Gå til innhold

Burde røyk,alkohol blitt ulovligt?


Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har hørt så er det faktisk farligere å være passiv røyker enn å røyke selv.

6216459[/snapback]

åssen i svarte går det ann?

En som røyker, trekker alt ned i lungene, som etter det blåses ut i fri luft og blir tynnet ut, slik at folk kan trekke inn uttynnet røyk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

Hasj/Mariuahana i seg selv er sunnere enn alkohol og tobakk.

I fylla har mange lett for å bli sinte fort. Av cannabis (Marjiuhana og hasj) blir folk i godt humør! og sloss mindre...

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

Hasj/Mariuahana i seg selv er sunnere enn alkohol og tobakk.

I fylla har mange lett for å bli sinte fort. Av cannabis (Marjiuhana og hasj) blir folk i godt humør! og sloss mindre...

6216644[/snapback]

Fortsett å fortell deg selv det.

 

Å sammenligne alkohol og cannabis generelt er meningsløst. Stoffene brukes forskjellig og virker forskjellig. Alkohol er faktisk helt ufarlig når det brukes 'riktig', og alkohol er langt mer enn et rusmiddel. Men alkohol påfører samtidg samfunnet store skader fordi det ofte brukes 'feil'.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt så er det faktisk farligere å være passiv røyker enn å røyke selv.

6216459[/snapback]

åssen i svarte går det ann?

En som røyker, trekker alt ned i lungene, som etter det blåses ut i fri luft og blir tynnet ut, slik at folk kan trekke inn uttynnet røyk.

6216480[/snapback]

Den "uttynnte" røyken er fortsatt til stor sjenanse og sterkt ubehag hos ikke røykere. Behold driten din hjemme hos deg selv, ikke plag oss andre med den.

Lenke til kommentar

Å røyke passivt vil si at man puster inn luft som er forurenset av tobakksrøyk. Ved passiv røyking utsettes man for de samme stoffene som ved aktiv røyking, og kan få i seg like mye av de helseskadelige stoffene som om man hadde røykt flere sigaretter selv. Den røyken som siver ut fra sigaretten mens man holder den i hånden forbrennes ved en lavere temperatur. Derfor inneholder den en høyere konsentrasjon av giftstoffer enn røyken som pustes inn når man tar et trekk av en sigarett.

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

 

Synes du har litt dobbelmoral eg.

 

Du sier alkohol er ikkje bare et rusmiddel,men så mye meir.

Tja,kan si det samme om hasj egentligt,hasj kan bli brukt i mat.

Og folk drikker 90% av gangene for å bli ruset....

Samme gjelder hasj,du kan og bruke det med måte,på lik linje med alkohol.

 

Synes og det er litt feil å nedprioritere røykere i sykehuskøer.

Vill du si at røykere er mindre værdt?

Problemet med røyk er at det er vanskeligt å slutte med det,mye værre enn med både alkohol og hasj,selv om du ikkje blir bevisst ruset av det.

 

Er og enig med at det skulle blitt strengere straffer for di som drikke prøver å skape uro i fylla.

 

Men min hovedmeining er at røyk er værre enn både alkohol og hasj,men alkohol er på ingen måte betre enn hasj.

Kan ikkje si meg enig på at det ikkje skal være lov å ta ein røyk ute på gata,og folk må greie å tåle å stå på siden av ein så røyker mens di venter på bussen,det er ikkje så frykteligt så mange vill ha det til.

Har vore røykfri eg og,så eg vett åssen ein røyker lukter...

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Å røyke passivt vil si at man puster inn luft som er forurenset av tobakksrøyk. Ved passiv røyking utsettes man for de samme stoffene som ved aktiv røyking, og kan få i seg like mye av de helseskadelige stoffene som om man hadde røykt flere sigaretter selv. Den røyken som siver ut fra sigaretten mens man holder den i hånden forbrennes ved en lavere temperatur. Derfor inneholder den en høyere konsentrasjon av giftstoffer enn røyken som pustes inn når man tar et trekk av en sigarett.

6217066[/snapback]

 

FEIL...

høyrere temperatur røyken er farligere er dn.

Lenke til kommentar

Jeg fant informasjonen på nettet. Hvor har du funnet din?

 

Fant forøvrig også dette:

Hvorfor er passiv røyking farlig?

Røyken som siver fra sigaretter har en annen sammensetning enn den man trekker inn når man røyker. Selv om man ikke får i seg så mye nikotin, utsettes man for flere kreftfremkallende stoffer.

 

Passiv røyking kan føre til diabetes, astma, allergier, kreft osv.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fordi jeg er vanerøyker og skjønner hvilke plager jeg påfører omgivelsene med min unødvendige/skadelige adferd mener jeg at jeg er veldig hensynsfull overfor medmennesker. Jeg er oppmersom på at min adferd er "out" i disse tider, og det er helt greit. Jeg leser trådene som er opprettet om dette på forumet, og får da mer motivasjon til å kutte ut dritten.

 

Når det er sagt så forundres jeg over passiviteten til de som argumenterer for sunnere livsstil og uheldig påvrkning av sine omgivelser når det gjelder andre ikke nødvendige adferder. Her vil jeg nevne: Parfymebruk, spytting, nesepilling, alkoholbruk osv...

 

Hvorfor ikke ta et oppgjør med alkoholbruken, den er mye mere utbredt enn røyking. Like skadelig, og mye mer uappetittelig for det edrue øye. Var selv på U2 konserten for et år siden, og opplevde at opplevelsen ble ødelagt. Ikke av røykende, men av drikkende, rølpende, usexy nisser. Hvorfor ikke forby alkiser?

Eller sterkt begrense deres utfoldelse?

 

Jeg har ofte via jobben valgt å ikke delta på firmafester nettopp pga. uverdig adferd hos de som tar for mye av flaskestoffet. Etterpå har jeg blitt bebreidet for å ikke være sosial. Det har ikke da nyttet å si at jeg synes at de som drikker for mye, og er til sjenanse er så plagsom(ok fikk ikke astma), at jeg helst vil slippe.

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

 

Synes du har litt dobbelmoral eg.

 

Du sier alkohol er ikkje bare et rusmiddel,men så mye meir.

Tja,kan si det samme om hasj egentligt,hasj kan bli brukt i mat.

Og folk drikker 90% av gangene for å bli ruset....

Samme gjelder hasj,du kan og bruke det med måte,på lik linje med alkohol.

6217218[/snapback]

Hasi mat er fortsatt rusmiddel. Vin og øl til maten er ikke rusmiddel, men nytes for smaken sin skyld.

 

Synes og det er litt feil å nedprioritere røykere i sykehuskøer.

Vill du si at røykere er mindre værdt?

6217218[/snapback]

Nei, verdi har ingen ting med dette å gjøre. Jeg setter ikke relativ verdi på menneske i denne sammenheng. Det er meningsløst. Men jeg snakker om at folk som med vitende og vilje bedriver risikoadferd i minst mulig grad skal ramme andre.

 

Alternativet er å totalforby røyk, men jeg synes folk skal ha litt frihet til å skade seg selv. Men dersom deres oppførsel medfører at andre som ikke er skyld i sine egne problemer må vente lengre på behandling, da får røykernes adferd direkte ut over andre. Og det synes jeg er helt feil.

 

Problemet med røyk er at det er vanskeligt å slutte med det,mye værre enn med både alkohol og hasj,selv om du ikkje blir bevisst ruset av det.

6217218[/snapback]

Allikevel er dette noe man frivillig, mot bedre vitende, har begynt med. Unntak kan gjøres for de som er så gamle at de startet sin røyking før det ble kjent at dette var skadelig.

 

Men per idag finnes det ganske mange hjelpemidler for å slutte, så det er mest snakk om stahet og ignoranse for de som fortsatt røyker.

 

Men min hovedmeining er at røyk er værre enn både alkohol og hasj,men alkohol er på ingen måte betre enn hasj.

6217218[/snapback]

Slike sammenligninger er meningsløse. Man kan godt si at sukker er værre enn hasj og dreper flere også. Det er en like god og like meningsløs sammenligning. Som påpeket ovenfor, alkohol er mye mer enn et rusmiddel. Hasj bakt inn i maten er fortsatt et rusmiddel.

 

Kan ikkje si meg enig på at det ikkje skal være lov å ta ein røyk ute på gata,og folk må greie å tåle å stå på siden av ein så røyker mens di venter på bussen,det er ikkje så frykteligt så mange vill ha det til.

Har vore røykfri eg og,så eg vett åssen ein røyker lukter...

6217218[/snapback]

Du har sikkert hatt astma og allergi også, slik at du vet hvordan de har det?

 

Røykere som gruppe stinker og de forsøpler det offentlige rom med sneipene sine. Man kan selvsagt si at såpass må andre tåle. Eller man kan sette en grense og si at det ikke er akseptabelt. Det blir opp til hver enkelt. Jeg synes så mange røykere er så lite hensynsfulle (de bryr seg over hodet ikke om å stille seg litt bort, slik at røyken ikke siver i trynet på andre, og de knipser sneipene på bakken der de står uten å bry seg om hvordan det ser ut) at jeg synes det er på plass med et forbud.

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

Hasj/Mariuahana i seg selv er sunnere enn alkohol og tobakk.

I fylla har mange lett for å bli sinte fort. Av cannabis (Marjiuhana og hasj) blir folk i godt humør! og sloss mindre...

6216644[/snapback]

 

Alkohol er alkohol, Canabis er narkotika. Man blir også i godt humør av alkohol.

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

Hasj/Mariuahana i seg selv er sunnere enn alkohol og tobakk.

I fylla har mange lett for å bli sinte fort. Av cannabis (Marjiuhana og hasj) blir folk i godt humør! og sloss mindre...

6216644[/snapback]

 

Alkohol er alkohol, Canabis er narkotika. Man blir også i godt humør av alkohol.

6219877[/snapback]

jeg syntes narkotika er et sterkt ord for cannabis!

Greit THC eller hva det nå herter som er i cannabis, er i den internasjonale narkolista... Men av alkohol så er det veldig lett å bli provosert og bli sint, MEN du kan også ha det jævli bra og være godt humør.

Av cannabis, så vil kroppen produsere mere av de greiene i kroppen, som gjør at du blir i godt humør, og tenk hvor mange mindre slosskamper en vil ha hvis det blir lovlig...

Og siden reint cannabis "Skader" mindre enn røyk, så burde det heller vert lovlig i stedet for vanlig røyk.

Lenke til kommentar
Eg synes at røyk kunne blitt meir kontrollert,og burde kommet nikotinfri røyk.

 

Hva skulle poenget med nikotinfri røyk vært?

6211613[/snapback]

 

Som 1 hjelpemiddel for folk som vill slutte.

 

6212242[/snapback]

 

 

Ikke vet jeg om dette er praktisk mulig. Og ikke vil det ha noen effekt. En røyker er avhengig av nikotin. Dette er det mest avhengighetsdannende stoffet som finnes. En røyker vil således ikke få noe ut av å røyke nikotinfri røyk ettersom kroppen ikke får tilferdsstilt sitt behov for nikotin.

 

Det er ikke nikotinen som er det helseskadelige og kreftfremkallende stoffet i røyken. Men det er nikotinen som gjør en avhengig.

 

Det er et bedre alternativ å kutte ut røyken og heller tilby nikotin i så måte.

 

Jeg vil anta, pga den store hyppigheten, at nikotin er det narkotiske stoffet som belaster samfunnet mest.

 

Angående alkohol så bør man få en ordning som gjør at de som ikke makter å håndtere drikking ikke får lov å kjøpe alkohol. Hvordan det skal finne sted derimot, aner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Røyk bør bli forbudt på offentlig sted. Røyk stinker, og sneipene som flyter enkelte steder er så stygt. Røykere som får typiske røykesykdommer, slik som lungekreft, burde også bli nedprioritert i sykehuskøene.

 

Alkohol er greit som det er idag. Alkohol er ikke bare et rusmiddel, men så mye mer. Å ta fra folk muligheten til å kose seg med øl og vin til maten ville være å gå alt for langt. Men vold burde straffes langt hardere. Og alkohol burde bli sett på som skjerpende omstendighet og medføre strengere straffer, slik at folk som blir voldelige i fylle enten med å la være å drikke eller risikere å straffes svært strengt.

 

Narkotiske stoffer bør generelt være forbudt, så lenge det ikke er snakk om kontrollert medisinsk bruk. Det inkludere hasj o.l.

6216516[/snapback]

Hasj/Mariuahana i seg selv er sunnere enn alkohol og tobakk.

I fylla har mange lett for å bli sinte fort. Av cannabis (Marjiuhana og hasj) blir folk i godt humør! og sloss mindre...

6216644[/snapback]

 

Alkohol er alkohol, Canabis er narkotika. Man blir også i godt humør av alkohol.

6219877[/snapback]

jeg syntes narkotika er et sterkt ord for cannabis!

Greit THC eller hva det nå herter som er i cannabis, er i den internasjonale narkolista... Men av alkohol så er det veldig lett å bli provosert og bli sint, MEN du kan også ha det jævli bra og være godt humør.

Av cannabis, så vil kroppen produsere mere av de greiene i kroppen, som gjør at du blir i godt humør, og tenk hvor mange mindre slosskamper en vil ha hvis det blir lovlig...

Og siden reint cannabis "Skader" mindre enn røyk, så burde det heller vert lovlig i stedet for vanlig røyk.

6220133[/snapback]

 

I og med at Canabis i seg selv ikke er avhengighetsskapende, tilfører det ikke kroppen dopamin (slik som f.eks. kokain gjør). Dopamin gjør folk i godt humør, men tilføres dopamin kunstig skal det ikke mye til før kroppen slutter å produsere dette.

 

"I've smoked ten marijuana cigarettes in my life. And they've given me a sore throat, a headache, and made me sleepy. I can't understand why anyone would wanna use the stuff. It seems such an impractical pastime as you can get sent to jail for it."

 

Selv om jeg personlig mener at man ikke bør begynne med røyk (har ikke prøvd en eneste sigarett), synest jeg at alle har rett til å ødelegge sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Selv om jeg personlig mener at man ikke bør begynne med røyk (har ikke prøvd en eneste sigarett), synest jeg at alle har rett til å ødelegge sin egen kropp.

6220351[/snapback]

jepp!

Det er min kropp jeg burde få lov tl å gjøre akkurat hva jeg vil med den. Men slik er det nå ikke! :hrm:

Lenke til kommentar
Selv om jeg personlig mener at man ikke bør begynne med røyk (har ikke prøvd en eneste sigarett), synest jeg at alle har rett til å ødelegge sin egen kropp.

6220351[/snapback]

jepp!

Det er min kropp jeg burde få lov tl å gjøre akkurat hva jeg vil med den. Men slik er det nå ikke! :hrm:

6220368[/snapback]

 

Så når røykere bl.a. fyller opp helsekøene og lar mennesker som ved uhell og ikke selvdestruktiv handling er syk/skadet måtte vente på behandling, så er det fortsatt "min kropp, jeg må få lov til å gjøre hva jeg vil med den"?

 

Røyking får også konsekvenser for andre enn den som røyker.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Så lenge røykerne finansierer en så stor del av helsevesenet som de gjør gjennom avgifter (disse pengene burde vært øremerket) har jeg ingen problemer med at de prioriteres likt med alle andre.

En naturlig videreføring av dagens røykelov er at man forbyr røyking på offentlig sted, men samtidig burde det åpnes for at man kan ha et gitt antall fristeder i hver by. Dette kan gjerne være lokaler av samme type som offentlige toaletter med sinnsyke luftsluser og undertrykk sånn at ikke en eneste kreftfremkallende partikkel kommer ut til omverdenen. Det gjør heller ikke noe at det koster en femmer å benytte disse lokalene. Regler for hva folk har lov til å gjøre hjemme i sin egen stue mener jeg er dumt uansett hva det er snakk om av rusmidler / nytelsesmidler.

Til de som mener at cannabis burde legaliseres; stem RV eller på et annet parti med sekstiåttere og forsentfødte hippier.

Lenke til kommentar
Så lenge røykerne finansierer en så stor del av helsevesenet som de gjør gjennom avgifter (disse pengene burde vært øremerket) har jeg ingen problemer med at de prioriteres likt med alle andre.

 

Som du selv bemerker så er ikke pengene øremerket, så hva røykerne faktisk finansierer er ikke gitt. Men ikke misforstå, jeg er ikke for at de skal diskrimineres av helsevesenet. Men enhver røyker bør ta litt mer innsikt og skjønne at man faktisk ikke tar konsekvensen av røyking alene.

Lenke til kommentar
Så lenge røykerne finansierer en så stor del av helsevesenet som de gjør gjennom avgifter (disse pengene burde vært øremerket) har jeg ingen problemer med at de prioriteres likt med alle andre.

En naturlig videreføring av dagens røykelov er at man forbyr røyking på offentlig sted, men samtidig burde det åpnes for at man kan ha et gitt antall fristeder i hver by. Dette kan gjerne være lokaler av samme type som offentlige toaletter med sinnsyke luftsluser og undertrykk sånn at ikke en eneste kreftfremkallende partikkel kommer ut til omverdenen. Det gjør heller ikke noe at det koster en femmer å benytte disse lokalene. Regler for hva folk har lov til å gjøre hjemme i sin egen stue mener jeg er dumt uansett hva det er snakk om av rusmidler / nytelsesmidler.

Til de som mener at cannabis burde legaliseres; stem RV eller på et annet parti med sekstiåttere og forsentfødte hippier.

6220502[/snapback]

 

Sitter igjen med inntrykket av at RV har mer kommunister, og sure, gamle kjerringer som ligner på Madalyn Murray O'Hair enn hippier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...