Gå til innhold

20K feiloverført inn på konto


V-by

Anbefalte innlegg

Mener å ha hørt at hvis ingen oppdager feilen innen en viss tid 3år eller noe så er kan den som har fått pengene beholde dem. Noen som kan avkrefte det?

6207061[/snapback]

Det er vel fordi det er 3 års foreldelsestid i økonomiske saker?

6207163[/snapback]

 

Er vel bare å la pengene stå der inntil vidre å se hva som skjer.

Vil jo tro att det er bankens problem å finne ut hvor pengene er?

Mener også å hørt att det er 3 år på økonomiske saker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virker som om det er en privatperson som har tastet et kontonummer feil eller noe i den duren, slik at pengene har kommet feil.

 

Men jeg syntes det er litt merkelig at han har krav til å levere pengene tilbake... Ja det er veldig surt og miste 20k, men det er jo de som har gjort en feil, og ikke sjekket kontonummeret ordentlig da han skrev det inn.

Men som vanlig folkeskikk sier så bør han jo levere pengene.

6207223[/snapback]

 

Det er vel slik i alle tilfeller. Man må selv holde oversikt over pengene man skal ha på konto eller ikke.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at hvis ingen oppdager feilen innen en viss tid 3år eller noe så er kan den som har fått pengene beholde dem. Noen som kan avkrefte det?

6207061[/snapback]

Det er vel fordi det er 3 års foreldelsestid i økonomiske saker?

6207163[/snapback]

 

Er vel bare å la pengene stå der inntil vidre å se hva som skjer.

Vil jo tro att det er bankens problem å finne ut hvor pengene er?

Mener også å hørt att det er 3 år på økonomiske saker.

6207246[/snapback]

 

Ja det var det jeg tenkte. En bekjent av meg studerte i Irland der en jente fikk 300.000 på konto ved en feiltagelse. Hun overførte bare pengene til en annen konto, og lot dem stå i 3 år. Ganske sleipt, men morro fordeom.

Lenke til kommentar

Om det går å gjøre slik i Irland vet jeg ingeting om, men i Norge ville ikke det funket. Som sagt er dette ikke bankens ansvar så lenge en privatperson har overført feil. Han som har dem på konto har ikke plikt til å betale det, men den personen som har overført feil kan gå til retten og kreve at pengene blir ført tilbake. Så da er det bare å velge mellom å betale de 20 000 tilbake, vente på eventuell rettsak og eventuellt måtte betale saksomkostninger eller håpe at ingen finnner det ut.

Sånn eventuelt kan det jo være at den som har overført feil blir forbanna og gir personen en real omgang bank (hehe) :tease:

Lenke til kommentar
I min nettbank kommer navnet på den som eier kontoen jeg har overført penger til opp i kontooversikten

6207187[/snapback]

 

Kommer det ikke bare opp firmanavn og personer du selv har skrevet inn navn på? I min nettbank får jeg opp firmaet som eier kontoen når jeg betaler en regning. Er det en privatperson som eier kontoen kan jeg skrive inn navnet til personen og lagre det for fremtidig bruk.

Lenke til kommentar

I min bank (Fokus) får jeg alltid opp navn, uansett hvilken vei pengene går.

 

Ang. saken; det er bare å punge ut, være ærlig og få saken ut av verden, ellers kan det få stygge konsekvenser. En person som vet ditt navn og telefonnummer har null problem med å finne din adresse, og kanskje han/hun eier et balltre. Det er penger som ikke skulle vært der i utgangspunktet, og 20k kan bety mye for mange.

Lenke til kommentar
Det virker som om det er en privatperson som har tastet et kontonummer feil eller noe i den duren, slik at pengene har kommet feil.

 

Men jeg syntes det er litt merkelig at han har krav til å levere pengene tilbake... Ja det er veldig surt og miste 20k, men det er jo de som har gjort en feil, og ikke sjekket kontonummeret ordentlig da han skrev det inn.

Men som vanlig folkeskikk sier så bør han jo levere pengene.

6207223[/snapback]

helt enig med deg....

Når det gjelder slike beløp bør man levere de tilbake...Men hvis det er 500 kr eller noe sånt så hadde jeg tatt det selv med god samvittighet

Lenke til kommentar
Det virker som om det er en privatperson som har tastet et kontonummer feil eller noe i den duren, slik at pengene har kommet feil.

 

Men jeg syntes det er litt merkelig at han har krav til å levere pengene tilbake... Ja det er veldig surt og miste 20k, men det er jo de som har gjort en feil, og ikke sjekket kontonummeret ordentlig da han skrev det inn.

Men som vanlig folkeskikk sier så bør han jo levere pengene.

6207223[/snapback]

helt enig med deg....

Når det gjelder slike beløp bør man levere de tilbake...Men hvis det er 500 kr eller noe sånt så hadde jeg tatt det selv med god samvittighet

6209605[/snapback]

Er jo liksom bare å tenke om en selv hadde mistet 20K på den måten. og det er ikke lite penger heller.

Lenke til kommentar

Hadde det rent in 20k på min konto og jeg kunne ha valg om jeg ville beholde dem eller ikke, så hadde jeg beholdt dem uten å tenke på de som eier de.

 

men OT: Jeg hadde bare møtt fyren jeg. Dreper han deg så dreper han deg. Man får jo ikke angret på det når man er dau uansett. Og hvis du får grisejuling bare, så er jo det en spennende opplevelse. Det verste som kan skje er at du blir hemmet på et hvis, det er det absolutt verste.

 

Eller så kan det jo hende at han bare takker deg for at du gir tilbake pengene. Men da har du jo kastet bort bensinpenger uten å få en spennede opplevelse.

 

Eller i beste fall. Han angriper deg, du griser'n og tjener 20k samtidig :love:

Endret av Nstin
Lenke til kommentar

Tenk hvor digg det må være å komme over 20k! :D

 

..men, hvis vedkommende vet hvem jeg er osv, at noen VET at jeg har 20k som de vet hvem er den rettmessige av, da hadde jeg levert tilbake.. Men, hadde det kommet 20k inn på min konto, så hadde jeg holdt kjeft og overholdet ikke gjort noe for at de kom til rette eier, slik uten videre.. snarere tvert i mot! :) ..men, siden det har blitt oppdaget, ville jeg ha levert tilbake..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...