Gå til innhold

Mitt D200 og ting rundt det s.f.eks. utstyr etc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja. Du kan også vurdere den spesielle moduloppbygde makroblitzen til Nikon.

6286170[/snapback]

Nå henger jeg ikke helt med, moduloppbygde blitsen?? SB-29??

6286177[/snapback]

SB-29 er en ringblitz, som etter hva jeg har hørt er ute av produksjon. Jeg visste ikke at den var i handel lenger. Den er fremdeles å finne på nettsiden deres. Det fant jeg ut da jeg fant frem disse linkene:

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?c...=1109&catId=100

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?c...=1108&catId=100

Lenke til kommentar
SB-200 tror jeg den heter. Den passer til digitale speilrefleks, noe SB-29 ikke gjør.

Ellers vil SB-600 være nok for de fleste. Les spesifikasjonene på SB-800 mot denne før du brenner av nesten 1500 kroner ekstra på noe som du kanskje ikke engang trenger?

6286901[/snapback]

takker fo de opplysningene, har ikke så stort peiling på blitser, men jeg lærer :D

det gjør jeg hele tiden :D

Lenke til kommentar

:!: SB 800 er klart ett bedre alternativ en SB 600.

Jeg hadde en sb 800 svært fornøyd med selve Blitsen. Bruksanvisningen på denne var på nærmere 200 sider pluss et smarttips hefte.

Bare kom på det at det med bruksansvingen var stor, noe jeg skjønner på trådstarter er at han er noe utollmodig :!: :!: :!:

Lenke til kommentar
:!: SB 800 er klart ett bedre alternativ en SB 600.

Jeg hadde en sb 800 svært fornøyd med selve Blitsen. Bruksanvisningen på denne var på nærmere 200 sider pluss et smarttips hefte.

Bare kom på det at det med bruksansvingen var stor, noe jeg skjønner på trådstarter er at han er noe utollmodig :!:  :!:  :!:

6287250[/snapback]

Hvorfor er SB800 et "klart bedre" alternativ?

Lenke til kommentar

6287608[/snapback]

Fordi han har den blitsen selv :)

Ærlig talt, Bawaria. Om du ikke kommer med et grunnlag for påstanden, så er den fullstendig verdiløs. Mulig SB-800 er "klart bedre" for deg. Betyr det at alle synes det samme som deg? Har du fasit? Nei, ingen har det i slike tilfeller. Derfor må den som skal ha utstyret sjekke ut hva som faktisk er bra nok. SB-600 er nok i de aller fleste tilfeller. SB-800 har en del funksjoner som ingen andre enn de mest avanserte bruker. Den er også sterkere, men SB-600 rekker til det aller meste.

Og en ting til hvis du vil bli tatt en smule seriøst... kutt ut overdreven mengde smileys.

Lenke til kommentar

6287608[/snapback]

Den er en del kraftigere. Hva blir det? 2/3 stopp? Jeg bruker SB-800'en min på full guff stadig vekk når jeg bruker softbox, noe som i praktisk bruk på min vanlige avstand gir meg rundt f/8 på ISO 100. Dette er ikke mer enn hva som er absolutt nødvendig med lys bakgrunn, f. eks i eller mot sollys. Her har forøvrig D70 en fordel framfor D200 med 1/500s vs 1/250s blitzsync. Men "normal bruk" er det sikkert ikke.

Sigmas versjon kan også være verdt en titt.

Lenke til kommentar
Leste nå, og er ikke mye som skiller Sb600 fra 800 så tror jeg går for 2 stk SB 600, eler holder det med 1??

6287179[/snapback]

Det kan ikke vi svare på. Jeg har brukt to et par ganger, men holder meg som regel til en.

6287221[/snapback]

Jeg ombestemmer meg. Det er galematias å kjøpe to samtidig om du aldri har prøvd blitzfotografering før. De kommer ikke til å forsvinne fra markedet de første par årene.

Lenke til kommentar

Jeg selv har en SB800 og er veldig godt fornøyd med den. Men hadde sikkert vært like fornøyd med en SB600.

CMI jeg ville kansje anbefalt deg å kjøpe EN SB600. Lær deg å bruke denne. Ta bilder med blitzen rettet mot taket, eller mot en reflektorskjerm. Hvis denne blitzen skulle bli for svak, kan du jo senere kjøpe en SB800 i tillegg. Ser du planlegger kjøp av to blitzer. Noe jeg ikke tror du trenger! Du må lære å gå før du begynner å løpe, ellers faller du!!

Du er jo ganske ung, og fotoamatør som de fleste andre på forumet. Med tanke på utstyrskjøp du planlegger. Har du planer om å bli proff fotograf en dag? Hvis ja, ville jeg ha tatt en fotoutdanning for å lære fotofaget og skaffe meg nødvendig kunnskap til å drive med dette.

Men det er jo fryktelig morsomt å ha skikkelig utstyr også til hobbybruk :dribble:

Merk dette! Hvis du ikke blir fornøyd med SB600 er det 99% fordi du ikke har lært deg å bruke blitzen. Jeg fulgte med på forumet lenge og leste alt som ble skrevet om Nikon Blitzene før jeg kjøpte selv. Ut fra alle innleggene fant jeg ingen grunn til å konkludere med at SB600 var for dårlig til vanlig amatørbruk!

At jeg selv kjøpte SB800 var mitt valg fremfor mitt behov.

Med SB800 fulgte det med en omnibounce, en plasthette man trer over blitzen for å softe lyset. Denne har jeg brukt en del. Men jeg mener at man får en slik uorginal til også SB600.

Men for all del! Jeg har ingen planer om å bytte ut min SB800 og jeg resonerte slik at den prisforskjellen opp til SB800 ville jo bli ganske liten per år jeg har blitzen. Hvis man ser det litt i perspektiv fremover. Så har jeg kraftig blitz når jeg trenger det.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
Du er jo ganske ung, og fotoamatør som de fleste andre på forumet. Med tanke på utstyrskjøp du planlegger. Har du planer om å bli proff fotograf en dag? Hvis ja, ville jeg ha tatt en fotoutdanning for å lære fotofaget og skaffe meg nødvendig kunnskap til å drive med dette.

6288640[/snapback]

har lyst på foto utdanelse, men for og komme inn på det kunne jeg like gjerne blitt advokat om du skjønner?? :mad:

og komme inn på skole nå til dags er vanskligere en og få jobb uten utdannelse, tror myndighetene har mer skyld for at folk har 0 utdannelse en de har selv, men nok om det.

Tror jeg får for en SB-600 da til og begynne me

Lenke til kommentar

En jeg kjenner nå har kjøpt D200, eller jeg vet i allfall hvem han er :tease:

Han sa han hadde kjøpt kikkert eller ett eller annet han tar bilder igjennom, mamma fortalte det, noen som vet hva han snakker om?? eller om mamma har røyka sokkane sine?? :p

Lenke til kommentar

Slike bilder må blendes en del ned uansett, så en god normalzoom burde gjøre jobben. Vidvinkelzoom blir litt for ekstremt til slik bruk, hvis du ikke ønsker den effekten.

Det er greit hvis det finnes profil til objektivet i DxO, slik at du enkelt kan rette opp plagsom fortegning. Det vises veldig raskt når du tar bilder av arkitektur.

Lenke til kommentar
Slike bilder må blendes en del ned uansett, så en god normalzoom burde gjøre jobben. Vidvinkelzoom blir litt for ekstremt til slik bruk, hvis du ikke ønsker den effekten.

Det er greit hvis det finnes profil til objektivet i DxO, slik at du enkelt kan rette opp plagsom fortegning. Det vises veldig raskt når du tar bilder av arkitektur.

6293591[/snapback]

takker, skal ikke ha noe effekter, det viktigste er at huset kommer fram, noen forslag til objektiv?? rundt 50mm kansje??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...