Gå til innhold

Problem med angrerett!


Anbefalte innlegg

En venn av meg bestilte tre dataspill til en samlet sum av 740,- fra en spillbutikk på nett. Han fikk pakken med spillene tilsendt som vanlig post med medfølgende giro. Men ikke lenge etter han bestilte spillene, gikk to av spillene ned til tilbud et annet sted som gjorde at han kunne få dem alle for 490,-. Han bestilte en ny sending på det andre stedet og ønsket å bruke angreretten til å sende de første spillene tilbake uten å åpne dem. Han kom i kontakt med kundeservice og fikk beskjed om å returnere spillene og skrive en beskjed på pakken om at det gjaldt angrerett. Alt så bra ut. Pakken ble sendt tilbake.

 

Det gikk to uker og han hørte ingen ting, regnet med at alt var i orden. Plutselig fikk han en purring fra spillbutikken på de tre dataspillene som han hadde sendt tilbake, 740,-. Da han kontaktet webshoppen, sa de at de ikke hadde mottatt noen spill i retur. Men han sendte dem via posten. Han ønsket å sende som rekommandert, der webshoppen må hente varen og senderen få kvittering og pakkesporing, men spillbutikken nekter den type tilbakesending, og måtte derfor sende spillene som vanlig brevpost.

 

Nå sitter han der, med to regninger. Den ene på 490,- (betalt) og en på 740,-. Den på 740,- skal han egentlig ikke betalte, men han fikk nylig inkassokrav. Han kan ikke bevise at han har sendt spillene.

 

Hva gjør man i en slik situasjon? Hva kan andre gjøre for at dette forhindres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han får forklare at han da må vente til produktene kommer i retur for også sende dem på nytt i en norgespakke, kjøpet er allerede hevet så dette burde ikke by på noen problem. Videre er det vanlig praksis i innkassobransjen at de ikke innkasserer penger i situvasjoner der det er en tvist mellom kjøper og selger.

 

Firma som dette har ofte avtaler om leveranse av post der bedriften er, dette lar seg ikke gjøre ved rekommanderte sendinger, disse må hentes på posten, dette er nok grunnen til at de nekter å hente den, du kan kanskje tenke deg hvor ofte de måtte gå på posten og hente pakker hvis de skulle godta rekommanderte sendinger.

Lenke til kommentar
Hva skjer da om pakken aldri kommer i retur?

6208203[/snapback]

 

Vel, det skal ikke være et problem da senders adresse skal være registert, MEN om dette skulle skje så må posten enten bevise at webshopen har hentet produktene ELLER erstatte produktene.

Lenke til kommentar
Vel, det skal ikke være et problem da senders adresse skal være registert, MEN om dette skulle skje så må posten enten bevise at webshopen har hentet produktene ELLER erstatte produktene.

6208233[/snapback]

Det er vel kun aktuelt dersom sender har kvittering for innlevering?

Lenke til kommentar

De aller fleste butikker har som krav at man returnerer varer med rekommendert eller Norgespakke, nettopp så pakken kan spores og man unngår krangler. Jeg skulle ikke bli overrasket om din venn ikke hadde lest disse reglene, og heller ville spare mest mulig penger. Dessverre er ikke det lurt... for ting blir borte iblant.

Lenke til kommentar
De aller fleste butikker har som krav at man returnerer varer med rekommendert eller Norgespakke, nettopp så pakken kan spores og man unngår krangler. Jeg skulle ikke bli overrasket om din venn ikke hadde lest disse reglene, og heller ville spare mest mulig penger. Dessverre er ikke det lurt... for ting blir borte iblant.

6208762[/snapback]

 

Problemet som jeg ser var at butikken akkurat ikke ønsket dette?

Om du har mail om dette står du på god fot, ellers er det verre.

Lenke til kommentar

Nå sitter han der, med to regninger. Den ene på 490,- (betalt) og en på 740,-. Den på 740,- skal han egentlig ikke betalte, men han fikk nylig inkassokrav.

6208080[/snapback]

Han må ihvertfall skrive et brev til både nettbutikken og inkassofirmaet (likelydende) med forklaring på situasjonen slik at inkasso-behandlingen stoppes.

 

Fikk han RMA fra nettbutikken (RMA er kode for returen slik at den går riktig). Hvis denne ikke er påført sendingen (utenpå og inni) kan det være at butikken har fått returen men ikke kunnet registrere den mot riktig kunde.

Lenke til kommentar
blir det betalingsanmerkning som ikke er så lett å fjerne i flere år.

Litt off-topic, men en lovendring fra forrige nyttår gjorde at har man betalingsanmerkning og betaler regningen, skal inkassoselskapet fjerne anmerkninen så fort som mulig etter å ha mottatt pengene.

 

Ontopic; betal først, krangle etterpå.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...