Gå til innhold

Pc ca 15 000kr

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger hjelp til å finne en pc til ca 10 000kr.

Jeg trenger alt, untatt tastatur/mus, skjerm, høytalere.

Det jeg må ha er:

AMd

god lagringsplass, 1 320 (7200rpm) og en til system (200gb)

2 gb minne

Det jeg har problem med er :

hovedkort

skjermkort

ram

Cpu

Som er competibel og gir høyest ytelse for pris, min 10k limit er vurderbar så kom gjerne med forslag på bare disse 4 itemene.

Takk:)

EDIT: La til tekst

Endret av olern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amd kommer med sine nye am2 cpu'er, ser at komplett kan få tak i dem iløpet av 5 dager. Am2 yter litt bedre enn dagen 939 cpu'er, det viser iallfall tester rundt omkring. Har du lyst på den nyeste teknologi er det også viktig å velge et hk som støtter det. Også må man passe på å kjøpe seg ddr2 rambrikker.

Men hvis du har lyst på 939 socket, så er x2 4400+ veien å gå, eller opteorn 165/170 (for overklokking). Corsair lager veldig gode rabrikker, så det vil ikke være en dum ide å kjøpe dem. Ellers har man også ocz og kingston. Kommer du til å overklokke mye?

7900gt eller 7900gtx, spørs om ikke budsjettet ditt blir sprengt med et for dyrt skjermkort.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å overklokke mye !!

Hvordan er am2 iforhold til pris/ytelse?

Ellers er det noen som kunne satt opp en handleliste på cpu, HK og ram som passer sammen, så kan jeg legge til de mer basis tingene som hdd og slikt. For hdd passer vel til alt og alle eller?

EDIT: gjerne et skjermkort også, slik det ikke bremser opp hastigheten.

Edit 2: Am2 virker intresant ut, vil du anbefalle dette?

Endret av olern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

AM2/nForce500/DDR2 er veeeeldig nytt, men skulle jeg kjøpt nå ville jeg valgt AM2 over 939.

Prismessig er AM2 noe over 939 for øyeblikket, men det er fordi ikke alle produsentene er klare enda - prisen går ned om et par-tre uker når utvalget blir større.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
For hdd passer vel til alt og alle eller?

6207217[/snapback]

Kjøp 'SATA II' disk så ...

(det finnes diker som ikke passer f.eks pata, scsi etc...)

Lenke til kommentar
For hdd passer vel til alt og alle eller?

6207217[/snapback]

Kjøp 'SATA II' disk så ...

(det finnes diker som ikke passer f.eks pata, scsi etc...)

6207287[/snapback]

Ingenting som heter sata II(2), så det er likegyldig om han kjøper sata, eller såkalte sata2.

trådstarter: Du trenger ikke 200gb til system...

Lenke til kommentar

Jeg har en hitachi 250gb disk i min htpc, den slår de fleste 250gb diskene der ute. Kan nesten ikke høre den jobbe. Også er den raskere enn samsung/seagate diskene også. wd har også en variant med 16mb buffer, hva det vil gjøre med ytelsen er jeg usikker på, men tror at den er ganske rask. Selv benytter jeg en wd raptor 74 gb som system disk. Er veldig fornøyd.

Tror et 7900gt vil holde for deg, men hvis du ikke har lyst til å klokke særlig, kan du like godt gå for 7900gtx hvis du har råd. Hvilket merke du kjøper er nesten likegyldig. Prisforskjelligene er ofte variasjon på bundle, eller fabrikant klokket gfx. x1900xt/xtx er også et godt alternativ, men kortet støyer litt under belastning.

Har du en bra psu fra før av? Hvis ikke vil jeg anbefale seasonic s12 500w, mist 500w, enermax liberty 500w. Alle dem er kvalitets psuer som garantert vil gjøre maskinen mer stabil. Jeg holder en liten knapp på seasonic, hehe.

Am2 x2 4400+ er ganske dyr, men siden du ikke skal klokke noe særlig, så bør du kjøpe en cpu med 2.2ghz eller over. x2 4200+ har også 2.2ghz, men med kun 1mb cache, har egentlig ikke så mye å si for ytelsen i dette øyeblikket. 4200+ er jo en del billigere. Husk at jeg snakker om am2 cpu'er nå, ikke 939.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Raptor disken spinner med 10000 omdreigninger, dvs at den har lavere aksesstid. Vil klare å starte windows og spill litt raskere enn vanlig 7200 disker. Men mange mener raptor er bortkastet penger, det er jo smaks sak. Man merker den lille forskjellen, men det er ikek så stort i forhold til hitachi disken min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ingenting som heter sata II(2), så det er likegyldig om han kjøper sata, eller såkalte sata2.

Vel, det ER noe som heter SATA2, men du har rett i at det ikke spiller noen rolle bortsett fra at SATA II er har raskere bus enn SATA (3 gbs vs 1.5 gbs).

Lenke til kommentar

320791 1 # AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

321030 1 # Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

320621 1 # XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB GDDR3, PCI-Express, 520/1500Mhz, Tomb R.

308492 1 # Kingston ValueR. DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched ValueRAM 1024MB

10 000 kr ca

Vil dette passe bra isammen ?

Eller vil dere anbefale noe annet ?

hva er forskjellen på ddr2 pc4200 og de andre (pc 4300,5500 osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...