Gå til innhold

Overbefolkning, et problem i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Har fått intrykk av at enkelte mener overbefolkning ikke vil bli et stort problem i fremtiden, og da tenker jeg ikke bare på plassmangel, men på for lite resurser, for mye søppel etc.

I 1910 bodde de 2 milliarder mennesker på jorden, i dag bor det 6,5 milliarder. Dette vil si en doblingstakt på 40-45 år, vist dette fortsetter vil vi om hundre år være nesten 30 milliarder. Vist vi fortsetter å vokse på denne måten, vil vi om 500 år ha 1 kvadratmeter per person. Er det noen som fortsat nekter for at dette vil bli et problem om vi ikke snart gjør noe? Og da tenker jeg på tiltak som masive kampanjer for prevansjon og en politikk lik den de har i Kina, som forøvrig har fungert meget godt. I de fleste landene i Afrika føder hver kvinne i gjennomsnitt 5 barn, i enkelte land er det så høyt som 7, og som oftest har disse kvinnene ikke råd til å ha mer enn et barn. Er det bare meg som mener at vi rike(Vesten og Japan) må igangsette større kampanjer angående dette?Slik jeg ser det kan dette bli et av de største problemene våre i femtiden, og da er det vel bare fornuftig å prøve å stanse det når vi enda kan?

Kjør debatt. Hva mener dere? Vil dette bli et problem? Hva skal vi gjøre for å hindre det? Burde Afrikanske land innføre "Kina politikk"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I de fleste landene i Afrika føder hver kvinne i gjennomsnitt 5 barn, i enkelte land er det så høyt som 7

6204204[/snapback]

I norge ligger vi på under 2. dvs at vi forminsker oss. dett gjelder også nermest fei fleste land i Europa.

Angående at kvinnene i afrika føder 7 barn, er det at sjangsene for at barn dør der er katastrofalt store, dermed puler dei fort, slik at dei får flest mulig barn, men sansyneligheten sier at kun 1 til 2 barn overlver.

og eg tviler på at vi kommer til å vokse i befolkning i samme tempo i 500 år. Hvis vi gjør det, så kan vi håpe på en ny verdens krig med ett mål "Få mindre folk på jorda"

Lenke til kommentar
Man regner med at befolkningen vil stoppe på mellom 10 og 12 milliarder mennesker.

6204264[/snapback]

Men det skjer ikke vist folk fortsetter å få 7 barn i Afrika.

6204287[/snapback]

Men gjennomsnittet er ikke 7 i afrika heller er det vel? Man kan ikke trekke frem de landene med flest barn per innbygger som gjennomsnitt for Afrika ei heller la den være konstant om man ser at befolkningsøkningen er synkende. Befolkningsøkningen synker også i afrika etter hva jeg vet og man regner med at man vil ende med en befolkning på mellom 10 og 12 milliarder.

Man bør også trekke frem de landene hvor befolkningen synker.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Tja, kun 0,8 % av spedbarn i Afrika dør før de er 1 år, selvfølgelig dør mange sener, men det forandrer ikke det faktum at det blir født for mange barn.

6204346[/snapback]

Sanfunnsfag læreren vår sier det at ytters få barn overlever barndommen i Afrika..

og han kan en del, så e gvelger å tro på han, med mindre du kommer med en sikker statissisk kolde :)

Lenke til kommentar
Man regner med at befolkningen vil stoppe på mellom 10 og 12 milliarder mennesker.

6204264[/snapback]

Men det skjer ikke vist folk fortsetter å få 7 barn i Afrika.

6204287[/snapback]

Befolkningen vil stoppe på et eller annet tidspunkt, rett og slett fordi bæreevnen til Jorda blir oversteget. Når dette skjer er uvisst, men jeg tviler på om det er mulig å overstige 20 milliarder mennesker.

Lenke til kommentar

jegv tror naturen vil klare å holde befolkningen nede selv, flere mennesker -> større fare for sykdomsmitte/epidimier... har jo allerede vært rammet av pandemier som spanskesyken , svartedauden , og nå kommer muligens fugleinfluensaen for å redusere oss litt.

Lenke til kommentar

Men gjennomsnittet er ikke 7 i afrika heller er det vel? Man kan ikke trekke frem de landene med flest barn per innbygger som gjennomsnitt for Afrika ei heller la den være konstant om man ser at befolkningsøkningen er synkende. Befolkningsøkningen synker også i afrika etter hva jeg vet og man regner med at man vil ende med en befolkning på mellom 10 og 12 milliarder.

6204381[/snapback]

Gjennomsnittet i Afrika er 5,1. Med tanke på at jorden har en fordoblinstakt på 45 år, og vi har steget med over 4 milliarder på under hundre år, og på denne tiden hatt to verdenskriger og uttalige andre kriger, tror jeg ikke akkuratt befolkningen kommer til å synke på jorden.

Lenke til kommentar

Afrika er relativt tynt befolket. I hvert fall sammenlignet med Europa, østlige USA og Kinas vestkyst. Det er ikke Afrika som er faren.

En annen ting er at den store dødligheten er årsak til høye fødselstall. Hvis velstanden øker viser det seg at fødselsraten minker. Dersom alderdom kan sikres økonomisk er man ikke avhengig av å produsere fremtidige pleier medregnet svinn.

Lenke til kommentar
Afrika er relativt tynt befolket. I hvert fall sammenlignet med Europa, østlige USA og Kinas vestkyst. Det er ikke Afrika som er faren.
Nja, at Afrika er tynt befolket dersom man regner plass per person betyr ikke at Afrika ikke et problem.
Lenke til kommentar

6204381[/snapback]

Gjennomsnittet i Afrika er 5,1. Med tanke på at jorden har en fordoblinstakt på 45 år, og vi har steget med over 4 milliarder på under hundre år, og på denne tiden hatt to verdenskriger og uttalige andre kriger, tror jeg ikke akkuratt befolkningen kommer til å synke på jorden.

6204660[/snapback]

Jeg har ikke sagt at befolkningen kommer til å synke. Et tall mellom 12 og 10 milliarder er mer enn 6,5 milliarder. Jeg har derimot sagt at befolkningsøktningen kommer til å minke noe som jeg har begrunnet med at den synker for øyeblikket. Altså antall barn per kvinne snker i de fleste land.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_population

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Den naturlige bæreevnen gjelder også for menneskene.

er flere ting som begrenser befolkningsveksten til menneskene:

plass, sykdommer, krig, sult osv.

etterhvert og matmangel bli store problemer for menneskeheten. kanskje vil ettbarnsloven til Kina spre seg til andre land, men vil trolig aldri bli et alternativ i i-land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...