Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp:Remote desktop til hjemme-pc (Har statiskIP)

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen kan gi meg en litt "trinn-for-trinn" guide til hvordan jeg kan få tilgang til min hjemme pc fra enhver plassering i verden :)

Har statisk IP fra Broadnet, og en D-Link DI624 router/switch. (Har også en ny linksys liggende, hvis den skulle være enklere)

XP Pro på begge pc'er.

Jeg får lett koblet meg til pc'en med remote desktop på nettverket.

P.s Har litt peiling, men ikke så veldig rå på nettverk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du får tilgang til remote desktop over LAN regner jeg med at du har satt opp pcen helt rett.

Det eneste som mangler er at du åpner for port 3389 TCP i routeren. Det er en fordel om routeren din kan gi statisk IP basert på MAC adresse slik at maskina hele tiden har samme IP på LAN.

Du finner nok mange gode bruksanvisninger for å sette opp en "virtuell server" på dette forumet, men du kan også se på http://www.portforward.com/ etter din router.

Lenke til kommentar

Mange takk!

Har nå gjort dette, minus det med IP adresse basert på MAC-adresse - men gitt den en fast IP innenfor den ip-rangen DHCP serveren (router) operer i... (?) (Ga den samme som den hadde fått tildelt av dhcp)

Men hva skriver jeg når jeg er utenfor huset? Jeg vet wan-ip'en min, og lan-ip'en.

La oss late som Wan ip er : 88.100.100.100 og lan-ip er 192.168.1.1

Hva skriver jeg i feltet "datamaskinnavn" i tilkobling til eksternt skrivebord-vinduet?

Og takk igjen!! :)

Lenke til kommentar

Dette ser veldig lovende ut! :) Har tittet på logmein før også, men dette virker jo veldig enkelt og greit det óg! (Har ikke testet utenfor huset enda, men det funker ihvertfall ved å skrive ip'en... så får vi se..)

Takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Har nå gjort dette, minus det med IP adresse basert på MAC-adresse - men gitt den en fast IP innenfor den ip-rangen DHCP serveren (router) operer i... (?)  (Ga den samme som den hadde fått tildelt av dhcp)

Det høres ut som du har gjort dette rett i forhold til hvordan routeren din vil ha det.

Men hva skriver jeg når jeg er utenfor huset? Jeg vet wan-ip'en min, og lan-ip'en.

La oss late som Wan ip er : 88.100.100.100 og lan-ip er 192.168.1.1

Hva skriver jeg i feltet "datamaskinnavn" i tilkobling til eksternt skrivebord-vinduet?

Når du er ute i verden skriver du wan ip for å få kontakt med pcen din.

Lenke til kommentar

Du kan eventuellt opprette en gratis DNS på WAN ip'en din dersom du ikke gidder å gå rundt å huske WAN ip hele tiden. Selv bruker jeg DynDNS.com

no-ip.com er jo også ett altternativ.

Husk at dersom du ikke har fast IP fra leverandør, må du orden deg med programvare som tar seg av oppdateringen av IP dersom den endrer seg. Eller du kan endre den selv. Litt om dette hos DynDNS.com: her

Det finnes forresten endel routere som støtter slike tjenester innebygd. Min zyxel-router og WL500g gjør begge dette..

Endret av SpACEmaN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...