Gå til innhold

Innstilling av skarphet o.l. 30 D

Anbefalte innlegg

Bruker ofte å fotografere og lagre bildet i både raw + JPEG. Trenger bildet redigering, bruker jeg rimligvis raw-fila. Så til spørsmålet :

Påvirker de innstillinger jeg har gjort i "bildestiler" i kameraet (f.eks sterk oppskarpning og høy kontrast) den informasjonen som lagres i raw-fila ?

Ser jeg på infoen som er lagret i den identiske jpeg/raw-fila, ser jeg at dataene som er lagret ang. skarphet og kontrast, er like. Jeg antar at de valgene som er gjort ang. oppskarpning m.m. i kamerahuset ikke påvirker mulighetene til å hente det "beste" ut av raw-filene senere ?

Sikkert krøkkerte formulert, men håper dere forstår :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har hørt, med noen forbehold, er at ingen innstillinger skal innvirke på RAW-fila. Eneste unntaket er muligens Nikon D2x som har noen spesielle måter å behandle hvitbalansen på (rykter).

RAW-dataene er upåvirket, men innstillingene følger fila så hvis du velger "as shot" eller lignende i konverteren brukes kamerainnstillingene, men ikke noe blir "ødelagt" av kamerainnstillingene. :)

Lenke til kommentar

Uansett hvordan raw-fila blir tagget med opptaksdata/innstillinger kan du være trygg på at det aldri blir noe 'no return'.

Infoen på fila forteller nok konverteren at her har du gjort innstillinger selv, så om du vil ha med de i konverteringe velger du som nevnt 'As shot'. Men om du vil ha en jomfruelig Raw-fil er det bare å klikke bort disse slik at dataene er lik resultatet fra A/D (analog/digital) converteren i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...