Gå til innhold

Mitt D200 og ting rundt det s.f.eks. utstyr etc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har: D50, D200, Sb-50dx, Nikkor 70-300 kit (bruker den skjelden) Nikkor 300 mm F4, Nikkor 18-55 kit (bruker den skjelden), Nikkor 28-100kit (bruker den skjelden), Sigma 105mm macro også har jeg en Amitech travel disk (den ipod lignende dingsen med farge skjerm :)) og noen 2x ettbens statvi (et kraftig forholdsvis høyt og en hendig liten) også 1x stødig 3 bens stativ), trådløs utløser til D50 og en gjeng filtre!, bærbar pc (sterk) liker fjernstyring av kamera med pc til macro :) er det jeg kommer på i farta

Satser på blits nå og noen faste linser med forholdsvis lav mm, som f.eks 18-70 mm linser.. liker faste objektiver nå som jeg har 2 kamerahus :hmm:

Før like jeg zoom objekter, men føler meg trykkere på faste objektiver, føler jeg får finere bilder med dem.

bare og spørre og grave :) liker folk som er interesserte :) har du msn og vil ha meg på lista de kan du jo sende en pm med adressa de :)

Endret av cmi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil først si hei som relativt ny bruker.

Kjøpte meg et Nikon D200 for 3 uker siden.

Noe av det mest imponerende med D200 syntes jeg er å bruke det i "comander mode" sammen med en SB-800. SB-600 har også denne muligheten, men jeg syntes den er alt for svak, da jeg bruker "bouncer" hele tiden.

Den innebygde D200 blitzen styrer da en SB-800 i full TTL-i trådløst.

Ved å bruke den medfølgende braketten, kan blitzen plasseres hvor som helst. Kun kreativiteten som setter grenser.

Eksempel: Belysning bakfra/siden/skape skygger ved portrettfotografering.

Sette blitzen i stuen, og ta bilder fra et annet rom, hvor stuen ellers vil bli mørk.

Dette åpner for en uendelig masse muligheter med perfekt resultat uten masse prøving og feiling.

Vil ellers si meg meget fornøyd med Nikon D200. Brukte Program instillingen i starten, sammen med auto WB, og manuell ISO. Stort sett rett eksponering hver gang.

Har brukt mye tid på div. forum for å lese meg til mange gode tips. Mange med mye erfaring på nettet.

Det viktigste er å ta masse bilder, og tørre å eksperimentere med forskjellige instillinger for å lære seg hva de gjør med eksponeringen.

En forutsetning er uansett at du kan det elementære i fototeknikk. Et billig tips er ditt nærmeste bibliotek. Har lånt mye bra bøker i fotolære på biblioteket.

"Det er ikke altid den med det dyreste utstyret som får den største fisken".

Godt utstyr er viktig, men det gjør ingen god fotograf. Se vedlegg:

http://mimesis.no/no/1blog/fotoblogg.html

Ut i skog og mark. Ta masse bilder :)

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar
Nikon sitt Creative Lightning-system er virkelig fantastisk ja. At det er inkludert på D200 bør man nesten ta som en selvfølge, men at du kan gjøre (nesten) det samme med D50, D70s og D80 er veldig godt gjort av Nikon :)

6672775[/snapback]

Når jeg tenker etter var vel det egentlig den viktigste grunnen til oppgradering fra D100. Hadde egentlig klart meg med D70s.

Tar en del bilder av akvariefisk, og der er D200/SB-800 overlegen D100/SB-80DX.

Lenke til kommentar

cmi,

Du har ikke vurdert Sigma sin 30mm f1.4 ?

Jeg har selv en god del objektiver fra Nikon som nok kan kalles proffesjonelle,

men valgte alikevel å kjøpe denne fra Sigma for å se om den var ok. Jeg ble

mektig imponert. Jeg har hatt både Nikon 50mm f1.8 og f1.4, og denne kan absolutt måle seg med de to på skarphet. Jeg valgte å kvitte meg med Nikon sin 50mm og beholde Sigma sin. Synes 30mm er mye betre bruksområde kontra 50mm. Dog kan det nevnes at jeg har 85mm til portrett fotografering.

Jeg kjøpte min Sigma på ebay fra Hongkong for i underkant av 3000kr inkl frakt.

Helt ny.

Lenke til kommentar
Nikon sitt Creative Lightning-system er virkelig fantastisk ja.

6672775[/snapback]

Helt enig - jeg bruker trådløs blitzstyring flere ganger i uken med min D70s - det er rett og slett genialt :) Det var vel faktisk på mange måter hovedgrunnen til at jeg landet på Nikon - var så heldig å vite om/ha testet denne muligheten på forhånd.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Var på Interfoto på Høvik idag og skulle kjøpe meg Vertikalgrep til D200, da jeg kom inn ble det vist litt mer :p på handlelista fulgte dette med:

1stk Nikon EN-EL3e Batteri (696.-)

1stk Nikon MB-D200 (2549.-)

1stk Nikon SB-600 (2234.-)

1stk Nikon Camera Holding Strap (72.-)

Kan ikke si jeg angrer :D

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

For ca er måned siden løste jeg mitt problem med D200, nemlig skarphet jeg har klaget på, og fikk konstantert at det ikke hadde noe med meg og gjøre.

Fokusen var helt på viddene den lå -50 feil, så ikke rart jeg fikk et bluret prek på bildene :( men nå er det bare velstand :D Morro!

Endret av cmi
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

*

Ja nå er det min tur.

Ga ML-L3'n min med D50'n da jeg trodde at det ikke fungerte med D200, men på Japan Foto i dag sa de at det fungerte allikevell, så jeg kjøpte med en, og forsikret meg om at jeg bare kunne levere tilbake om det ikke funket.

Saken er den, hvordan setter jeg kameraet i "ir-trådløsutløser-modus"? :)

Jeg HAR sjekka i manualen, men finner ikke noe,men vet heller ikke hva jeg helst skal lete etter. Har leta i stikkordregisteret, men finner lite. (Skal ikke garantere at det ikke står der, men allikevell, tviler)

Derfor, hvordan kan jeg sette det slik at jeg finner ut om det funker?

*

Skal kommandohjulet forran være litt tregere enn det bak? Må bruke mer kraft på det, litt plagsomt.

*

Når jeg har tatt 22 bilder i serie (Aaahh, gjorde det femti ganger bare for å få følelsen av 5 fps - grrrrrr) og jeg slår av bryteren, så står fortsatt kameraet på til alle bildene er overført. Kan jeg skade kameraet eller bildene ved å gjøre slikt HVER gang?

Tenker så jeg ikke trenger å vente til bildene er lagret før jeg slår av.

Lenke til kommentar
.......

Ja nå er det min tur.

Ga ML-L3'n min med D50'n da jeg trodde at det ikke fungerte med D200, men på Japan Foto i dag sa de at det fungerte allikevell, så jeg kjøpte med en, og forsikret meg om at jeg bare kunne levere tilbake om det ikke funket.

Saken er den, hvordan setter jeg kameraet i "ir-trådløsutløser-modus"? :)

Jeg HAR sjekka i manualen, men finner ikke noe,men vet heller ikke hva jeg helst skal lete etter. Har leta i stikkordregisteret, men finner lite. (Skal ikke garantere at det ikke står der, men allikevell, tviler)

Derfor, hvordan kan jeg sette det slik at jeg finner ut om det funker?

Da har du nok kastet bort litt penger.

Les på Nikon Norges nettside for hvilke fjernkontroll til rett kamera. Nikon Norges Kundesenter

Ved å bruke internett og søk funksjon så hadde du spart noen kroner. Forhåpentligvis tar Japan Photo fjernkontrollen i retur.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Kan jeg skade kameraet eller bildene ved å gjøre slikt HVER gang?

Det går helt fint å slå av kameraet mens det lagrer. Problemene oppstår hvis du tar ut batteriet eller annen strømforsyning under lagring. Da vil man kunne få rotet til minnekortet.
Lenke til kommentar
Kan jeg skade kameraet eller bildene ved å gjøre slikt HVER gang?

Det går helt fint å slå av kameraet mens det lagrer. Problemene oppstår hvis du tar ut batteriet eller annen strømforsyning under lagring. Da vil man kunne få rotet til minnekortet.

ok, kjekt å vite :)

Har fått svar på spørsmålene mine, takk!

Må bare si at skjermen er en fryd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...