Gå til innhold

Ny prosessor. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp :)

Jeg er da helt uten peiling på tekniske saker når det kommer til PC-er, så alt som forklares må forklares relativt nøye :blush:

Jeg er en av mange som sliter med å kjøre World of Warcraft uten problemer.

Sliter en hel del med masse "lagspikes" hvor skjermen fryser i opptil 1-2 minutter etter å ha landet i byer som Ironforge osv.

Kjøpte PC-en for 2 år siden, en Dell Dimension 8400. Ferdigpakke hos Dell hørtes fint ut, syntes jeg. Naiv som jeg var :hrm:

Jeg har kjøpt nytt skjermkort, og merket straks forskjell. Skjermkortet er ATI x850 PRO. Fremdeles sliter jeg en del med at skjermen fryser, og en venn anbefalte å bytte ut den elendige Intel-prosessoren som står og durer inni kabinettet. Denne er en IP 4 3.00GHz, som i og for seg høres kjekt ut, men er altså elendig når det kommer til spilling.

2x 256MB PC4300 RAM-brikker står for øyeblikket inni kabinettet, men jeg må vel spe på med 1.5GB til for at det skal gjøre spillopplevelsen i F.E.A.R., WoW etc. bedre?

Det jeg lurer på, er om noen kan anbefale meg en prosessor som takler hardkjør i raids og når mye må gjøres samtidig? Jeg har gått og siklet litt på AMD Athlon 3700+, men vil gjerne høre andre forslag, samt forslag til ny RAM og muligens nytt skjermkort, hvis det viser seg at mitt nåværende ikke holder mål.

Alle forslag mottas med stor takk :)

Mvh,

Noirad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vent litt før du kjøper ny pc, til AM2 er komt på plass.

da vil en AMD 64 X2 3800 eller en X2 4200 passe midt i blinken.

og så kjøper du 2x1GB mb brikker DDR2 =) da har du fin fin pc som takler WoW fantastisk, skjermkortet er ikkje akkuratt det beste til F.E.A.R og slikt, da kan eg anbefale et 7900GT som du får for litt over 2000..som er MEGET bra kort til en MEGET bra pris:D

Lenke til kommentar

Det du må være klar over er at hvis du vil ha AMD prosessor, så må du kjøpe helt ny pc, det er ikke bare å sette den inn i kabinettet du har.

Ellers så tror jeg det største problemet ditt nå er at du har alt for lite ram. Til WoW er 1GB et minimum, men 2GB er absolutt anbefalt. Vil tro det er den som gjør at det lagger hos deg, for en P4 3.0 bør holde til WoW. Det samme bør skjermkortet. Men hvis du vil spille nyere spill som F.E.A.R er det nok å anbefalle å kjøpe noe nytt ja, har aldri spilt det selv, men har hørt det er veldig krevende for maskina.

Lenke til kommentar
Det du må være klar over er at hvis du vil ha AMD prosessor, så må du kjøpe  helt ny pc, det er ikke bare å sette den inn i kabinettet du har.

Ellers så tror jeg det største problemet ditt nå er at du har alt for lite ram. Til WoW er 1GB et minimum, men 2GB er absolutt anbefalt. Vil tro det er den som gjør at det lagger hos deg, for en P4 3.0 bør holde til WoW. Det samme bør skjermkortet. Men hvis du vil spille nyere spill som F.E.A.R er det nok å anbefalle å kjøpe noe nytt ja, har aldri spilt det selv, men har hørt det er veldig krevende for maskina.

6208855[/snapback]

Det er vel egentlig WoW som har hovedprioriteten, så da tror jeg muligens jeg velger å følge rådet ditt og kjøper 2GB ram isteden for å finne fram trillebåra og hente tusenlappene opp fra kjeller'n...

Takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

tror du har ram-lagg :hmm: p4@3,0 og 850 burde klare WOW

altså du trenger mere ram... komplett har ukens tilbud. 2 gb for 1200,-

men uansett skal ikke maskina fryse i flere minutter... lenge siden du har formatert? ting har en tendens til og bli bra da

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Det er vel egentlig WoW som har hovedprioriteten, så da tror jeg muligens jeg velger å følge rådet ditt og kjøper 2GB ram isteden for å finne fram trillebåra og hente tusenlappene opp fra kjeller'n...

Takk for hjelpen  :thumbup:

6208873[/snapback]

Ikke noe problem :)

Bare sørg for at du får riktig type ram. Er ikke veldig bevandret i Intel verden(Amd Fanboy som jeg er :whistle: ), men jeg vil tro du skal ha DDR2 ram. Men det er sikkert noe kloke hoder her som vet det bedre enn meg :yes:

Lenke til kommentar

Er nok DDR2-ram som gjelder, ja. PC4300, om jeg husker rett. *sjekker*..... jepp.

Komplett har tilbud på 2GB Twinmos til 1349, tror jeg går for 2x 1024MB Corsair, hører det er bedre enn Twinmos :)

Er en stund siden jeg har formatert nå ja, venter på finanser til å kjøpe en ny HDD for. Blir vel i juli, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er om noen kan anbefale meg en prosessor som takler hardkjør i raids og når mye må gjøres samtidig? Jeg har gått og siklet litt på AMD Athlon 3700+, men vil gjerne høre andre forslag, samt forslag til ny RAM og muligens nytt skjermkort, hvis det viser seg at mitt nåværende ikke holder mål.

6208774[/snapback]

Siden dette er en ferdig Dell-maskin regner jeg med du må bytte ut ALT dersom du vil ha en AMD-prosessor istedet. AMD bruker en annen type sokkel enn Intel, som betyr du må bytte hovedkort og mest sannsynelig RAM. Tar jeg ikke helt feil har Dell fortsatt litt egentilpasset hovedkort som kan gjøre det vanskelig å sette i hovedkort basert på f.eks ATX- eller m-ATX-standarden.

Men er mange år siden jeg sist var borti Dell, så det kan hende de har blitt enklere å oppgradere :)

Her må nok noen Dell-eksperter ta over.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

6208774[/snapback]

Siden dette er en ferdig Dell-maskin regner jeg med du må bytte ut ALT dersom du vil ha en AMD-prosessor istedet. AMD bruker en annen type sokkel enn Intel, som betyr du må bytte hovedkort og mest sannsynelig RAM. Tar jeg ikke helt feil har Dell fortsatt litt egentilpasset hovedkort som kan gjøre det vanskelig å sette i hovedkort basert på f.eks ATX- eller m-ATX-standarden.

Men er mange år siden jeg sist var borti Dell, så det kan hende de har blitt enklere å oppgradere :)

Her må nok noen Dell-eksperter ta over.

6213536[/snapback]

Det er rett det der skag1 han må nok bytte ut masse i pcen(Dell har jo egne deler),hadde en Dell pcen for et på år siden,var litt kjedelig når jeg hadde lyst til å oppgradere den for det kunne jeg jo ikke. :(

AMD 3700+ er en god prosessor,men er ikke en prosessor for fremtiden ville gått for dualcore :thumbup:

Endret av SirHenrik
Lenke til kommentar

Har samme maskin med 3.2 GHz prosessor, 2GB RAM og X800XT skjermkort. Jeg koser meg med både F.E.A.R. og Oblivion så det er nok bare mer RAM som skal til. Og kanskje også en reinstallasjon.

Kan ellers bekrefte at både CPU-kjøler, kabinettet og hovedkortet har en egen dell-jalla-standard så det er ikke enkelt å oppgradere dette. De andre komponentene er normale.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Det du må være klar over er at hvis du vil ha AMD prosessor, så må du kjøpe  helt ny pc, det er ikke bare å sette den inn i kabinettet du har.

6208855[/snapback]

Ram har du nok for lite av. Den saker er nok helt sikker! Bør i alle fall ha 1GB....

Lenke til kommentar

Jeg har en Dell Dimension 8400.

Intel 925X Express

Intel P4 2,8Ghz.

1Gb. DDR2-Ram PC3200/400Mhz.

Sapphire Radeon X800 256MB GDDR3-Ram

(Ingenting er klokket.)

Jeg kjører WoW glatt på 2048x1536x32 med dette oppsettet (med AA), det samme gjelder BF2 (uten AA). Så hvis du hadde kjøpt på 512MB ekstra, burde du klare deg mer enn fint. Hvis ikke, så er det noe galt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...