Gå til innhold

Mitt D200 og ting rundt det s.f.eks. utstyr etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir altfor smalt. Da må i så fall huset stå på en bakketopp, eller noe slik. Det blir nok helst vidvinkel. Gamle hus har ofte flere etasjer, men ikke altid stor grunnflate. Derfor trenger du noe som er videre enn 28mm.

6293692[/snapback]

 

har ikke så god greie. Så det blir litt gresk :p

Lenke til kommentar

CMI det er sommer, det er lyst. Ergo du trenger ikke å kjøpe blitz ennå!! Bruk investeringslysten til å kjøpe denne:

http://www.abraforlag.no/digitalfoto.html

Kom over den i en bokhandel i dag og kjøpte den. 428 kroner.

Veldig veldig bra bok. Her står om alt. Kamra, objektiver, fototeknikk, bildebehandling, komposisjon, belysning, etc.

Jeg anbefaler deg sterkt å innvestere tid i å lese denne boken og prøve å lære noe av det som står der, istedet for å sitte å spekulere på hva slags utstyr du skal kjøpe neste gang.

Lenke til kommentar
CMI det er sommer, det er lyst. Ergo du trenger ikke å kjøpe blitz ennå!! Bruk investeringslysten til å kjøpe denne:

http://www.abraforlag.no/digitalfoto.html

Kom over den i en bokhandel i dag og kjøpte den. 428 kroner.

Veldig veldig bra bok. Her står om alt. Kamra, objektiver, fototeknikk, bildebehandling, komposisjon, belysning, etc.

Jeg anbefaler deg sterkt å innvestere tid i å lese denne boken og prøve å lære noe av det som står der, istedet for å sitte å spekulere på hva slags utstyr du skal kjøpe neste gang.

6298227[/snapback]

 

Ja skal kjøpe meg den, blir nok denne uka, fant den ikke i bokhandlen i forriguke, blir mye lesing nå om kveldene i sommer.

 

Takker for tips

Lenke til kommentar
CMI det er sommer, det er lyst. Ergo du trenger ikke å kjøpe blitz ennå!! Bruk investeringslysten til å kjøpe denne:

http://www.abraforlag.no/digitalfoto.html

6298227[/snapback]

Det er i solskinn man trenger blitz mest :)

6302242[/snapback]

 

 

Jo forsåvidt! Det jeg enig i. Har han råd kan han selvfølgelig kjøpe begge delene. Har han ikke råd, synes jeg han skal kjøpe boka først. :thumbup:

Og har han lyst på blitz blir det før eller senere råd med det også.

Ser frem til å lese boka selv.

 

 

Hilsen Tor

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Jo forsåvidt! Det jeg enig i. Har han råd kan han selvfølgelig kjøpe begge delene. Har han ikke råd, synes jeg han skal kjøpe boka først. :thumbup:

Og har han lyst på blitz blir det før eller senere råd med det også. 

Ser frem til å lese boka selv.

 

Hilsen Tor

6302661[/snapback]

 

Har penger til begge delene, men før blits regner jeg med en kamera sekk til noen lapper, må ha plass til alt, den andre lowepro ble for liten til 3 hus, blits, linser etc..

Lenke til kommentar

Dere skjønner, litt mer en jeg fikk i lørdags godt penger før går med til foto utstyr :) mange pro fotografer sier jeg ikke bare har utstyr men også øye for det, spurte rett ut om de sa det fordi jeg var så ung og ville være snille men de mente det sa se :D

Lenke til kommentar
Har penger til begge delene, men før blits regner jeg med en kamera sekk til noen lapper, må ha plass til alt, den andre lowepro ble for liten til 3 hus, blits, linser etc..

Husk å kjøpe sekk med plass til boken! ;-)

6313223[/snapback]

 

Ja skal ha en sekk som rommer MYE!! noen som har forslag, sett endel rundt, men de blir for små.

Lenke til kommentar

Tenk litt på behovet før du går for en altfor stor sekk.

 

Det er ekstremt sjelden man trenger alt av utstyr på en gang såsant man ikke skal på en lengre tur og ikke har noen ide om hva man skal ta bilde av.

 

Som regel har de fleste fotografer en formening om hva man skal ta bilde av på forhånd og det er langt mer behagelig å ha med en sekk med 1 kamerahus og 2 linser + litt utstyr enn å drasse på det mangedobbelte bare 'for sikkerhets skyld'.

 

Jeg mener; skal man f.eks. ut for å ta bilde av fugler er det totalt bortkastet å ha med seg vidvinkel, makro - og sannsynligvis normalzoom under 100mm. De vil du i 99,9% av tilfellene ikke benytte alikevel.

Lenke til kommentar
Tenk litt på behovet før du går for en altfor stor sekk.

 

Det er ekstremt sjelden man trenger alt av utstyr på en gang såsant man ikke skal på en lengre tur og ikke har noen ide om hva man skal ta bilde av.

 

Som regel har de fleste fotografer en formening om hva man skal ta bilde av på forhånd og det er langt mer behagelig å ha med en sekk med 1 kamerahus og 2 linser + litt utstyr enn å drasse på det mangedobbelte bare 'for sikkerhets skyld'.

 

Jeg mener; skal man f.eks. ut for å ta bilde av fugler er det totalt bortkastet å ha med seg vidvinkel, makro - og sannsynligvis normalzoom under 100mm. De vil du i 99,9% av tilfellene ikke benytte alikevel.

6317270[/snapback]

 

Det der var aldeles ikke dumt...

Lenke til kommentar

Tror man skal tenke nøye gjennom hva man har behov for å transportere og hvordan når man er ute på tur. På en dagstur i skog og mark har man gjerne med både termos, matpakke og ekstra tøy i sekken. Da er det faktisk nyttig med en sekk som kan både romme dette og kamerautstyret man skulle ønske å ha med.

 

Er man derimot på ferietur i syden er det kanskje bare lommebok man har i tillegg til kamerautstyret. Da er det kjekkere med en lett tilgjengelig fotobag.

 

Det finnes sikkert flere andre tursituasjoner med andre transportbehov.

 

Jeg har ihvertfall prioritert å ha en god veske for å reise lett. Mitt valg ble Tamrac Velocity 6 (model 5746), som gjør at jeg kan ha med huset, en zoom og et normalobjektiv, alternativt huset med objektiv og en ekstern blitz. Litt filtre, fjernutløser, ekstrabatteri og minnekort er det plass til i den lille sidelommen. Dette er en slingpack, noe som gjør innholdet enkelt tilgjengelig uten at den må tas av. Jeg har også kombinert den med ryggsekk, og det funker, selv om det ikke er helt ideelt. Tror imidlertid denne modellen er for liten for deg.

 

Tamrac har uansett et ganske variert utvalg, og det kan være nyttig å bla litt på sidene deres for å få en oversikt over hva som finnes, og så kan man forme sine behov ut fra det. Det finnes selvfølgelig også gode produkter fra andre leverandører, så man bør selvfølgelig sjekke behovoppfyllelse og priser på flere merker før man bestemmer seg.

Hjemmeside: http://www.tamrac.com/welcome.htm

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker vesker som passer til hver enkelt del av utstyret kombinert med en tursekk alt etter hvilken type tur jeg skal på. Synes dette blir mer fleksibelt, og så liker jeg ikke å vise at jeg drasser på fotoutstyr.

 

Som oftest er det bare kamera, en ekstra linse og kanskje tripod jeg trenger. Behovet for tørre klær og mat er like stort, siden jeg som oftest er like mye på tur som for å ta bilder. Det avhenger av bruken vettu.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er sekken i hus, kjøpte meg samtidig Monopod (stødig som F**N) nå kan jeg ta bilder inne om kvleden med 300 F4 linsa og D200 samtidig som og så det sylskarpt! og jeg begynner og komme inn i kameraet nå, 2 uker på fjellet om en uke skal vel gjøre susen tenker jeg!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nå har jeg kjøpt meg boka, og den gir svar på det meste av digitalfoto`s "språk"  :)

 

Begynner og få skikkelig dreis på kameraet nå :)

6543481[/snapback]

 

 

Bra å høre. Jeg kjøpte D200 forige uke mitt skal ikke igjennom ruta i hvertfall, synes det tar utrolige bra bilder rett ut av kamera. Nei dette var sannelig noe av det bedre jeg har brukt, og jeg har hatt noen dslr dette året ikke bare lest om dem.

Endret av Bawaria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...