Newsbee Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Laptop har havarert og ikke mulig å få tilgang til Windows på noen måte, heller ikke command line eller noe slikt. Har en del saker som må reddest og tenkte å kopiere fra laptop (v.h.a. Knoppix) til ekstern HDD. Som jeg ser på forumet her støtter ikke Knoppix NTFS. Jeg får lese, men ikke skrive. Har prøvd litt å endre på tillatelser uten hell. Er det noen sjanse for å kunne kopiere fra laptop til HDD slik jeg kunne tenke meg? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Du kan jo tømme den eksterne hd'en for eventuele data og opprette et fat32 filsystem på den. Da skal det hvertfal ikke være noe problem å kopiere over fra en livecd. (eneste er visst det er store enkeltfiler 4GB+, da kan du kanskje ha et lite problem med fat32) Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du kan takke MS for at ntfs er eit ondt lukket format, noko som fører til at det er meget vanskelig å implimentere støtte for lesing/skriving. Det er mulig å skrive til ntfs frå GNU/Linux, men det er ikkje 100% trygt. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 det finnes 3.5" -> 2.5" adaptere så du kan nappe ut harddisken fra laptopen og smekke den i en stasjonær pc Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Laptop har havarert og ikke mulig å få tilgang til Windows på noen måte, heller ikke command line eller noe slikt.Har en del saker som må reddest og tenkte å kopiere fra laptop (v.h.a. Knoppix) til ekstern HDD. Som jeg ser på forumet her støtter ikke Knoppix NTFS. Jeg får lese, men ikke skrive. Har prøvd litt å endre på tillatelser uten hell. Er det noen sjanse for å kunne kopiere fra laptop til HDD slik jeg kunne tenke meg? 6209854[/snapback] Det letteste er rett og slett å bruke f.eks Partition Magic og justere partisjonen på eksterndisken din litt. Slik at du kan formatere litt av den til fat32, dermed slipper du problemet med å formatere hele den eksterne disken. Jeg har selv gjort dette flere ganger uten at det har skapt problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå