Klekkus Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Hvilket nett får vi, 100 mbps? Hvilket internett får vi, rundt om 1000 mbps? (MultiLAN som jeg var på i helga hadde vi 700 mbps fibernett, og der var vi 400 stk) Blir det foresten noe DC++ hub? Endret 30. mai 2006 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Arrangører av et dataparty av slik skala vil aldri ha en offisiell DC hub. Om det vil finnes en DC hub er den isåfall satt opp av deltagerne(som på alle andre store dataparty). Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Fra HW-LANs FAQ: Vi satser på at nettverket vil basere seg på 10 Gigabit backbone og 1 Gbit nettverk. Mer om dette kommer senere. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Fra HW-LANs FAQ: Vi satser på at nettverket vil basere seg på 10 Gigabit backbone og 1 Gbit nettverk. Mer om dette kommer senere. 6207216[/snapback] Ok, takker for infoen. Blir det fibernett? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Om det er fiber eller kabel spiller ingen trille på hastigheten. Fiber brukes generelt for lengden. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Fra HW-LANs FAQ: Vi satser på at nettverket vil basere seg på 10 Gigabit backbone og 1 Gbit nettverk. Mer om dette kommer senere. 6207216[/snapback] Ok, takker for infoen. Blir det fibernett? 6207399[/snapback] Det er irrelevant, da det ikke har noe å si på hastigheten. Som sagt, mer informasjon vil komme så snart vi har fått avklart ting. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Veeel, fiber har vel en teoritetisk hastighet på 250 gb/sek (eller noe.. ?), men i dette tilfellet har det nok ikke så alt for mye å si. *Kverrulanten* Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Selve fiberen ja, men ikke utstyret den kobles til. Fiber brukes hovedsaklig fordi den har en langt større rekkevidde før signalet må forsterkes enn kobber. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 De trekker fiber frem til svitsjer nærme deltagerne, så Cat 5e kabel derfra ut til hvert nettverkskort. Det er vel heller ikke alle som har Gigabit ethernetkort i pc-en sin heller. <SKRYTE> Jeg har to! </SKRYTE> Lenke til kommentar
muffe Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Skal du ha hastighet over korte distanser er vel kobber (Cat 6/Cat 7) tingen. 10 Gbps er vel det raskeste "standardutstyret" du får på den fronten for tiden... Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 De trekker fiber frem til svitsjer nærme deltagerne, så Cat 5e kabel derfra ut til hvert nettverkskort. Det er vel heller ikke alle som har Gigabit ethernetkort i pc-en sin heller. <SKRYTE> Jeg har to! </SKRYTE> 6219837[/snapback] Er det noen som ikke har GB nettverk..? Uten å legge meg opp i net sitt arbeid så ser jeg ikke poenget med fiber internt så lenge det er snakk om 10 Gbps backbone. Der gjør vel kobber like god nytte til en litt hyggeligere pris/tilgjengelighet. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Litt her og litt der er nok ikke aktuelt, så du kan slippe å spørre din bror angående nettverksutstyr Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Uansett så har han mest sannsynlig ikke utstyr av det kaliber vi trenger til dette opplegget unansett. Det er ikke akurat ting man kjøper over disk hos Elkjøp som brukes i slike nettverk Lenke til kommentar
tmolberg Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) edit: feilposta litt >_< Endret 11. juni 2006 av tmolberg Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Takk for tilbudet. Men som enden kommenterer så behøver vi utstyr av et litt annet kaliber. Vi skal lage et lokalnett for et sted mellom to og tre tusen brukere. Det som din bror har, som muligens er overkill for et normalt hjemme nettverk blir litt i det spinkleste laget for vårt behov. Men ellers tusen takk for initativet. Endret 9. juni 2006 av lhegdal Lenke til kommentar
elfkin Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Det er lite sannsynlig at vi kommer til å trekke fiber til hver bordswitch, men målet er hvertfall å levere 10/100/1000BaseT (1000 mbit kobber) til hver deltaker. Foreløpig er ideen å koble alle bordswitcher opp mot en stor core-switch for å hindre eventuelle flaskehaler, men da vi enda ikke vet hva vi får av utstyr enda er ikke noe fastsatt så ting kan endre seg. Vi kommer til å legge ut tegninger etterhvert som ting faller på plass. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det er lite sannsynlig at vi kommer til å trekke fiber til hver bordswitch, men målet er hvertfall å levere 10/100/1000BaseT (1000 mbit kobber) til hver deltaker. Foreløpig er ideen å koble alle bordswitcher opp mot en stor core-switch for å hindre eventuelle flaskehaler, men da vi enda ikke vet hva vi får av utstyr enda er ikke noe fastsatt så ting kan endre seg. Vi kommer til å legge ut tegninger etterhvert som ting faller på plass. 6285776[/snapback] Leste eg riktig der ? Altså 1gbit LAN ? Det er jo ganske sykt då !! Kanskje eg må ta meg ein tur eg og då Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Du mener det er ganske normalt at på store dataparties leveres det 1Gb nettverk til deltagere? Det er ganske unormalt. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Ganske normalt, egentlig. 6381242[/snapback] Altså. TG hadde 1gbit (ble oppgradert til 1,5) men det er ikke vanelig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg