Gå til innhold

CPU vifte? "error"

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop bygget min første pc, men... det er noe som plager meg, hver gang jeg starter opp pcen får jeg opp "CPU fan 1 error!". Jeg åpner kabinettet og viften går som den skal. Er det noen som vet hva problemet kan være?

Hovedkort:----------------> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312467

Prosessor:-----------------> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307542&cks=ACC

Det er fryktelig irriterende. :cry:

Endret av pcbygger91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvordan har du koblet til cpu vifta?

Hvis den ikke er koblet på CPU vifte pluggen på HK, men på Chassie fan plassen eller du bruker direkte via molex kontakten?

Kan du ikke gå i bios eller evt et monitor program i windows (hvis du bruker det) og se om de blir registrert noen rpm'er på vifta?

edit: du kan jo slå av denne advarselen i bios...

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

tak for svar, jeg er veldig ny til pc bygging. Har brukt 20000 kr på denne :ohmy: (alle konf. pengene er gått). Pcen skal brukes for spilling og 3d modeling.

Og "by the way", Temp. på mitt skjermkort ligger på 50*c når jeg spiller oblivion er det mye for et geforce 7900gtx 512mb?

Endret av pcbygger91
Lenke til kommentar

Hmm, skjekket hardware monitoren i biosen og det står at cpu vifta har en rotasjon på 1054RPM, og prosessoren holder seg på en 60*c. Hmm, merkelig. Lurer på hvorfor jeg fortsatt får opp samme feilmelding. 0_o ?

prosessoren holder seg på en 60*c
Er det mye?

Hvis dette er mye vet noen hvor jeg kan få tak i en annen prosessorkjøler til en Intel pentium 4 xeon 604 socket??

Endret av pcbygger91
Lenke til kommentar

He he, Xeon ja... :p

Bruker

OT: Xeon til spilling? jaja, ditt valg.. 60 grader er vel ikke unormalt på den nei. Rart at det registreres RPM hvis den liksom ikke er tilkoblet, men da er det vel bare å gi f... i den feilmeldinga, hvis alt virker som normalt! 

Vil du ikke anbefale xeon til spilling? ........ Jeg skal ikke bare bruke den til å spille :whistle:

Endret av pcbygger91
Lenke til kommentar

Neida. Men en Xeon er bare en Pentium av samme generasjon, bare med støtte for flerprosessorsystemer (dual/quad/++ CPU, ikke core).

Så hvis det bare er spilling av det du bruker den til som kan klassifiseres som "hardt arbeid", så er det ikke særlig vits å kjøpe Xeon over en tilsvarende Pentium4. Xeon er bare vits hvis du kjører Dual CPU eller større systemer (ettersom vanlig P4 ikke kan kjøres i dualCPU systemer).

Xeon har vel i tillegg dårlig med HT støtte(?) og dyrere hovedkort...

Lenke til kommentar

Joda. Men se på det slik.

Med bruk av bare en sokkel (en fysisk CPU) får du akkurat det samme med en Pentium4 i forhold til en Xeon. Trenger du to CPUer er Pentium d (dual core) ett utmerket alternativ i forhold til Xeon

Det er bare når du må ta i bruk 4 eller flere CPU kjerner at Xeon er ett brukbart alternativ (ettersom du ikke kan ha flere enn 1 CPU med P4). Og da er vel Opteron strengt tatt ett bedre alternativ.

Nå sier jeg ikke at du bør selge og kjøpe nytt hvis du allerede har det, men det er lite vits i å kjøpe Xeon til oppgaver som krever mindre enn 4 CPU kjerner.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

*double post :ermm:

OT: Xeon til spilling? jaja, ditt valg.. 60 grader er vel ikke unormalt på den nei. Rart at det registreres RPM hvis den liksom ikke er tilkoblet, men da er det vel bare å gi f... i den feilmeldinga, hvis alt virker som normalt!

6216277[/snapback]

Jeg kom til å tenke, da jeg skjekket cpu temp. så var den på 60*c. Jeg skrudde jo på pcen 20sek før jeg skjekka. Pcen hadde ikke vært i bruk på 8 timer. :hmm:

Er det mulig å få en slik temp. på så kort tid??

Edit: 20 sek var kanskje litt overdrevet, det tok meg et kvarter å komme inn i biosen av en eller annen grunn. Den går igjennom en såkalt skjek. Så den driver og ser om alt av komponenter er i orden og slikt :no::hmm::hrm:

Endret av pcbygger91
Lenke til kommentar

Auda.. da ble det litt verre..

Last ned prime95 eller tilsvarende, for å presse prosessoren din opp i den høyeste tempen den rekker, så skaffer du deg speedfan eller iknende til å sjekke tempen i windows, så rapporterer du resultatet hit. (Mål noen minutter etter at du har satt i gang prime95.)

Men ærlig talt: Jeg tror ikke temperaturer er noe problem, siden de fleste maskiner får en blåskjerm før prosessoren stekes helt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at cpu temp. er så høy kan vel ikke være at denne kjøleputen som var under prosessorkjøleren kan ha vært litt ødelagt. Den var revet litt opp og slikt før jeg satte den på :cry::ermm:

Endret av pcbygger91
Lenke til kommentar

kjøp deg litt Arctic Silver 5 (og gjerne en ny og bedre kjøler), ta av den gamle, rens cpu (og evt gammel kjøler) med litt isopropanol eller kondensfjerner (25kr på statoil etter hva jeg forstår).

smør på ett TYNT lag med AS5 på cpu. klin en liten klatt på bunnen av kjøleribba og gni den inn med hånda i en plastpose. så tørker du av så mye som mulig av ribba med plastposen slik at det er ett mikroskopisk lag med AS5 der som tetter igjen alle furene i ribba. Så monterer du den.

hvis du ikke får lavere temperatur med det (spesiellt da med en annen kjøler enn den som fulgte med) bør du vurdere kabinettvifter...det kan du jo forresten vurdere uansett istedet for å demontere kjøler, alt etter situasjonen i kabinettet ditt..)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...