Gå til innhold

Tidenes partidannelse i Nederland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er handlingen i seg selv utløsende da?

6241471[/snapback]

hvorfor er det ikke det?

tror du det er tilfeldig at unge som har fin mental helse før en ulykke o.l. svekkes i presentasjon senere? Tror du ulykken er helt uten skyld?

Selvfølgelig er det fint mange forhold som kan påvirke hvor mye en påvirkes, men jeg har flere grunner til å tro at en ti åring som forledes til å ligge med Svein på 60 vil oppleve problemer senere, enn grunner som taler i mot det.

og sist; tror du at alle voldtekstsaker der offeret omtales med skader som følge av det som skjedde er oppspinn? Slik jeg tolker innleggene dine så mener at du tid leger alle sår, og at straks en slutter å snakke om det, også med barn, så er det ferdig og over.

Lenke til kommentar
Hvorfor er handlingen i seg selv utløsende da?

6241471[/snapback]

hvorfor er det ikke det?

Det er du som påstår at den er det, så da må du vel kunne argumentere for det også?

tror du det er tilfeldig at unge som har fin mental helse før en ulykke o.l. svekkes i presentasjon senere? Tror du ulykken er helt uten skyld?

Hva slags ulykke?

Selvfølgelig er det fint mange forhold som kan påvirke hvor mye en påvirkes, men jeg har flere grunner til å tro at en ti åring som forledes til å ligge med Svein på 60 vil oppleve problemer senere, enn grunner som taler i mot det.

Og hvorfor oppstår disse problemene?

og sist; tror du at alle voldtekstsaker der offeret omtales med skader som følge av det som skjedde er oppspinn? Slik jeg tolker innleggene dine så mener at du tid leger alle sår, og at straks en slutter å snakke om det, også med barn, så er det ferdig og over.

6241505[/snapback]

Dette har ikke noe med diskusjonen å gjøre. Voldtekt er per definisjon mot personens vilje.

Lenke til kommentar

glad jeg har sommerferie nå.

Greit:

(ref: Barn og Traumer 2000)

en jente som opplevde både et seksuelt overgrep og tap av nære familiemedlemmer i løpet av barndommen, fortalte at hun opplevde veldig sterkt at hun ikke var verdt noe---

ovenfor står følgende:

barns selvoppfattelse kan også påvirkes slik at deres selvtillit svekkes. Reptisjonstraumer kan i stor grad påvirke barnas syn på seg selv og deres oppfattelse av sin verdi som person

Jeg vil si at en voksen som forleder en unge til samleie eller annen seksuell omgang begår et overgrep mot ungen.

jf. Misbrukte Barn 2003 så defineres også seksuelle overgrep som pyskisk mishandling. Dette sidestiller jeg med fysisk mishandling, eneste forskjell blir for meg hvor enkelt det er å se den.

hva angår ulykke så viser jeg igjen til Barn og Traumer. Der vises det til en undersøkelse med en gruppe ungdommer som var utsatt for en skipsforlis. Før forliset var de langt over snittet på skolen, etter forliset forsvant motivasjonen fordi det som skjedde under forliset kunne skje med dem.

hva mente du her? forstod ikke helt spørsmålet

Det siste; hva skiller voldtekt fra et overgrep? annet enn at det er mot personens vilje og med vold.

Begge vil kunne gi ettereffekter, og du svarer enda ikke på hvorfor du mener at handlingen ikke kan få skylden for dette?

for ordens skyld:

ref:misbrukte barn

seksuelle overgrep som er begått av noen barnet har et nært tillitsforhold til, gir alvorlige skader for barnets grunnleggende forståelse av mellommenneskelig samspill. Overgrepene gir pyskiske og sosiale skader. I rest my case :9

hvorfor jeg leser disse bøkene?

Psykologi er noe som interesserer meg, og det er noe jeg studerer. (stor del av studiet fremover)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
en jente som opplevde både et seksuelt overgrep og tap av nære familiemedlemmer i løpet av barndommen, fortalte at hun opplevde veldig sterkt at hun ikke var verdt noe

Dette svarer jo ikke på spørsmålet om hvorfor problemene oppstår. Altså, nøyaktig hvordan det å føre en penis inn i en vagina i seg selv fører til psykiske problemer.

Jeg vil si at en voksen som forleder en unge til samleie eller annen seksuell omgang begår et overgrep mot ungen.

Uavhengig av om ungen faktisk tar skade eller ikke?

hva mente du her? forstod ikke helt spørsmålet

Hvorfor oppstår det problemer med tiåringen i denne situasjonen?

Det siste; hva skiller voldtekt fra et overgrep? annet enn at det er mot personens vilje og med vold.

Begge vil kunne gi ettereffekter, og du svarer enda ikke på hvorfor du mener at handlingen ikke kan få skylden for dette?

Jeg har bare bedt deg om å påvise nøyaktig når den psykiske skaden oppstår, og hvordan (om det er uavhengig av ting som skjer rundt).

seksuelle overgrep som er begått av noen barnet har et nært tillitsforhold til, gir alvorlige skader for barnets grunnleggende forståelse av mellommenneskelig samspill. Overgrepene gir pyskiske og sosiale skader. I rest my case :9

Dette forklarer fortsatt ikke om sex i seg selv er skadelig.

Lenke til kommentar
Flott at de danner parti. Da kan vi få tak i medlemslistene deres. Enklere kan det ikke bli. Så er det bare å begynne å krysse av fra toppen.

6245932[/snapback]

En liten wannabe-fascist? :)

Siden du tydeligvis vil drepe eller skade folk som har andre meninger enn deg, mener jeg...

Lenke til kommentar
*snipp*

Nå er du bare kverrulant..

Vi prøver igjen: (igjen, glad jeg har sommerferie, for dette tar sin tid :p)

1. Det jeg sier er at sex mellom eldre (personer som er sterkere mentalt/pyskisk og fysisk enn den de forgriper sge på) er skadelig for barnet. Dette gjengis i flere bøker om emnet, og det gjengis at de holdningene du utviser kan gjenspeiles til det tidligere Hellas hvor menn ofte utnyttet yngre gutter fordi det ble ansett som normalt å veilede dem etc. det er ofte en unskyldning overgriperene bruker. De vil ikke skadet offeret, men gi kjærlighet etc..

Hvis du vil se så A4 på det at så lenge det bare er sex, så er det ikke skadelig hvem det gjøres med, så skal du få beholde den mening. jeg har brukt en del tid på å belyse andre aspekter ved det.

2. Jeg takker for at du tar meg som så smart at jeg faktisk kan fortelle deg på hvilket tidspunkt skaden oppstår. Jeg må virkelig være smart. (nok med galge humor)

Jeg har tidligere omtalt det som senskader, og jeg har videre skrevet at dette påvirkes av andre faktorer, men at jeg har langt! flere holdepunkter for å si at seksuelt samkvem mellom vesentlig eldre og utviklete personer og yngre barn ikke er kunstig.

Det er flere undersøkelser som tyder dithen og hvis du virkelig vil ha meg til å finne noen, så si i fra.

kan du fortelle meg hvorfor du mener ungen ikke kan ta skade av sex med pappaen eller mammaen?

Jeg bare lurer, og det er litt fordi jeg vil vite hvem jeg argumenter mot her.

på det siste, så spørr jeg deg om å argumentere for dine meninger. Hvorfor (igjen) er ikke det skadelig for en jente eller gutt å forledes/lures/tvinges/indirekte tvang/manipuleres til å ligge med en som er dem overmektig (pyskisk, utviklingsmessig og fysisk)

edit; skal ut nå. Så svar kommer senere i dag. Hvis du vil referanser til det jeg skriver, så fint om du sier ifra :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Nå er du bare kverrulant..

Nei, jeg ber deg å begrunne standpunktene dine.

Det jeg sier er at sex mellom eldre (personer som er sterkere mentalt/pyskisk og fysisk enn den de forgriper sge på) er skadelig for barnet. Dette gjengis i flere bøker om emnet, og det gjengis at de holdningene du utviser kan gjenspeiles til det tidligere Hellas hvor menn ofte utnyttet yngre gutter fordi det ble ansett som normalt å veilede dem etc. det er ofte en unskyldning overgriperene bruker. De vil ikke skadet offeret, men gi kjærlighet etc..

Dette er jo bare en haug med påstander, og ingen begrunnelse.

Hvis du vil se så A4 på det at så lenge det bare er sex, så er det ikke skadelig hvem det gjøres med, så skal du få beholde den mening. jeg har brukt en del tid på å belyse andre aspekter ved det.

Det aspektet jeg vil ha belyst er dette med nøyaktig når og hvordan sex skader, hvis man ser bort fra alt rundt.

Jeg takker for at du tar meg som så smart at jeg faktisk kan fortelle deg på hvilket tidspunkt skaden oppstår. Jeg må virkelig være smart. (nok med galge humor)

Jeg har tidligere omtalt det som senskader, og jeg har videre skrevet at dette påvirkes av andre faktorer, men at jeg har langt! flere holdepunkter for å si at seksuelt samkvem mellom vesentlig eldre og utviklete personer og yngre barn ikke er kunstig.

Det er flere undersøkelser som tyder dithen og hvis du virkelig vil ha meg til å finne noen, så si i fra.

Men hva er det undersøkelsene virkelig viser? Nøyaktig hvor skadene kommer fra?

kan du fortelle meg hvorfor du mener ungen ikke kan ta skade av sex med pappaen eller mammaen?

Jeg bare lurer, og det er litt fordi jeg vil vite hvem jeg argumenter mot her.

Det er ikke jeg som kommer med påstander om når skaden oppstår.

Lenke til kommentar
Dette er jo bare en haug med påstander, og ingen begrunnelse.

*kremt* du begrunner jo ikke heller hvorfor du er uenig. Altså er du ikke flinkere enn meg, men som jeg sa. Skal skrive mer utfyllende senere, fint om du kanskje tok bryderiet med å forsvare hvorfor du er så grovt uenig med meg.

Lenke til kommentar
Flott at de danner parti. Da kan vi få tak i medlemslistene deres. Enklere kan det ikke bli. Så er det bare å begynne å krysse av fra toppen.

6245932[/snapback]

Siden du tydeligvis vil drepe eller skade folk som har andre meninger enn deg, mener jeg...

6246230[/snapback]

Tror ikke du skal pakke inn budskapet her. Heller Fascist enn enn venstreradikale avskum som skal "tolerere" hele sivilasasjonen i hel.

Lenke til kommentar

6245932[/snapback]

6246230[/snapback]

Tror ikke du skal pakke inn budskapet her. Heller Fascist enn enn venstreradikale avskum som skal "tolerere" hele sivilasasjonen i hel.

6246439[/snapback]

Jeg sier nei takk til begge deler, og velger en tredje løsning: Rasjonelle tanker og logiske slutninger.

At du vil skade eller drepe folk fordi de er uenige med deg viser bare at du ikke tenker rasjonelt, men utelukkende baserer deg på følelser.

Lenke til kommentar
Det er du som påstår det er skadelig, så da lurer jeg på nøyaktig hva du legger i det.

6248028[/snapback]

Greit, da begynner vi:

Dette svarer jo ikke på spørsmålet om hvorfor problemene oppstår. Altså, nøyaktig hvordan det å føre en penis inn i en vagina i seg selv fører til psykiske problemer.

Som jeg har gjengitt i skråtekst:

seksuelle overgrep som er begått av noen barnet har et nært tillitsforhold til, gir alvorlige skader for barnets grunnleggende forståelse av mellommenneskelig samspill. Overgrepene gir pyskiske og sosiale skader.

Ref: Misbrukte barn:2004

Det er med rimelig grunn med bakgrunn i studie 98 og Hildebrand og Gregersen 94 at barn som er ofre for overgrep vil fortsette sirkelen fordi de læres opp til å tro at det de utsettes for er normalt. Det er derfor påfallende mange av seksualforbryterene sliter med tilsvarende bakgrunn som de selv utøver.

andre faktorer som påvirker er vold i hjemmet, mangel på omsorg etc. jf. forelesing "preventing the victim to offender cycle" 99.

Jf. både misbrukte barn, flere undersøkelser gjengitt i boken og Barn og Traumer så er det flere sterke holdepunkter som tilsier at det er skadelig for barnets utvikling om det overeksponeres for det du mener er helt greit.

Hvorfor oppstår det problemer med tiåringen i denne situasjonen?

Jf det ovenfor så gjengir jeg:

seksuelle overgrep som er begått av noen barnet har et nært tillitsforhold til, gir alvorlige skader for barnets grunnleggende forståelse av mellommenneskelig samspill. Overgrepene gir pyskiske og sosiale skader

Barnet har tillit til personen som forleder etc. til handlingen. Og sex er ikke en penis inn i vaginaen, det er mye mer som kan gjøres.

Når barnet utsettes for noe det tror er normalt, men etter hvert får en forståelse av at dette ikke er riktig fordi det vokser, oppnår nye erfaringer og bedre livsgrunnlag, så medfører den nye forståelse at de opplever det som et sterkt svik.

Det sterke sviket forsterkes nok om de holder det inne. Og dette vil bli tatt med dem resten av livet. I seg selv er dette en tung byrde å bære. Jeg antar du mener det motsatte her, men da kan du begrunne det.

Jeg har bare bedt deg om å påvise nøyaktig når den psykiske skaden oppstår, og hvordan (om det er uavhengig av ting som skjer rundt).

den psyskiske skaden oppstår i det øyebelikket ungen bedras av en tillitsperson etter min mening. I det øyeblikket ungen innser at personen hun/han har tillit til forgriper seg på ungen så opplever ungen et svik sterkere enn du antakeligvis vil forestille deg. Det er ufattelig for den unge at personen vil gjøre det.

dette igjen jf Barn og tarumer, og Misbrukte Barn

Dette forklarer fortsatt ikke om sex i seg selv er skadelig.

Dette er et difust utsagn og tatt ut av kontekst. Hvis jeg har samleie med tine på 17 år, så er det neppe skadelig. Har jeg samleie med Tina på 8-10 år, og hun haar tillit til meg så vil det oppleves som et svik at jeg utnytter henne/forleder henne til det.

Nå har jeg besvart dine spørsmål og vist til kilder. Har du utsagn mot dette, så kan du før du skriver dem også begrunne hvorfor du er uenig, fremfor å kverrulere. Du er kverrulant fordi du besvarer mine innlegg med spørsmål som bare er en gjentakelse av det du har spurt om før, og du tilføyer ikke noe som begrunner ditt synspunkt.

Lenke til kommentar
Når barnet utsettes for noe det tror er normalt, men etter hvert får en forståelse av at dette ikke er riktig fordi det vokser, oppnår nye erfaringer og bedre livsgrunnlag, så medfører den nye forståelse at de opplever det som et sterkt svik.

Ah, så påstanden din er altså at det ikke er sex i seg selv som er skadelig, men samfunnets holdninger rundt det? Det vil si at hvis samfunnet bejublet sex mellom voksen og barn så ville barnet ikke ta skade (med mindre det var mot barnets vilje)?

Interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...