ragamuffin Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Finnes det noen filter som passer til både mitt 1870 Kit og 70-210F4? Dette er til Konica Minolta 6217676[/snapback] Det kommer an på filterstørrelsen på objektivene det , selvsagt. Jeg har min tvil på at begge har samme diameter, men det sjekker du jo med et halvt øye her og nå det. Er diameteren lik, bruker du samme filteret ja. Lenke til kommentar
AK+ Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Viss du vil ha polfilter til flere objetkiver med ulik filterdiameter så kan det fort bli dyrt. Et godt og billigere alternativ kan da være og kjøpe filter (det beste en har råd til) som passer til den største filterdiameteren og heller kjøpe step-up ringer til resten. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Genialt, jeg må bare ha et slikt filter!Finnes det noen filter som passer til både mitt 1870 Kit og 70-210F4? Dette er til Konica Minolta 6217676[/snapback] Begge disse har 55mm filterdiameter (den ene av de tre tradisjonelle standarddiametrene til Minolta: 49mm, 55mm og 72mm). Det de desverre også har til felles, er at filterringen roterer når du fokuserer (siden du fokuserer ved å skru på hele frontstykket). Dette er ikke et stort problem med 70-210/4 siden fokusringen har forholdsvis grei motstand, men jeg har ikke prøvd 18-70 hvor det kan være mindre praktisk. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) 18-55mm og andre superbillige objektiver (med roterende frontelement) er uegnet les: ubrukelig til polafilter siden hver minste forandring av fokus krever at du vrir på filtereret. 6216211[/snapback] Til dels korrekt, men jeg har faktisk et pola-filter til mitt Nikon 18-55mm objektiv, og hvis man ikke driver med actionshots, så er det en smal sak å justere polafilteret etter fokusering. På Nikon-objektivet roterer heller ikke fronten så mange grader (noe som vanskeliggjør nøyaktig manuell fokus, dog), så polafilteret fungerer som regel også uten etterjustering. Vil også hevde at polafilteret må justeres fra motiv til motiv (f.eks. hvis man bytter fra breddeformat til høydeformat), så med polafilter er fingrene uansett på den ytterste ringen ganske ofte og finjusterer også etter fokusering. Dette fungerer kun ved autofokus, da fokusmotoren i Nikons 18-55mm effektivt låser fokusringen. Ved manuell fokus vil dreiing av polafilteret også lett påvirke fokuseringen, og her er det som modin sier ubrukelig. Endret 1. juni 2006 av Sarge Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Ved manuell fokus vil dreiing av polafilteret også lett påvirke fokuseringen, og her er det som modin sier ubrukelig. 6220500[/snapback] Ubrukelig og ubrukelig fru Blom. Polafilter egner seg på langt nært til alt og noe som man setter på ved spesielle anledninger. At mye lys går tapt er en ting, men i tillegg må man også plassere seg riktig i forhold til sola (helst 90 grader). Dessuten må man uansett frem å skru dersom man bytter mellom høyde og portrettformat. Polafilter egner seg godt(best) til landskapsfoto hvor en gjerne har med stativ. I slike situasjoner er det så mye annet som tar tid (finne motiv, sette opp stativ, komponere, stile blender, måle lys, fokusere osv) at det å vir på filtere før man trykker av burde ikke plage noen å særlig stor grad. Så en bør ikke det bli en grunn til å droppe å skaffe seg et slikt filter i alle fall. Endret 1. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har noen UV-flitere liggende til mitt gamle EOS 300 og tilhørene objektiver. Er UV det samme som polafilter? BTW skal kjøpe EOS350D idag. Blir spennende å se hvordan den gamle EOS 300 optikken fungere på dette. Har mest tro på min 50mm f1.8mm fast optikken. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Jeg har noen UV-flitere liggende til mitt gamle EOS 300 og tilhørene objektiver. Er UV det samme som polafilter? 6227359[/snapback] Nei. Langt ifra. UVThis filter absorbs ultraviolet rays from sunlight that may produce outdoor photographs that seem hazy and indistinct. It is considered to be a multi-purpose fine-weather filter for color as well as black and white films and for digital cameras. Optically clear, this popular filter is often used as a lens protector. Har ingen effekt på DSLR. PolarizerLight rays, reflected from any surface, may become polarized. This can result in uncontrollable glare. Adding a polarizing filter to your lens, you can select which light rays enter your camera's lens. The most popular of these is the Circularizing Polarizer filter. Thicker than most filters, it usually has 2 optical layers and a little knob that allows convenient adjustment. You can move the filters to remove unwanted reflections from non-metallic surfaces such as water, glass etc. A polarizer also enables colors to become more saturated and appear clearer, with better contrast. This effect is often used to increase the contrast and saturation in blue skies and white clouds. Appearing like a smoke colored glass, this filter has no effect on overall color integrity. Endret 2. juni 2006 av Nemo} Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Ved hvilke brennvidder vil man ha mest nytte av et polafilter? Vidvinkel? Har kjøpt en Sigma 10-20 og antar at jeg på dette vil få mer nytte av et polafilter enn på mine andre objektiver. Ved hvilke brennvidder er det dere bruker polafilter? Lenke til kommentar
ttd Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Avoid polarizers on wide-angle lenses You'll get weird effects with a polarizer on any ultra-wide lens. Linear and circular polarizers give the same weird results on skies. http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Ved hvilke brennvidder vil man ha mest nytte av et polafilter? Vidvinkel? Har kjøpt en Sigma 10-20 og antar at jeg på dette vil få mer nytte av et polafilter enn på mine andre objektiver. Ved hvilke brennvidder er det dere bruker polafilter? 6249007[/snapback] Som du ser av innlegget til Nemo rett over mitt, så er kombinasjonen polafilter og vidvinkel egetnlig tull, da du får forskjellig blåfarge over himmelen. Selv bildene i denne tråden med objektiv som starter på 18 mm har tendens til forskjellig farge. Polafilter krever at man lærer seg bruken, og at man er bevisst på når og hvilken brennvidder polafilter fungerer på. Jeg for min del synes at bildene lagt ut her, utenom den av blomstene klart viser at polafilter og vidvinkel ikke går sammen.. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 HOYA tilbyr en stor variasjon av filter av høyeste kvalitet til alle typer foto og video kamera. Det er viktig å velge et kvalitetsfilter. Ellers kan bildekvaliteten bli dårlig og din kvalitetslinse kommer ikke til sin rett. HOYA produserer filter av høyeste kvalitet så du kan skape best mulig bilde. Overflatebelegg Det finnes tre hovedsakelige grunner til at filter overflatebehandles. 1. Filterets overflatebelegg øker lysgjengivelsen i bildene. 2. Ved bruk av filter får du ikke bare bedre bilder men filteret beskytter selve linsen. 3. Filteret tar bort spøkelses effekter. Jo flere lag filteret har jo bedre blir det. Dette klippet jeg ut fra en nett foto butikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå