spiffers Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Flere dataleverandører i distriktet her har et kallenavn på norek. Nemlig Horek Ikke rart de fleste skifter til Hattelco... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Har vel kanskje litt med summen, men når ein tenker på at bedrifter ikkje har angrerett så er det ein billig måte å komme ut av eit feilkjøp på ein cpu til 3000-4000. Lenke til kommentar
JokerNord Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Har vel kanskje litt med summen, men når ein tenker på at bedrifter ikkje har angrerett så er det ein billig måte å komme ut av eit feilkjøp på ein cpu til 3000-4000. 6208706[/snapback] Mulig det, men dette mister de kunder på, andre jeg bestiller fra har null, nix, nada i gebyrer samt god service & support og er derfor mine foretrukende leverandører, desverre måtte jeg denne gangen bestille hos Norek av forskjellige grunner. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Både SMG(GNT) og Scribona har samme praksis, så det er ikke uvanlig i det hele tatt. Når det er sagt så er det sure penger å måtte ut med. Edit: For øvrig har disse 2 et gebyr som er 10% av varens pris på "friske" varer (feilbestilt) eller minimum kr. 250-300,- Endret 30. mai 2006 av Spirograf Lenke til kommentar
GA Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Jeg jobber selv hos en av de nevnte disti'ene (ikke Norek), og her skjønner jeg ikke klaginga i det hele tatt. 250,- er billig for retur av noe du selv har gjort feil, for tro meg, det koster Norek MYE mer å faktsik ta dette tilbake igjen. Vi har(som alle konkurentene våre) også gebyr på retur, allikevel taper vi penger hver gang vi tar noe tilbake. Det er hvertfall unødvendig å syte her. Du har selv gjort feilen, så ta det "som en mann"! Lenke til kommentar
gather Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Dette betyr at man ikke har angrerett som bedrift? 6208130[/snapback] Angrerettsloven § 1 sier Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd. Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 nå heter det vel gebyr og ikke begyr... Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Synes det er helt OK at de tar gebyr for feil bestilte varer. Det er ikke de som har gjort en feil, hadde de sendt deg feil vare, så kan jeg love deg at du hadde ringt / mailet de med en gang å krevd ny vare levert ASAP, noe som de sikkert hadde gjort og da synes det er ufair at det motsatte skjer, synes jeg er litt dumt. I alle fall min mening! 6207788[/snapback] Så mao jeg skal kreve gebyr fra dem hvis de feilsender et produkt til meg, virker like rettferdig... 6207854[/snapback] Nei... Da beholder du produktet og holder kjeft..... Enkelt å greit. Med mindre du faktisk allerede har betalt for noe dyrere, da klager du så det kimer i øret til den du snakker med Edit: Vanskelig?250,- er uansett et lite utlegg for et firma (selv om det er lite). Selfølgelig er det surt, men det er du selv som har annsvaret for at du bestiller riktig. Skjønner leverandørene godt at de tar gebyr da det er ekstra arbeid og legge tilbake noen varer i lager. SMG, Itegra, Ingram, Actebis, Hattelco er blant annet de som har gebyrer på retur av varer. 6208542[/snapback] Også har vi alt papirarbeidet, da penger skal både ut og inn på konto.. Rett og rimelig å ta et gebyr... Bare pass på å bestille riktig neste gang, så slipper du å punge ut "så mye" ... Endret 30. mai 2006 av Caddy Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 I bedriftssammenheng så er fleire tusen kroner peanuts, volum er tingen.Og etter kva eg har litt hørt så handler ikkje dei litt større heller hjå norek, men hjå smg, itegra, actebis, hattleco o.l 6208035[/snapback] Hvordan er prisene til overnevnte firmaer kontra Norek? Har selv brukt Norek, men for å få bedre rettigheter har jeg tidvis brukt andre firmaer (Komplett og Shg) til eget bruk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hadde ikke de som foretar feilbestillinger måttet betale dette selv så hadde det selvsagt gått ut over alle til slutt. Tjener ikke en bedrift nok penger, er det bare å skru opp prisene Lenke til kommentar
GA Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 I bedriftssammenheng så er fleire tusen kroner peanuts, volum er tingen.Og etter kva eg har litt hørt så handler ikkje dei litt større heller hjå norek, men hjå smg, itegra, actebis, hattleco o.l 6208035[/snapback] Hvordan er prisene til overnevnte firmaer kontra Norek? Har selv brukt Norek, men for å få bedre rettigheter har jeg tidvis brukt andre firmaer (Komplett og Shg) til eget bruk. 6209356[/snapback] Jeg jobber ikke hos noen av disse overnevnte disti'ene, men en av de andre store. Skal ikke uttale meg om det firmaet jeg jobber i da jeg mener det blir feil! Men kan si det sånn at Norek nok er en av de dyreste i markedet i gjennomsnitt, men de har få krav til forhandleren og er derfor grei for små bedrifter. Hattelco er meget bra på service, men ikke så veldig billige(bortsett fra på Acer). Actebis og SMG(GNT) er på hugget for tiden og er generelt ganske bra på pris, men er nok allikevel ikke de aller billigste. De har også litt strengere krav til forhandlere. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Dette betyr at man ikke har angrerett som bedrift? 6208130[/snapback] Det er korrekt. Kun privatpersoner har angrerett. -Stigma Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Synes det er helt greit med gebyr jeg, så lenge det er deg selv som har gjort feil. Hva er mest rettferdig. Skal du, som har gjort feilen, betale gebyret, eller skal prisene skrus opp så alle som ikke gjør feil må betale for de som gjør feil? Du skjønner sikkert hva jeg mener er mest riktig... Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Synes det er helt greit med gebyr jeg, så lenge det er deg selv som har gjort feil. Hva er mest rettferdig. Skal du, som har gjort feilen, betale gebyret, eller skal prisene skrus opp så alle som ikke gjør feil må betale for de som gjør feil? Du skjønner sikkert hva jeg mener er mest riktig... 6241283[/snapback] Jeg er ikke sikker på om jeg skal være enig. Hvilken ekstra kostnad tilføres en vare som uåpnet kommer tilbake fra en kunde som betaler porto frem og tilbake? Hvis varen er en bestillingsvare som ikke tilhører naturlig lagerbeholdning så er jeg enig at gebyr faktisk er snilt av leverandøren. Men ellers synes jeg gebyret er kjedelig for små bedrifter som har små marginer og problemer nok med å holde hodet over vannet. Muligens dårlig "service", men fungerer nok sikkert som en sikkerhetsventil mot bedrifter som kan utnytte systemet. Lenke til kommentar
dorull75 Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 JokerNord: Tenk deg litt om. Sende varer med post koster penger. Kan du forvente at Komplett skal stå for utgiftene dine siden du bestilte feil varer? Du hentet vel kanskje ikke varene heller? Tror nok du har det bedre ved å begynne handle på El-kjøp Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg er ikke sikker på om jeg skal være enig. Hvilken ekstra kostnad tilføres en vare som uåpnet kommer tilbake fra en kunde som betaler porto frem og tilbake? Selger påføres en del ekstra arbeid, som at pakken må fraktes fra postkontoret til selger, pakken må åpnes, kunden må få godskrevet beløpet, kunden må belastes portoutgiftene, varen må registreres inn igjen, varen må legges tilbake på lager, og ny RIKTIG vare til kunden må pakkes, registreres ut og belastes kunden. Ny faktura må skrives, og det må sikkert også skrives kvitteringer til kunden på godskrevet beløp også. Er sikkert noe mer papirarbeider også, for at budsjett og andre slike ting ikke går helt i surr. Og hva hvis varen i mellomtiden er gått ut av sortimentet? Da må det legges inn som ny post igjen. I butikken jeg jobber, er det ikke bare å gi kunden tilbake penger for en vare som returneres. Det må registreres, skrives rapport om hva det er, kunden må skrive under på utbetalt beløp, varen skal inn på lager igjen det må registreres i budsjettet og så videre. Bare det er mye ekstraarbeid (vi tar imidlertid ikke gebyr). Ja, det er en del ekstra kostnader for selger ved tilbakesending av varen i tillegg til porto. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Synes det er helt ryddig at man får gebyr på feilkjøpte varer. Jeg mener jeg har lest ett sted at den reele kostnaden på å sende en faktura er rundt 70kr. Husker ikke hvilke utregninger som lå i bunnen, men man kan jo tenke seg; Man trenger ett regnskapsprogram m fakturadel, fakturaen må skrives inn, den må printes ut (her trenger man da både papir og en printer), den må puttes i en konvolutt (som også koster penger), deretter porto, så må den fraktes (eller eventuellt) hentes av posten. Dette gjelder da kun sending av faktura, når en vare skal inn i systemet igjen er det helt klart at bedriften trenger å legge inn ett gebyr. Jeg kan tenke meg at det er flere der ute som har bestilt feil før (Jeg har også gjort dette, men jeg har da heller funnet ut at det var billigere for meg å selge dette videre uåpnet enn å drive å tulle med dette mot firmaet som faktisk ikke har gjort noe galt.. Lenke til kommentar
Dr. Phil Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 I bedriftssammenheng så er fleire tusen kroner peanuts, volum er tingen.Og etter kva eg har litt hørt så handler ikkje dei litt større heller hjå norek, men hjå smg, itegra, actebis, hattleco o.l 6208035[/snapback] Vi er en av SMG sine største kunder. De opererer med gebyr, men pga den store mengden av varer vi tar ut, har vi avtale om å slippe dette. Gebyr er ellers vanlig hos Itegra, Cablecom, scribona osv.. Jeg syns leverandørene bør få lov til det. De har små marginer fra før uten at de trenger ekstrautgiftene som returer påfører dem. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 De har små marginer fra før uten at de trenger ekstrautgiftene som returer påfører dem. Støtter meg fullstendig bak denne. Når man som bedriftskunde får mange goder som prioritert service, gode fraktmuligheter, generelt gode priser, skulle det bare mangle at man klarer å bestille det man skal ha. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Jeg er ikke sikker på om jeg skal være enig. Hvilken ekstra kostnad tilføres en vare som uåpnet kommer tilbake fra en kunde som betaler porto frem og tilbake? Selger påføres en del ekstra arbeid, som at pakken må fraktes fra postkontoret til selger, pakken må åpnes, kunden må få godskrevet beløpet, kunden må belastes portoutgiftene, varen må registreres inn igjen, varen må legges tilbake på lager, og ny RIKTIG vare til kunden må pakkes, registreres ut og belastes kunden. Ny faktura må skrives, og det må sikkert også skrives kvitteringer til kunden på godskrevet beløp også. Er sikkert noe mer papirarbeider også, for at budsjett og andre slike ting ikke går helt i surr. Og hva hvis varen i mellomtiden er gått ut av sortimentet? Da må det legges inn som ny post igjen. I butikken jeg jobber, er det ikke bare å gi kunden tilbake penger for en vare som returneres. Det må registreres, skrives rapport om hva det er, kunden må skrive under på utbetalt beløp, varen skal inn på lager igjen det må registreres i budsjettet og så videre. Bare det er mye ekstraarbeid (vi tar imidlertid ikke gebyr). Ja, det er en del ekstra kostnader for selger ved tilbakesending av varen i tillegg til porto. 6243908[/snapback] ...og så skal regneskapsavdeling/kontor behandle kreditering og avstemming av regneskap, korrigering av MVA osv. koster penger det også... Endret 6. juni 2006 av jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå