Superslask Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 TG hadde 1Gb/1,5Gb WAN, ikke 1Gb LAN ut til deltagere. Såvidt meg bekjent er det ingen dataparty av stor skala (1500+) som tilbyr 1Gb LAN til alle deltagere. Kjenner ikke til noen i det hele tatt faktisk. (Vet at OsloLAN hadde planer om dette til 2005, men det ble jo avlyst uansett) Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Oi, jeg leste vist litt feil. Enig med superslask. Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 1gbit på bordene hadde vært helt vilt, hadde blitt ville kostnader på det hvertfall. Pluss at det vil sannsynligvis generere så innihelvete mye mer trafikk, som igjen krever dyrere backbone-ustyr. Som igjen er dyrt! Lenke til kommentar
elfkin Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Med 100 mbit link om du laster ned for fullt i 5 døgn klarer du circa 5.2TB, det er få personer som laster ned så mye på et dataparty, så vi anslår at trafikken ikke vil øke noe særlig mer enn kanskje 20%. Når det gjelder core-utstyr blir nok ikke det noe problem heller med tanke på at det bare blir 20% mer. Det som derimot kan være problematisk er å skaffe til vegne så mange bordswitcher med den hastigheten. Vi har hvertfall satt som mål å få til 1000 mbit til alle deltakerne, men dette er ikke fastsatt! Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Få opp en boks som tar ALLE som sprer virus og nerfer linja demmers til 5-10mbits så dem ikke ødelegger for alle. Med 1gb nettverk vil alt spre seg så fort og overbelastning vil værra et faktum. Lenke til kommentar
elfkin Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg tviler på at virusspredning vil bli et større problem med 1000 mbit fremfor 100 mbit. Det kan kanskje være et problem med f.eks. MSSQL Slammer som genererer så mye trafikk pcen din klarer å dytte, men dette skjer på porter vi sannsynligvis kommer til å sperre. Lenke til kommentar
oDDi2k Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Så lenge jeg får spilt litt Bf2 så er jeg fornøyd Uansett, ingen som har bruk for 1 gb på pc'n sin uansett? Om du kopierer/lasterned i 5/10 mb/sek så er det mere enn nok! Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Dere må ha noen saftige distrubusjon og core switcher på dette nettverket hvis alle skal få 1 gigabit. Er det bestemt hvem som blir utstyrsleverandør enda? Lenke til kommentar
elfkin Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Dere må ha noen saftige distrubusjon og core switcher på dette nettverket hvis alle skal få 1 gigabit. Er det bestemt hvem som blir utstyrsleverandør enda? 6541038[/snapback] Leverandører er ikke bestemt enda, men vi kommer sannsynligvis til å kjøre collapsed core der alle bordswitchene er koblet rett til en stor core-switch (Cisco 6500, Extreme Black Diamond 10808 eller lignende). Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Ganske normalt, egentlig. 6381242[/snapback] Altså. TG hadde 1gbit (ble oppgradert til 1,5) men det er ikke vanelig.. 6382242[/snapback] lol snakke om lan hastigheten til hver pc koblet til switcher her ikke internett hastigheten som blir delt på alle dønakkene med andre ord ganske unormalt men eg tvile på at de klare å levere 1gbit i praksis skal ha ganske heftig backbone for det nytte ikke med ein ussel 10 gbit da Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Mye snakk om gigabit til klientene, og det høres jo hyggelig ut: Men hva slags uplink vil det være fra switchene da? Det er ingen hemmelighet at en mellomstor filserver fint kan dele ut opp mot en gigabit nærmest konstant hvis den har nok disker. Da struper man fort både én og to gigabit uplink og lager faenskap både i kapasitet og ikke minst pingtid. Hovedsuksessen til nettverket på TG i år var jo, utenom godt utstyr, at det alltid var masse overflødig kapasitet på alle uplinker, noe som ikke la noe særlig press på systemet. Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping. Dere har sikkert tenkt på dette, kunne bare tenkt meg å høre tankene rundt hvordan dere vil løse dette med så høy hastighet ut til klientene. Lenke til kommentar
elfkin Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Mye snakk om gigabit til klientene, og det høres jo hyggelig ut: Men hva slags uplink vil det være fra switchene da? Det er ingen hemmelighet at en mellomstor filserver fint kan dele ut opp mot en gigabit nærmest konstant hvis den har nok disker. Da struper man fort både én og to gigabit uplink og lager faenskap både i kapasitet og ikke minst pingtid. Hovedsuksessen til nettverket på TG i år var jo, utenom godt utstyr, at det alltid var masse overflødig kapasitet på alle uplinker, noe som ikke la noe særlig press på systemet. Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping. Dere har sikkert tenkt på dette, kunne bare tenkt meg å høre tankene rundt hvordan dere vil løse dette med så høy hastighet ut til klientene. 6618478[/snapback] Nå er det ikke fastsatt at vi kommer til å kjøre 1000 mbit til alle deltakere, men det er riktignok et mål. Det er flere ting vi kan gjøre for å unngå høye pingetider og eventuell ustabilitet, QoS er en av dem, men vi forventer egentlig ikke at 1 eller 2 filservere vil klare å generere betydelig ping, men dersom dette skjer og ting blir ustabilt trekker vi i værste fall en ny uplink til bordet. Som du ser over kjører vi sannsynligvis collapsed core der alle bordswitchene kobles til samme core-switch og vi slipper dermed de vanligste flaskehalsene (mellom distro-nivå og core). Vi forventer dessuten heller ingen eksplosiv økning med trafikk om vi tilbyr 1000 mbit til hver deltaker. Estimatet ligger på circa 20% mer enn om man har 100 mbit, men vi forventer dog noe høyere burst i begynnelsen av partyet. Endret 2. september 2006 av elfkin Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Selv prøver jeg hardt med å få igjennom forslag om seriekobling av alle deltagere med NULL-modem, men det ser desverre tvilsomt ut, jeg kan ikke love noenting. Lenke til kommentar
henxp Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 tror nok han tenkte paa fiber nett-leverandor ikke direkte om kablene mellom switchen og meg Lenke til kommentar
endless Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping. merker ikke forskjell på ping på 100mbit forhol til gigabit gitt.. ms'en er det samme Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping. merker ikke forskjell på ping på 100mbit forhol til gigabit gitt.. ms'en er det samme 6846761[/snapback] Feil, responstiden vil bli vesentlig dårligere, samt mye pakketap om uplinken mellom distroswitcher og bordswitcher blir helt full. Det er da bedre med f.eks en bordswitch med 24*100mbit og 1*1000mbit, og 1000mbit'en blir uplink til en større distroswitch.. (nå forklarer jeg så dårlig at senga blir neste=) ) Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 som alle som var der sikkert vet, så fikk alle bord switchene 1000mbit/1Gbit uplink til core switchen. men bare 100mbit ut til pc'ene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg