Marthe-Ma Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Er klar over at det var noen tråder om dette, men de svarte ikke helt på det jeg lurer på. Jeg kan absolutt ingenting om filtere av noen slag, men jeg leste et sted at et polariserings filter kan gjøre bildene mer fulle av liv og gjorde et eller annet med refleksjonen i vinduer eller noe. Jeg har et Nikon d70s med 18-70mm kit linse, og ble da veldig interrisert i et slikt filter. Jeg har ikke noe annet ekstrautstyr, og syntes vel egentlig det er på tide nå. Kan noen gi meg en rask innføring og evntuelt anbefale noe her? Jeg så meg litt rundt og det er visst forskjellige mm-mål på disse filterene? Takk for svar Endret 30. mai 2006 av Marthe-Ma Lenke til kommentar
riktig Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Hvis du tar mye naturbilder, landskap og sånt er et polafilter et must, mener jeg. Det har en ganske heftig effekt på bl.a. blå himmel, grønne trær, glass og vann. Fargene blir mer mettet, som en bieffekt av refleksjons-reduseringen, og det blir generellt mer trøkk i bildene. Jeg gjetter på at din 18-70 bruker 72mm filter. Dette skal også stå på selve objektivet og i evt. manual. Ikke kjøp de billigste filterne, da kan du lett få problemer med flare i sollys. Legger ved en kjapp demonstrasjon på hva et slikt filter gjør: Edit: Ja, har behandlet litt i PS også, men du ser likevel hva slags effekt det har på fargene. Endret 30. mai 2006 av SirMaximus Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Ja polafilter fjerner refleksjoner i tillegg til at kontraster blir økt (noe man ser på de spesielle 'polafilter-skyene'). Men du taper et par steg med lys slik at lukkertiden blir lenger. Kan være problem ved håndholdt opptak... Her er et eksempel på bruk. Polafilteret er på i begge tilfellene, men rotert 90 grader på bilde 1 i forhold til bilde 2 (sirkulære polafilter fungerer slik) Så på bilde 1 har det ingen effekt, mens på det andre ser du effekten. Refleksjoner er borte og en sitter igjen med et helt annet bilde. Ang kjøp: bare sørg for å få samme diameter som objektivet ditt (58mm?) og at det er et sirkulært. Noen polafilter kan gi vignettering på vidvinkel (de er ofte litt tykkere enn uv-filter). I så fall må du få en modell som er litt tynnere (og dyrere). Hoya har mye bra og som vanlig er det mye billigere å bestille på ebay enn å kjøpe i Norge. Endret 30. mai 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Tusen takk for svar fra begge to Nå vet jeg hva et slikt filter vil gjøre for meg, og nå må jeg bare ha et slikt Spesielt til naturfotografering som maximus sier. Jeg har lest litt mer om objektivet mitt og jeg har dette: https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications Og det står at filterdiameteren er på 67 mm, så da vet jeg det. Det jeg ikke helt skjønte er det med sirkulære polafilter. Kan du rotere det rundt? for å kanskje skru det av og på? Og hva er vignettering? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Se om du ikke blir klokere av denne her. Det forklarer både sirkuært filter og vignettering. http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-.../polarizer.html Det du trenger er noe slikt: http://cgi.ebay.com/Hoya-67mm-67-Super-PRO...1QQcmdZViewItem Endret 30. mai 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Oh tusen takk da skjønte jeg mye mer ved å lese på den siden. Skjønner nå det meste tror jeg. Jeg så også på det du anbefalte. Hvor mye koster noe slikt i Norge? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Oh tusen takk da skjønte jeg mye mer ved å lese på den siden. Skjønner nå det meste tror jeg. Jeg så også på det du anbefalte. Hvor mye koster noe slikt i Norge? 6207113[/snapback] Fint. Dette filteret jeg linket til koster nesten 1400,- på fotovideo til sammenligning (om det da ikke er modellen under, Super og ikke Pro-1, de har) Levert i postkassa blir prisen på det fra ebay kr 450,-. Sier litt.. Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Oh ok, da skjønner jeg nok hvor jeg kommer til å kjøpe. Tusen takk for all hjelp Setter god pris på det. Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Slik skal jeg ha å! Det kaller jeg en vill prisforskjell Lenke til kommentar
notnA Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 FIkk mitt filter i dag Har bare tatt noen prøvebilder ettersom det er eksamen i morgen. Hadde pola-filteret utenpå uv-filtert, derav vignetteringen. Tatt ved 10mm Lenke til kommentar
alstadsa Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 FIkk mitt filter i dag Har bare tatt noen prøvebilder ettersom det er eksamen i morgen. Hadde pola-filteret utenpå uv-filtert, derav vignetteringen. Tatt ved 10mm 6210338[/snapback] Wow! Det var jo egentlig rå forskjell! Ser at filter er et "must" Lenke til kommentar
petrine Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 dæven! har lenge hatt lyst på polafilter jeg også, men ser jeg snart må investere. har i det siste sett ganske mange billige på ebay, er det bare å styre unna? Lenke til kommentar
alstadsa Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 FIkk mitt filter i dag Har bare tatt noen prøvebilder ettersom det er eksamen i morgen. Hadde pola-filteret utenpå uv-filtert, derav vignetteringen. Tatt ved 10mm 6210338[/snapback] Hei! Hvilket filter har du brukt på bildene du la ut? Ser du har tatt bildet med EOS 350D(?), men er det tatt med kit objektivet(EFs 18-55)? Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 FIkk mitt filter i dag Har bare tatt noen prøvebilder ettersom det er eksamen i morgen. Hadde pola-filteret utenpå uv-filtert, derav vignetteringen. Tatt ved 10mm Hei! Man må unngå å bruke flere filtre oppå hverandre. Det gir ikke bare vignettering, men økte reflekser og redusert skarphet. Ett filter om gangen! Lenke til kommentar
notnA Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 FIkk mitt filter i dag Har bare tatt noen prøvebilder ettersom det er eksamen i morgen. Hadde pola-filteret utenpå uv-filtert, derav vignetteringen. Tatt ved 10mm 6210338[/snapback] Hei! Hvilket filter har du brukt på bildene du la ut? Ser du har tatt bildet med EOS 350D(?), men er det tatt med kit objektivet(EFs 18-55)? 6213919[/snapback] Bildet er tatt med Sigmas 10-20mm FIkk mitt filter i dag Har bare tatt noen prøvebilder ettersom det er eksamen i morgen. Hadde pola-filteret utenpå uv-filtert, derav vignetteringen. Tatt ved 10mm Hei! Man må unngå å bruke flere filtre oppå hverandre. Det gir ikke bare vignettering, men økte reflekser og redusert skarphet. Ett filter om gangen! 6214278[/snapback] Bruker det ikke slik til vanlig. Hadde bare tid til et par raske testbilder akkurat da Lenke til kommentar
petrine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Om jeg kjøper et sirkulært 62mm Hoya-polafilter til min Nikkor 20mm, jeg vil ikke slite med vignettering da? Lenke til kommentar
petrine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Hva tror dere om dette foreksempel? Anstendig pris? HOYA 62MM Endret 31. mai 2006 av petrine Lenke til kommentar
modin Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei!Hvilket filter har du brukt på bildene du la ut? Ser du har tatt bildet med EOS 350D(?), men er det tatt med kit objektivet(EFs 18-55)? 6213919[/snapback] 18-55mm og andre superbillige objektiver (med roterende frontelement) er uegnet les: ubrukelig til polafilter siden hver minste forandring av fokus krever at du vrir på filtereret. Lenke til kommentar
alstadsa Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei!Hvilket filter har du brukt på bildene du la ut? Ser du har tatt bildet med EOS 350D(?), men er det tatt med kit objektivet(EFs 18-55)? 6213919[/snapback] 18-55mm og andre superbillige objektiver (med roterende frontelement) er uegnet les: ubrukelig til polafilter siden hver minste forandring av fokus krever at du vrir på filtereret. 6216211[/snapback] ok Greit å vite Skal kjøpe Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM til kameraet mitt. Det har "Fokusjustering: Indre fokussystem ". Betyr det at dette ikke har roterende frontelement å at jeg kan bruke polafilter på det? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Genialt, jeg må bare ha et slikt filter! Finnes det noen filter som passer til både mitt 1870 Kit og 70-210F4? Dette er til Konica Minolta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå