm. Alternativt kjøpe D50 hus og 18-70 i tillegg, men det er ofte dyrere enn å kjøpe et kit.

Neste spørsmål er om du MÅ ha 300mm tele (tenker du f.eks på fotografering av fugler er svaret ja)? Greier du deg med 200mm kan du kjøpe D50 + Sigma (eller Tamron) 18-200mm zoom. Da greier du deg med et objektiv. Og disse objektivene (spesielt Sigma) er så kompakte at de vil fungere greit som normalobjektiv (dvs. sitte på kameraet mesteparten av tiden). Nikon har jo også et objektiv som dekker 18-200, men det er mye dyrere.

Lenke til kommentar
D50 er et helt greit valg, og 18-55-linsen er ikke nødvendigvis så mye dårligere optisk enn 18-70, men kjøper du 18-55 vil du savne de ekstra 15mm zoom som det andre objektivet gir.

6213337[/snapback]

Dette er forsåvidt riktig, men 18-55-linsa faller etter min erfaring gjennom gjennom på to andre måter: Mekanisk, og i tegning over hele bildeflaten, særlig i litt vanskelige lys/kontrastforhold. 18-70 er et objektiv som kan brukes også til krevende oppgaver. De har det til felles at når du kjøper dem i kit, får de veldig mye for pengene. Det er bare det at i 18-55 sitt tilfelle, er det veldig lite penger... ;)

Edit: Jeg kommer på fire tilfeller der en godt kan velge 18-55:

1. Du tenker alvorlig på superzoom

2. Du vil fotografere mest med vidvinkel, f.eks landskap, interiører, folkeliv, og kjøper f.eks 12-24

3. Du vil fotografere action, sport og kjøper 50/70-200/300

4. Du vil bruke mest lyssterke fastbrennvidder, f.eks 24,35,50,85mm

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Fint hvis du opplyser om sånne føringer idet du spør, så slipper vi å komme med forslag som ikke er aktuelle for deg.

Vel, min første post ;):

eller D70s kit.

Etter gode råd er jeg overbevist om at D70s kit er tingen og har bestilt.

Krysser fingra for at lageret ikke går tomt før det blir min tur :cool:

Endret av tolsen
Lenke til kommentar

Tror ikke du vil angre på det valget. Jeg gikk for Nikon D50 kit med 18-55mm, og det ble raskt klart at 55mm ikke holdt, ihvertfall ikke for utendørsfoto av natur. 18-70mm objektivet som leveres med D70S-kittet er også et mye bedre objektiv, spesielt på byggekvalitet, men etter hva jeg skjønner også optisk.

Når det gjelder 18-55mm kitobjektivet til Nikon D50, så synes jeg det får ufortjent mye pepper. Ja, det er bygget i plast og virker ikke spesielt solid. Manuellfokus er elendig. Fronten dreier ved fokusering, noe som gjør det mer plundrete med pola-filter.

Likevel: Optisk er ikke dette objektivet så galt, noe som også bekreftes i normalzoom-testen i nr 1, 2006 av bladet Fotografi. Det har også en god fokuseringsmotor som gjør at autofokus er ganske rask, ihvertfall prisen tatt i betraktning. Nærgrensen er også god og muliggjør ganske tette nærfoto av blomster og lignende (her er den bedre enn mitt 50mm f1.8 fastobjektiv).

Ser noen anbefaler Sigma/Tamron 18-200mm som erstatning for 18-55mm kit-objektivet. Det blir etter min mening feil. Har selv en Tamron 18-200mm (nypris rundt 3500 kr) og det når ikke opp til 18-55mm objektivet i optisk ytelse i normalområdet, og autofokusen er MYE tregere på denne lettvekteren av en ultrazoom. Begge objektivene fyller derfor spesifikke behov:

Kit-objektivet er fortsatt mitt standardobjektiv, og vil neppe bli solgt med mindre jeg selger D50-huset samtidig for oppgradering. Setter pris på den relativt raske og stillegående autofokusen, den lave vekten og den faktisk relativt gode optiske ytelsen.

18-200mm objektivet er foretrukket på turer i skog og mark og på ferie siden den gir kjapp tilgang på ulike brennvidder og tillater meg å reise lett (pakker ikke ned alle linsene for slike turer, og er ikke så glad i objektivbytter når det plutselig dukker opp et motiv som krever rask reaksjon). De to objektivene utfyller hverandre og kan ikke erstatte hverandre. Brennvidde er slett ikke alt ved et objektiv.

Når man utvikler seg som fotograf så blir det også ganske raskt klart at man ikke klarer seg med bare ett objektiv. Jeg har nå 3 objektiver som dekker sikkert 95% av mine behov godt. Hva er de gjenstående 5%? Vel, jeg kunne tenkt meg en skikkelig vidvinkel, og lurer på Sigma 10-20mm. Og for skikkelig makrofoto av meget små ting (bittesmå dyr som maur og lignende), så yter ingen av mine objektiver bra nok. Så man skal ikke se bort fra at det utvides med ytterligere to objektiver etterhvert... Når man først har tatt steget inn i verdenen av utskiftbar optikk, så ser man stadig mulighetene for å fange motiver man ikke en gang vurderte tidligere...

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Ser noen anbefaler Sigma/Tamron 18-200mm som erstatning for 18-55mm kit-objektivet.  Det blir etter min mening feil.  Har selv en Tamron 18-200mm (nypris rundt 3500 kr) og det når ikke opp til 18-55mm objektivet i optisk ytelse i normalområdet, og autofokusen er MYE tregere på denne lettvekteren av en ultrazoom. 

6220411[/snapback]

Interessant å få fram erfaringer. Jeg gikk over til Sigmas 18-125 på mitt D50 ganske snart, og savna aldri kitlinsa. Jeg opplevde det som oppgradering, sjøl om autofokushastigheten nok blei mindre. Men det er nok forskjell på 18-125 og ultrazoomene. Men generelt, så er det i mange tilfeller ingen stor ide å selge kitlinsa, eller kutte den ut i første omgang, for de zoomobjektivene en kjøper, vil ofte være spesialisert på andre områder enn kitlinsa. Som f.eks vidvinkelzoomer, "portrettzoomer" (ca 24-80/2.8), superzoomer eller telezoomer. For ikke å snakke om fastbrennvidder. :)

Lenke til kommentar

1. Alle Nikons DSLR m/ DX format på brikka kan bruke den samme optikken.

(Kjekt å vite om i forhold til evt. fremtidige bytte av kamerahus, de objektivene du bruker penger på i dag, vil mest sansynlig fungere like greit med nytt kamera om 10 år) Mange produsenter er ikke dette like opplagt for.

2. D70s er bedre med flere muligheter enn D50, D50 en kanskje det "enkleste" for en nybegynner uten erfaring. D70s gir deg mere å vokse med som fotograf.

3. Mest avgjørende faktor for resultat/kvalitet på bildene er deg!

4. Det kommer til å bli flere utgifter på deg til bla. ekstra minnekort, batterier, filtre (-polarisasjons el.)kamerabag etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...