k-ryeng Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Beklager, er ikke så veldig dreven på hvordan jeg quoter en liten del. Ganske enkelt ved at du sletter den teksten du ikke skal quote. Generelt skal du bare ha med det du svarer på (alternativt spør om), så svarer du under det. Når du svarer på dette innlegget, ser du at mitt nick står etter 'quote=' (erstatt '...' med [...]), sammen med dato og klokkeslett. Deretter kommer ditt navn på samme måten, fordi mitt innlegg starter med quote av ditt spørsmål. Skal du svare på flere spørsmål, bruker du bare copy & paste, og legger til '/quote' før det første svaret ditt, og starter neste quote med 'quote' eller 'quote=nick' på samme måte. 'quote' starter en quote, mens '/quote' avslutter, ganske enkelt. 'quote=nick' forteller hvem du siterer, klokkeslettet spiller ikke så stor rolle (men du kan jo ta det med hvis du likevel bruker copy & paste). Lenke til kommentar
magneska Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ganske enkelt ved at du sletter den teksten du ikke skal quote. Generelt skal du bare ha med det du svarer på (alternativt spør om), så svarer du under det. Når du svarer på dette innlegget, ser du at mitt nick står etter 'quote=' (erstatt '...' med [...]), sammen med dato og klokkeslett. Deretter kommer ditt navn på samme måten, fordi mitt innlegg starter med quote av ditt spørsmål. Skal du svare på flere spørsmål, bruker du bare copy & paste, og legger til '/quote' før det første svaret ditt, og starter neste quote med 'quote' eller 'quote=nick' på samme måte. 'quote' starter en quote, mens '/quote' avslutter, ganske enkelt. 'quote=nick' forteller hvem du siterer, klokkeslettet spiller ikke så stor rolle (men du kan jo ta det med hvis du likevel bruker copy & paste). 6266162[/snapback] Takk! Endelig kan jeg sitere som jeg vil Lenke til kommentar
berland Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Skal du ha liten dybdeskarphet bruker du liten blender (lite tall). Skal du ha stor dybdeskarphet bruker du stor blender. De fleste objektiver blir skarpere når de blendes ned noen hakk. Dette er feil benevnelser. Liten dybdeskarphet oppnår du med STOR blender. Dvs. et lav "tall". Tallet er nemlig bare en del av en brøk, f/2.8 f.eks. Brøken viser forholdet mellom brennvidde(focal length) og effektiv blenderdiameter. Lær deg det først som sist, så slipper du å misforstå i senere diskusjoner. Stor blender = lite tall, liten blender = høyt tall. 6265636[/snapback] Nuvel, så enkelt er det ikke, fordi 1/2.8 er et større tall enn 1/16, mens du påstår det er et mindre tall (fordi du kun ser på det under brøkstreken, det får du selvsagt lov til, men da må du si det). Størrelsen på "tall" bør man altså ikke snakke om uten å hele tiden presisere hva man mener. Begrepet stor blender(åpning) bør henspille på stort areal (altså mye lys), og det tilsvarer et stort "f-tall". F-tallet er tallet 1 delt på noe, og da er 1/2.8 større enn 1/16. (ingen av oss har misforstått noe, vi bare presiserer ordbruken) Lenke til kommentar
cmi Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg prøvde litt nå igjen, med Iso 200 og 300mm F4 linsa mi, fikk en lukker hastighet på 400 ca og en lukker på 10, kunne kansje stilt litt på den men resultate ble bedre, tror jeg skal prøve meg noen turer med denne linsen og se hvordan det går, om det går havner 70-300mm er i elva Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ja, jo, det er nok riktig det med blenderen. Kunne sikkert vært litt mer korrekt. Tanken var å forklare dette litt enkelt, hvordan blenderen har innvirkning på dybdeskarpheten. Tenkte da fysisk små og store tall som står på objektivet. Og det quotingen! Takk for tipset!! Enig i at dette tok for mye plass. Har nok lurt litt på dette ja. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 *snip*(ingen av oss har misforstått noe, vi bare presiserer ordbruken) 6266365[/snapback] Jeg legger meg flat. Til mitt forsvar var det fortsatt tidlig på morgenen (for meg). Lenke til kommentar
Burnster Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Og så var det innmari kult at PMnormal tilfeldigvis forklarte hvordan man får riktig eksponering i M - bare still blender/lukker (avhengig av hva man ønsker å oppnå, rite?) til indikatoren til høyre er på 0 (uten noen streker til høyre eller venstre). Takk så meget. Noe mer man bør være klar over i den forbindelse? 6265562[/snapback] Ja. Selv om indikatoren for eksponeringskompensasjon står på null, er det slett ikke sikkert bildet blir rett eksponert av den grunn. Og her kommer den menneskelige hjerne inn i bildet. Du må vite hvilken del av bildet som skal bli rett eksponert og sørge for at kameraet tar lysmåling av den delen. Kameraet kan IKKE vite dette. Enten ved å bruke punktmåling eller på en eller kompensere med blender/lukker (indikator mer mot pluss eller minus). Typiske situasjoner er lite lyst motiv mot mørk bakrunn og du må ha indikator under 0 (la mindre lys slippe inn på brikka) Mørkt motiv mot lys bakgrunn og du må ha indikator over 0 (la mer lys slippe inn på brikka). Disse eksemplene baserer seg på bruk av gjennonsnittsmåling. Bruker du spot bli alt såre vel. Dette blir lettere når en får erfaring. 6265815[/snapback] Flott, takk for hjelp Så med mindre man bruker spot-måling (gjør min D70s det, eller kan jeg be den om det?) så må man prøve seg fram til hva man tror blir riktig? Still indikatoren ett (?) hakk til venstre og ta ett bilde, sjekke LCD'en, så ett hakk til, knipse, sjekke etc? Flere tips/råd angående dette blir mottatt med stor takk Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Jeg hadde også noen problemer med uskarpe bilder, helt til jeg fant ut at fokuspunktet ikke var i midten... hehe, jeg har sikkert kommet borti multivelgeren (er det det den heter, den man går opp/ned/høyre/venstre med i menyer, feks?). Når du ser gjennom søkeren så er den [ ] som er fet/uthevet der som fokus blir. 6265562[/snapback] Den kan være lurt å skru på AF Area Illumination i menyen slik at denne står på hele tiden (hvis den står på 'auto' så lyser den bare opp når det er mørkt tror jeg). Da 'lyser' nemlig det valgte fokuspunktet opp når du trykker utløseren halvveis inn slik at du blir påminnet om hvor det er i tilfelle du har flyttet det tidligere uten å sette det tilbake til midten. Dette er under punkt 18 i custom-menyen til D70s. Er sikkert tilsvarende løsning for D200 og. Endret 8. juni 2006 av Doogle Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Skal du ha liten dybdeskarphet bruker du liten blender (lite tall). Skal du ha stor dybdeskarphet bruker du stor blender. De fleste objektiver blir skarpere når de blendes ned noen hakk. Dette er feil benevnelser. Liten dybdeskarphet oppnår du med STOR blender. Dvs. et lav "tall". Tallet er nemlig bare en del av en brøk, f/2.8 f.eks. Brøken viser forholdet mellom brennvidde(focal length) og effektiv blenderdiameter. Lær deg det først som sist, så slipper du å misforstå i senere diskusjoner. Stor blender = lite tall, liten blender = høyt tall. 6265636[/snapback] Nuvel, så enkelt er det ikke, fordi 1/2.8 er et større tall enn 1/16, mens du påstår det er et mindre tall (fordi du kun ser på det under brøkstreken, det får du selvsagt lov til, men da må du si det). Størrelsen på "tall" bør man altså ikke snakke om uten å hele tiden presisere hva man mener. Begrepet stor blender(åpning) bør henspille på stort areal (altså mye lys), og det tilsvarer et stort "f-tall". F-tallet er tallet 1 delt på noe, og da er 1/2.8 større enn 1/16. (ingen av oss har misforstått noe, vi bare presiserer ordbruken) 6266365[/snapback] Dette er også feil, ihvertfall delvis feil. Blendertall er et forholdstall hvor brennvidde står over brøken. Rett skrevet er det f.eks. f/2,8 hvor f er forkortelse for "focal lenght" eller brennvidde på gammelnorsk. Åpningen blir da diameter i mm......blender 2 på en 100 mm gir en åpning på 50 mm, blender 4 en åpning på 25 mm osv. Normalt sier man kun blender 2,8, og da blir et mindre tall, større åpning Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Dette er også feil, ihvertfall delvis feil. Blendertall er et forholdstall hvor brennvidde står over brøken. Rett skrevet er det f.eks. f/2,8 hvor f er forkortelse for "focal lenght" eller brennvidde på gammelnorsk. Åpningen blir da diameter i mm......blender 2 på en 100 mm gir en åpning på 50 mm, blender 4 en åpning på 25 mm osv. Normalt sier man kun blender 2,8, og da blir et mindre tall, større åpning 6268771[/snapback] Fysisk åpning har ingenting å si på lysstyrken. Det er blendertallet (tallet som står i telleren) som teller der, ikke regnestykket f/2.8... Lenke til kommentar
ttd Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Dette er også feil, ihvertfall delvis feil. Blendertall er et forholdstall hvor brennvidde står over brøken. Rett skrevet er det f.eks. f/2,8 hvor f er forkortelse for "focal lenght" eller brennvidde på gammelnorsk. Åpningen blir da diameter i mm......blender 2 på en 100 mm gir en åpning på 50 mm, blender 4 en åpning på 25 mm osv. Normalt sier man kun blender 2,8, og da blir et mindre tall, større åpning 6268771[/snapback] Jeg følger deg virkelig ikke. Blender 2,8 er jo det samme som f/2,8, og setter vi inn brennvidde får vi f.eks. 50/1,8. 50/1,8 er et større tall enn 50/3,5, som igjen betyr større areal åpning, som igjen vil tilsi mer lys. Om du tenker på "blendertallet" som en egen benevning, på hvilket tall som står i nevneren, så er vel det lov. Men dette sier da berland ikke noe om? Så hva er feil? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Burnster: "Så med mindre man bruker spot-måling (gjør min D70s det, eller kan jeg be den om det?) så må man prøve seg fram til hva man tror blir riktig? Still indikatoren ett (?) hakk til venstre og ta ett bilde, sjekke LCD'en, så ett hakk til, knipse, sjekke etc? " Om D70 har spotmåling må du sjekke manualen, eller høre med Nikonfolket her på forumet. Men ellers rett som du sier. Still indikatoren(eksponeringskompensasjon som det heter) enten over eller under alt etter som, og sjekk deretter resultatet. Du kan også måle lyset fra noe nøytralt, som grus, asfalt, til dels gress, hånda di osv....og bruke de settingene i Manuell modus Endret 8. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Om D70 har spotmåling må du sjekke manualen, eller høre med Nikonfolket her på forumet. Står i produktguiden i hvert fall, og akkurat på dette kameraet skulle jeg tro at de har rett spesifikasjoner :o) Lenke til kommentar
ttd Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg kan bekfrete spotmåling på Nikon D70 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg kan bekfrete spotmåling på Nikon D70 6269645[/snapback] Ok. Om noen vil lese litt mer om lysmåling var denne ganske fin: http://www.planetneil.com/faq/exposure.html Lenke til kommentar
berland Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Dette er også feil, ihvertfall delvis feil. Blendertall er et forholdstall hvor brennvidde står over brøken. Rett skrevet er det f.eks. f/2,8 hvor f er forkortelse for "focal lenght" eller brennvidde på gammelnorsk. Åpningen blir da diameter i mm......blender 2 på en 100 mm gir en åpning på 50 mm, blender 4 en åpning på 25 mm osv. Normalt sier man kun blender 2,8, og da blir et mindre tall, større åpning 6268771[/snapback] Mitt poeng var at når man snakker om "tall", så vet man ikke eksakt hvilket, og vi ser jo her at folk bruker forskjellige definisjoner. Alle er derimot enige om at f-tallet er brennvidde delt på diameter av åpningspupillen. f-number hos wikipedia Det å snakke om store eller små "tall" frarådes herved med mindre man spanderer på seg en definerende bisetning. Snakk om store og små blenderåpninger, og så må hver og en bestemme seg for om tallene er store eller små for store åpninger. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Jada, vi er enige. Leste denne: "Begrepet stor blender(åpning) bør henspille på stort areal (altså mye lys), og det tilsvarer et stort "f-tall". F-tallet er tallet 1 delt på noe, og da er 1/2.8 større enn 1/16." tydeligvis feil. Virket som du mente å sette 1 som teller istedenfor f-tallet..... Lenke til kommentar
cmi Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Skulle ut og ta månefoto med D200 da jeg fikk meg en overraskelse, hovr får man trådløs selvutløser til og funke?? kan ikke si jeg ser noe infrarød, har en følelse sen sitter i lyse lampa foran, noen som vet noe, stod ikkeno som jeg kunne se i registret i manualen om dette..... Lenke til kommentar
magneska Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Skulle ut og ta månefoto med D200 da jeg fikk meg en overraskelse, hovr får man trådløs selvutløser til og funke?? kan ikke si jeg ser noe infrarød, har en følelse sen sitter i lyse lampa foran, noen som vet noe, stod ikkeno som jeg kunne se i registret i manualen om dette..... 6270976[/snapback] Har du et ML-3 modulitt kontrollsett da? Står på side 182 i manualen at denne støtter infrarød fjernkontroll opptil 8 meter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå