denethon Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Jeg har gjort en ganske grundig research i forkant av denne tråden, og håper derfor at de som svarer har tar seg tid til å komme med gode og seriøse svar. Jeg har planer om å oppgradere PC'en min der jeg bytter ut AMD-systemet mitt med INTEL. (Nei, jeg er IKKE interessert i å starte en ny AMD vs. INTEL krig) Ettersom jeg driver en del med videoredigering ønsker jeg firewire (IE 1934) integrert på hovedkortet. USB 2.0 er en stor fordel, og ATA 133 ville heller ikke vært en ulempe. Det ser ut som det bare ASUS P4B533-E som klarer å ha alle tre tilgjengelig. Men så leser jeg i spesifikasjonene hos webshop'ene at dette kortet har integrert 6-channel audio fra C-media. Her kommer det første spørsmålet inn: Hvor bra/dårlig er denne 6-channel audio fra C-Media sammenlignet med "vanlige" lydkort som f.eks SoundBlaster 1024 !Live? Et annet spørsmål: Hva er Serial-ATA, og hvor mye bedre er det enn RAID? (Eller har det ikke noe med denne funksjonen å gjøre i det hele tatt?) Jeg la også merke til at ASUS P4B533-E ikke støtter annet enn PC200 og PC266 DDR SDRAM, og lurer i den forbindelse på hvor vesentlig forskjellen er på PC 266, PC333 og PC400? Det samme hovedkortet har integrert nettverkskort, noe jeg går utifra at er av nogenlunde bra kvalitet, kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Hva er S/PDIF-in/out interface? Jeg veit at lydkortet, firewire, s/pdif og mye av de greiene der på ASUS-kortene er såkalt "Optional", men det har vist seg vanskelig å kunen velge bort f.eks lydkortet ved bestilling via webshop'ene. Noen som har erfaringer fra å bestille rett fra fabrikken? Hvordan det blir med eventuell retur av varen osv.. Jeg har også kikket på flere hovedkort enn dette asuskortet: MSI 845PE MAX2-FIR (Intel 845PE chipset) ASUS P4S8X (SiS 648 chipset) I den forbindelse dukker spørsmålet om hvilket chipset som passer best. Bortsett fra støtte for AGP 8x, er SiS 648 mye bedre enn intel 845E? Burde jeg ta meg tid til å vente på at hovedkort med chipsettet i845PE skal komme i butikkene? Jeg håper virkelig noen vil ta seg tid til å svare. MVH Tore Minsaas Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hei! S/PDIF, er noen slags digitale inn/ut-ganger for lyd på phono-kontakter. Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
denethon Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Takk! Noen flere? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 MSI 845PE MAX2-FIR (Intel 845PE chipset) har vel offisiell støtte for pc2700, mens i845e muligens har uoffisiell støtte for "pc2800". raid vs seriell ata er vel en liten misforståelse.. :wink: raid står for redundent array of inexpensive disks og gjør at du kan f.eks kjøre to disker i raid 0 og få teoretisk doblet hastigheten, effektivt - 20% kanskje :wink: men da må du ha to like disker... seriell ata gjør at istedenfor å bruke en 80 pins ide kabel (som ata66, 100 og 133 bruker) bruker du en 8 pins seriell ata kabel. ikkenoe ytelsesforskjell på ata100, ata133 og seriell ata, men med seriell ata slipper du de ***** 80 pins ide kablene.. :wink: (oki da.. 40 pins, men 80 ledere for å være helt korrekt) ps: det følger med firewire på endel sb audigy kort etter hva jeg husker, så hvis du allikevel skal kjøpe et slikt kort trenger ikke hk det :wink: blah blah blah :smile: Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 18:57, skrev denethon:Et annet spørsmål: Hva er Serial-ATA, og hvor mye bedre er det enn RAID? (Eller har det ikke noe med denne funksjonen å gjøre i det hele tatt?) RAID og Serial-ATA er to helt forskjellige ting. RAID er en metoder for å kjøre flere harddisker sammen for å oppnå bedre ytelse og/eller feiltoleranse og/eller høyere kapasitet på et volum. Serial-ATA er et nytt grensesnitt for tilkobling av harddisker som ettervert skal erstatte den andrende IDE standarden (EIDE, ATA33, ATA66, ATA100, ATA133...). Her brukes seriell overføring i motsetning til paralell som i IDE, noe som fører til at kablene blir mye smalere. Lenke til kommentar
stoolman Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Lydkortet som sitter på P4B533 E kortet er nok ikke like bra som Soundblaster kortet, men hvis du ikke driver med musikk, så vil dette virke helt utmerket. Jeg har selv dette kortet, og etter å ha testet P4B533V samt P4S8X, er dette kortet som en drøm. Det er riktig som du sier at kortet bare støtter pc2100 ram, men hvis du gjør som meg å kjører fsb til 150 og fsb/ram divideren på 1:1 så går minnet på 300mhz, noe som funker bra og stabilt. Jeg vurderer sterkt å kjøpe PE kortet selv, så min anbefaling vil være å velge dette, da det ser veldig bra ut. Hvis du ikke ønsker å vente på dette, ville jeg gått for E kortet da dette er stabilt til OC, har masse tilleggsutstyr, samt at dette kortet er vel gjennomtestet og dokumentert. Nettverkskortet som sitter integrert på E kortet er helt OK og har ihvertfall ikke gitt meg noen problemer Når det gjelder Serial ATA er vel dette fint og flott, men det er verdt å merke seg at det ikke finnes disker av denne typen på markedet ennå. Det vil sannsynligvis gå noen måneder før disse er tilgjengelig, ihvertfall til en allright pris. RAID er alltid greit å ha, og selv om du ikke har to identiske disker, gir det deg ihvertfall muligheten til kjøre DVD, CD brenner, + to disker på hver sin kanal, noe som øker ytelsen. PC2700 og PC3200 ram er endel raskere, men det er ingen tvil om at det har florert med problemer med denne typen ram på P4 systemer. Dette vil muligens løse seg ved introduksjonen av bla I845PE chipssettet fra Intel. Kan aldri tenke meg at det går an å bestille rett tra fabrikken da dette går på distribusjonsavtaler, noe som vil resultere i at du vil bli bedt i å kontakte en distributør i Norge. Har ikke sett noen E kort uten lyd, men dette vil heller ikke være noe problem da man kan disable dette i BIOS. Når alt kommer til alt, er E kortet et meget bra valg, men velg den versjonen men FireWire og Lan. Stiller meget store krav til system og komponenter selv, og er meeeeeeget fornøyd med dette kortet. ANBEFALES!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå