Gå til innhold

20K feiloverført inn på konto

V-by

Anbefalte innlegg

En kompis har nå fått 20K overført til kontoen sin, han har ingen kjennskaper til de pengene, og de er overført til hans konto ved en feil...

Og han lurer på om han kan beholde de pengene, uten at det får noen konsekvenser for han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går å venter på 20.000,- i forsikringspenger fra Vesta, så bare be han overføre de til meg! ;)

Nei, men for å være ærlig, så er jeg ikke helt sikker. Har hørt noe om at den/de som overførte pengene har rett til å få de tilbake innen en måned, eller noe.. Sikkert noen her som kjenner loven.

Endret av vegardostrem
Lenke til kommentar

Det kan hende at ingen oppdager at han har fått pengene inn på konto. Men mest sannsynlig vil noen oppdage feilen, og hvis han ikke har pengene da, kan det hende han må betale tilbake. Er ikke sikker på hvordan loven fungere her til tross, siden en uteliggger plutseli fikk noen millioner på kontoen sin ved en feiltakelse og brukte de opp på en uke. Han hadde jo ikke sjans til å betale tilbake, så tror ikke han fikk noen stor straff..

Lenke til kommentar
En kompis har nå fått 20K overført til kontoen sin, han har ingen kjennskaper til de pengene, og de er overført til hans konto ved en feil...

Og han lurer på om han kan beholde de pengene, uten at det får noen konsekvenser for han?

6206868[/snapback]

Feriepengene kommer nå for mange....

Lenke til kommentar

Nå har det ringt noen til han å, og ba han komme til byen for å prate om pengene, så de har ivertfall oppdaget at de er sendt feil...

Men han kan jo spille dum, og bruke pengene, og si at han trodde de var fra noen andre, ikke hans feil da... :p

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro, bankene krever faktisk at du har oversikt over bevegelsene på kontoen din nettopp slik at man ikke skal bruke penger man egentlig ikke har krav på.

Hvis han bruker disse pengene må han UANSETT betale de tilbake (bankene har ingen problemer med å få til lønnstrekk på linje med folk som unnlater å betale skatt/barnebidrag osv)

Det jeg derimot stiller meg litt undrende til er at "noen" har ringt han og bedt han møte dem i byen for å snakke om dette... Banken ordner opp i slikt uten at man trenger å møte de ansikt til ansikt, og er det slik at det er feilutbetalte feriepenger så ordnes det fortsatt uten personlig oppmøte...

Lenke til kommentar
Nå har det ringt noen til han å, og ba han komme til byen for å prate om pengene, så de har ivertfall oppdaget at de er sendt feil...

Men han kan jo spille dum, og bruke pengene, og si at han trodde de var fra noen andre, ikke hans feil da... :p

6206899[/snapback]

Hehe er nok en eller annen utrygg person som har satt over noen narkopenger på feil konto kanskje da.

Jeg hadde ivertfall ikke møtt "noen" i byen slik. Si at han skal ringe til banken sin heller.

Mener å ha hørt at hvis ingen oppdager feilen innen en viss tid 3år eller noe så er kan den som har fått pengene beholde dem. Noen som kan avkrefte det?

Lenke til kommentar
Det er mulig banken har oppgitt navnet?

6207069[/snapback]

Nei det er ikke mulig! Man har faktisk ikke krav på å få vite hvem man har satt inn penger til. Men man har krav på å få tilbake penger som feilaktig er satt inn på en annens konto, men du har ikke krav på å få vite hvem som har kontoen.

Lenke til kommentar

Drit i hva loven sier da! Ville ikke du hatt tilbake 20.000 kr hvis du overførte til feil konto? Det er da vanlig høflighet å levere tilbake penger som ikke er dine - spesielt når eieren har kontaktet han som "fikk" de 20.000...

Lenke til kommentar
Menneskelige feil oppstår da stadig vekk. Mulig en bankansatt har "glippet" ut navnet?

6207121[/snapback]

For en bankansatt er denne regelen så viktig og elementær at selv den ferskeste nyansatte aldri ville finne på å informere om slikt. Men, sant nok, så lenge det er mennesker innblandet vil man aldri kunne utelukke noe...

Titanic kunne jo forresten ikke synke heller...

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at hvis ingen oppdager feilen innen en viss tid 3år eller noe så er kan den som har fått pengene beholde dem. Noen som kan avkrefte det?

6207061[/snapback]

Det er vel fordi det er 3 års foreldelsestid i økonomiske saker?

Lenke til kommentar

I min nettbank kommer navnet på den som eier kontoen jeg har overført penger til opp i kontooversikten, så det tyder jo på at denne personen har funnet navnet der, og eventuelt funnet telefonnummeret ved hjelp av internett eller opplysningen.

Hvis penger blir overført feil så har du ingen rett til at banken skal rette dette opp, siden det er ditt eget ansvar. Den som overfører feil kan få banken til å kontakte den som har fått overført pengene, og be denne personen om å føre pengene tilbake, men banken kan ikke ta penger fra en konto til en annen fordi en person påstår at han har overført feil.

Hvis personen som har fått voerført pengene sine nekter å gi dem tilbake, kan forholdet anmeldes, og banken vil få en rettslig kjenning til å overføre pengene tilbake. Før dette er det ikke mulig.

Hvis banken selv overfører pengene feil kan banken derimot ta dem tilbake som f.eks der en person plutselig har fått 50 millioner på konto på grun av en feil i banken.

Lenke til kommentar

Det virker som om det er en privatperson som har tastet et kontonummer feil eller noe i den duren, slik at pengene har kommet feil.

Men jeg syntes det er litt merkelig at han har krav til å levere pengene tilbake... Ja det er veldig surt og miste 20k, men det er jo de som har gjort en feil, og ikke sjekket kontonummeret ordentlig da han skrev det inn.

Men som vanlig folkeskikk sier så bør han jo levere pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...