Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en forkjærlighet for kornete og "gammeldagse" svarthvitt bilder, og lurer på om noen har noen tips til bra S/H-film? Ilford?

6210859[/snapback]

Hvis du ønsker gammeldagse kornete bilder, vil jeg tro at det rette måtte være en billigfilm med høy ISO. Feks Kodak TRI-X med ISO 800 eller lignende. Det vil jo virke mot sin hensykt å kjøpe en dyr film med delta korn hvis man ønsker en røff stil.

ps. Skal du fremkalle den selv? Hvis ikke vil nok butikken ta godt betalt hvis du skal ha fremkalt en tradisjonell svarhvit film, de fleste som tar svarthvit for å fremkalle den i butikk bruker c41 svarthvitt film (bruker samme prosessen som fargefilm) ulempen er at den ikke vil gi samme type korn som tradisjonell svarthvitt film.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Skal du fremkalle selv, eller vil du levere bildene til en fotolab for fremkalling?

Grunnen til at jeg spør, er fordi tradisjonell, ekte svart-hvitt film koster flesk å få på papir, om du ikke har mørkerom selv. De koster gjerne 50-60 kroner å fremkalle, og 8-10 kroner pr. papirkopi av bildene. En film kan da fort komme opp i 300 kroner. Men det finnes også svart-hvitt film for fargeprosess (C-41). Disse kan leveres til en hvilken som helst fotobutikk som driver med fremkalling, og prisen er akkurat det samme som vanlig fargefilm.

Forskjellen er hovedsaklig papiret det kopieres på. Ekte svart-hvitt film kopieres på svart-hvitt papir. C-41 svart-hvitt film kopieres på fargepapir. Ulempen er at man i enkelte typer lys kan risikere svakt fargestikk, men stort sett blir bildene veldig bra også med denne prosessen. Merk imidlertid at digitale lab'er her gir best resultat, da gamle tradisjonelle analoge lab'er, lettere gir fargestikk i selve bildet uavhengig av hvilket lys man ser bildet i senere.

Spør gjerne i butikken om råd. Kodak har en god C-41 svart-hvitt film på 400 ISO. Den gir god kontrast og jeg synes bildene blir gode. Men det slår nok ikke ekte svart-hvitt hvis man er litt kresen.

Lenke til kommentar

Hadde holdt meg langt unna XP2 dersom korn er et ønske. Den filmen er ikke akkurat midt i blinken for det. Når det gjelder tradisjonelle filmer så er vel Ilford (HP5+ eller FP4+) og Kodak Tri-X greie valg. Personlig ville jeg kanskje valgt HP5+, men det er nok mest fordi det er den jeg har brukt mest.

Dersom du skal fremkalle selv så kan du jo kombinere en av disse med Rodinal, det burde gi korn så det holder. Evt. Kodak D-76/Ilford ID-11 dersom du ønsker litt mindre korn.

En siste mulighet kan jo være Fujifilm Neopan 400 fremkalt i Rodinal. Noen sverger til det, mens det blir en litt pussig kombinasjon for enkelte andre (moderne film i gammeldags fremkaller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...