Gå til innhold

Mitt D200 og ting rundt det s.f.eks. utstyr etc


Anbefalte innlegg

Takker for støtte, enig at noen av de virker grønn missunelige, jeg er 17 år og sitter med D50 og D200  :cool: men nok om det.

Ingen ting som fikke meg til og føle at det var utilstrekkelig, grunnen til jeg kjøpte nytt av at jeg var dritt lei butting mellim "smålinser" og "storlinser" da det av en enkelt årsak ble mye støv i kamerahuset.

Og jeg fant ut at det var ikke vits og kjøpe 1 likt kamera til så jeg oppgraderte med engang... Grunn nok??

 

Du trenger ingen begrunnelse for å kjøpe et kamera med høy kvalitet. Jeg er helt klar på at jeg personlig ville ha valgt D200 fremfor både D50 og D70s. Et litt tyngre kamerahus er også lettere å holde stødig ved lange lukkertider eller med lengre brennvidder, og det er ikke nødvendigvis noen fordel at kamerahuset er lettest mulig. D200 har mye mer å by på enn nybegynnermodellene, både i form av funksjonalitet, oppløsning (betyr forholdsvis minst) og mye mer soliditet/slitestyrke. Alt dette gjør at du fortjener å bli gratulert med ditt valg.

 

Men du må lære deg å bruke det meget gode redskapet du har skaffet deg. Gode verktøy er forpliktende om du skal få potensialet ut av dem. Jeg er bare enig med de som sier at man bør kjøpe billige kamerahus i tilfeller hvor man må ha alt på en gang og valget står mellom et bedre hus og middels optikk og et rimelig hus og bedre optikk. Som regel er ikke tingene så svart/hvite, og avstanden mellom det "profesjonelle" og "konsumentutstyret" er stor både når det gjelder kameraer og objektiver. Fotograferer du mye, er kvalitet alltid nyttig og svarer seg enten du tjener penger på fotografering eller ei. Objektivene bør alltid være så gode som mulig - selv det beste kamera blir dårlig hvis det kombineres med dårlig optikk, men med topp objektiver får du ut potensialet.

 

Første bud når du allerede har et meget godt kamerahus er: Glem de lyssvake "allround-objektivene" med stort brennviddeområde og tvilsom kvalitet. D200 er i stand til å levere formidable bilderesultater med skikkelig optikk. Ingen 70-300 objektiver er i toppklasse. Hvis du vil unngå at objektivene blir minimumsfaktoren bør du satse på kvalitet. Faste brennvidder er ofte best, og de er undervurdert. Gode, og da mener jeg virkelig gode, zoomer er også bra, men koster til gjengjeld forholdsvis mye mer. Du bør ta deg god tid til å finne ut hvilke brennvidder som passer best til den fotograferingen du vil drive. Så kjøper du kvalitetsoptikk litt etter litt etter som du får råd.

 

Jeg sa at med topp objektiver får du ut potensialet. Men det er heller ingen absolutt sannhet. For å utnytte de andre leddene i kjeden fullt ut, må også bildebehandlingen ivaretas. Skal du ha maksimal kvalitet, er bruk av RAW-format (NEF for Nikon) en forutsetning. Det betyr at du også må lære deg råfilkonvertering og etterbehandling, og hvordan de enkelte bilder og motiver best optimaliseres.

 

Som du forstår, er det mye å beherske om målet er gode bilder. Godt verktøy er et godt utgangspunkt og kan alltid anbefales, men likevel avhenger resultatene bestandig av dine egne ferdigheter. De må oppøves over tid, og her er både litteratur og utstrakt prøving og feiling nyttige hjelpemidler. Prøving og feiling kan du ikke unngå, og uansett kamera og objektiv er det du som bestemmer hvordan resultatene blir.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvde litt med blender nå, leste litt om det i manualen, det med P,M,A,S og greier... og det ble lysere :) nå begynner bitene og falle på plass, store framskritt på de 45 minuttene før jobb, fikk faktisk bilde av Fiskemåke flyvende ike verst til og begynne med på D200! hehe

Lenke til kommentar
Det er dette som jeg personlig finner så genielt med dSLR. At man kan skyte bilde på bilde og se hva resultatet blir. Det koster ikke mye å trene etter at førstegangsinvesteringen er gjort. Men ja, manuallesing er ikke for pyser ;-)

6218042[/snapback]

 

ja DSLR er genialt :D nei manual er ikke for manual er for alle ! :D

Lenke til kommentar

Nå må du ta læreprosessen på alvor, cmi. Du lærer ingenting av å finne et program som tar gode bilder for deg. Sett deg ned med det som finnes av tutorials og lærebøker, og glem de valgene som begynner på A eller P. Prøv å klare deg med innstillingen M i noen dager, samtidig som du leser noen kapitler om eksponering i en bok. Du har vel ikke investert et femsifret beløp i et kamera, uten å ha et ønske om å utvikle dine kunnskaper? Nå har du fotografert en god stund på auto med din D50, så du bør ha lært en del om enkel komponering. Da er det på tide å lære det du skulle ha lært før du begynnte å ta med D50'en ut i felten; Hvordan foreta en skikkelig (og bevisst) eksponering. Først når det sitter skikkelig kan du konsentrere deg om å ta spennende bilder. Å fotografer er som å sykle. Når du har lært å balansere, så går det automatisk i fremtiden. Hvis du ikke får til å eksponere perfekt manuellt i enhver situasjon, så har du ikke grunnlag til å forstå hva som skjer når du trykker ned utløseren.

Lenke til kommentar
Nå må du ta læreprosessen på alvor, cmi. Du lærer ingenting av å finne et program som tar gode bilder for deg. Sett deg ned med det som finnes av tutorials og lærebøker, og glem de valgene som begynner på A eller P. Prøv å klare deg med innstillingen M i noen dager, samtidig som du leser noen kapitler om eksponering i en bok. Du har vel ikke investert et femsifret beløp i et kamera, uten å ha et ønske om å utvikle dine kunnskaper? Nå har du fotografert en god stund på auto med din D50, så du bør ha lært en del om enkel komponering. Da er det på tide å lære det du skulle ha lært før du begynnte å ta med D50'en ut i felten; Hvordan foreta en skikkelig (og bevisst) eksponering. Først når det sitter skikkelig kan du konsentrere deg om å ta spennende bilder. Å fotografer er som å sykle. Når du har lært å balansere, så går det automatisk i fremtiden. Hvis du ikke får til å eksponere perfekt manuellt i enhver situasjon, så har du ikke grunnlag til å forstå hva som skjer når du trykker ned utløseren.

6241065[/snapback]

 

Fotograferte mye med "M" på D50, skal begynne og lære meg D200, men vil kjøpe ei bok først, den som ble anbefalt her skal jeg kjøpe, får se nå til uka, incoming lønning og ferie penger, I like it!! :D

 

Men enig i det du sier, skal lære meg kamera fra bunnen, men ikke ved hjelp av kloting. :hrm:

Lenke til kommentar
Nå må du ta læreprosessen på alvor, cmi. Du lærer ingenting av å finne et program som tar gode bilder for deg.

6241065[/snapback]

Jeg lurer på om du misforstår litt her. Tror cmi her mener at han kameraet i blenderautomatikk og får ting til i motsetning til tidligere, som jo er en god utvikling. Og blenderautomatikk er ikke "et program som tar gode bilder for deg", med mindre du mener lysmåling er for pyser ;)

 

Velkommen tilbake forresten.

Lenke til kommentar
Nå må du ta læreprosessen på alvor, cmi. Du lærer ingenting av å finne et program som tar gode bilder for deg.

6241065[/snapback]

Jeg lurer på om du misforstår litt her. Tror cmi her mener at han kameraet i blenderautomatikk og får ting til i motsetning til tidligere, som jo er en god utvikling. Og blenderautomatikk er ikke "et program som tar gode bilder for deg", med mindre du mener lysmåling er for pyser ;)

 

Velkommen tilbake forresten.

6241127[/snapback]

Takk for velkomst.

Du har nok rett i at det er jeg som missforstår, og det er nok mitt skråblikk til min 20D som skaper missforståelsen. På Canons PASM-hjul heter det nemlig AV, så program A fikk meg nok til å tenke på grønn auto, siden jeg ikke vet hva det heter på Nikon-språk. Beklager hvis det hadde en litt krass tone.

Ellers kan jeg trøste cmi med at full manuell eksponering er helt likt på alle kameraer, sett bort fra knappene/hjulenes plassering. Det er bare å sette i gang.

 

Ps: Det skal i rettferdighetens navn nevnes at jeg hovedsaklig bruker AV selv. Det er stort sett når jeg bruker blitz at jeg bruker full M, og når jeg en sjelden gang bruker ekstern lysmåler. Ellers kompenserer jeg med +/-.

Lenke til kommentar
Bruker mye P, jeg.  Det er nemlig mulig på D50 å vri på hjulet og gi mer eller mindre vekt til henholdsvis lukker og blender.  Fordelen i forhold til A/S er at man ikke under/overeksponerer.  Synes det fungerer bra, jeg.

6259906[/snapback]

Det gjør man ikke med A heller.

Lenke til kommentar
Bruker mye P, jeg.  Det er nemlig mulig på D50 å vri på hjulet og gi mer eller mindre vekt til henholdsvis lukker og blender.  Fordelen i forhold til A/S er at man ikke under/overeksponerer.  Synes det fungerer bra, jeg.

6259906[/snapback]

Det gjør man ikke med A heller.

6259979[/snapback]

Tror han mener at man ikke feileksponerer med Blender/lukkerprioritering, men med M så er det verre...

Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig ikke helt hva som er så vanskelig med å eksponere manuellt. Displayet i søkeren forteller deg jo hele tiden hva du skal gjøre. Det står jo klart om det er under, eller overeksponert. Det er jo bare å fortsette å skru på hjulet til indikatoren ender på 0.

Lenke til kommentar
Jeg forstår egentlig ikke helt hva som er så vanskelig med å eksponere manuellt. Displayet i søkeren forteller deg jo hele tiden hva du skal gjøre. Det står jo klart om det er under, eller overeksponert. Det er jo bare å fortsette å skru på hjulet til indikatoren ender på 0.

6262319[/snapback]

 

Ja det har du rett i, om du snakker om den linja nå??

 

Det jeg ikke fårstår meg helt på er hvilken iso jeg skal ha i de forskjellige værforholdene og hvilken lukkertid som passer til det igjen, derfor jeg kjører på "A" eller "P"

Lenke til kommentar
Jeg forstår egentlig ikke helt hva som er så vanskelig med å eksponere manuellt. Displayet i søkeren forteller deg jo hele tiden hva du skal gjøre. Det står jo klart om det er under, eller overeksponert. Det er jo bare å fortsette å skru på hjulet til indikatoren ender på 0.

6262319[/snapback]

 

Ja det har du rett i, om du snakker om den linja nå??

 

Det jeg ikke fårstår meg helt på er hvilken iso jeg skal ha i de forskjellige værforholdene og hvilken lukkertid som passer til det igjen, derfor jeg kjører på "A" eller "P"

6263417[/snapback]

Konsentrer deg i hovadsak om blenderverdiene. ISO verdiene kan du la stå så lavt som mulig helt til største blender ikke gir deg nok lys, da skrur du den opp etter behov. Du kan selvfølgelig også sette ISO opp og blender litt opp for å få større dybdeskarphet, men jeg vil anbefale deg å leke litt med blenderen med ISO instillinger lavest mulig først.

Lenke til kommentar

Det er bare så merklig, noen ganger blir bilde sylskarpt, andre ganger blir det blury! helt samme lys, bare minutter etter, bare et annet motiv da, blir så jævli frustrert, noe som gjør meg personlig forbanna.

 

Er det umulig og ha iso på full auto?? blenderen greier jeg fint og stille i all hast..

 

Men det er iso!! er det umulig på D200??

Lenke til kommentar
Det er bare så merklig, noen ganger blir bilde sylskarpt, andre ganger blir det blury! helt samme lys, bare minutter etter, bare et annet motiv da, blir så jævli frustrert, noe som gjør meg personlig forbanna.

 

Er det umulig og ha iso på full auto?? blenderen greier jeg fint og stille i all hast..

 

Men det er iso!! er det umulig på D200??

6263670[/snapback]

Forstod ikke helt hva du mente på slutten der, jeg vet faktisk ikke om du kan kjøre full ISO automatikk på D200. Vil uansett ikke anbefale det, du ender fort opp med veldig høye ISO verdier som resulterer i bildestøy/korn, med mindre det er et bevisst valg for bildet.

 

Angående sylskarp og blury, sjekk hvilken lukker du har og om den står i stil med brennvidden. Så lenge motivene er forskjellige spiller det ingen rolle om lyset er det samme. Så lenge du tar bilder av to forskjellige motiver vil de forskjellige motivene reflektere forskjellige mengder lys på forskjellige måter. Om du er ute en solfyllt sommerdag kan du ikke ha samme eksponering på en stein og en måke.

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Det jeg ikke fårstår meg helt på er hvilken iso jeg skal ha i de forskjellige værforholdene og hvilken lukkertid som passer til det igjen, derfor jeg kjører på "A" eller "P"

6263417[/snapback]

 

 

Du får sikkert en følelse for hvilke ISO som passer til en gitt blenderåpning ved ulike situasjoner etter hvert. Hva med å kun kjøre "A", og så justere ISO sånn at ønsket lukkertid oppnås? Ikke noe flaut det!

 

Pleier å kjøre "A" selv, ettersom det stort sett er dybdeskarpheten jeg ønsker å ha kontroll over. I tillegg så er det jo ikke så vanskelig å vite hvor rask lukkertid man trenger for at saker og ting skal bli skarpt. Hvis den lukkertida jeg får ved en gitt blenderåpning ikke er rask nok, øker jeg ISO (eller blenderåpningen, men da får man jo ikke ønsket dybdeskarphet)! Hvis ISO må stilles så høyt at støyen blir uutholdelig, for å oppnå ønsket lukkertid, så må man rett og slett la være å ta akkurat det bilde. I bunn og grunn er man nødt til å gjøre kompromisser hele tiden med tanke på dybdeskarphet, blenderåpning og ISO! Det er egentlig ikke verre enn dette, noe mange allerede har vært inne på!

 

Synes i alle fall ikke det er noen god ide å kjøre auto på ISO, ettersom man da har null kontroll over hva som skjer!

Lenke til kommentar
Det er bare så merklig, noen ganger blir bilde sylskarpt, andre ganger blir det blury! helt samme lys, bare minutter etter, bare et annet motiv da, blir så jævli frustrert, noe som gjør meg personlig forbanna.

 

Er det umulig og ha iso på full auto?? blenderen greier jeg fint og stille i all hast..

 

Men det er iso!! er det umulig på D200??

6263670[/snapback]

Forstod ikke helt hva du mente på slutten der, jeg vet faktisk ikke om du kan kjøre full ISO automatikk på D200. Vil uansett ikke anbefale det, du ender fort opp med veldig høye ISO verdier som resulterer i bildestøy/korn, med mindre det er et bevisst valg for bildet.

 

Angående sylskarp og blury, sjekk hvilken lukker du har og om den står i stil med brennvidden. Så lenge motivene er forskjellige spiller det ingen rolle om lyset er det samme. Så lenge du tar bilder av to forskjellige motiver vil de forskjellige motivene reflektere forskjellige mengder lys på forskjellige måter. Om du er ute en solfyllt sommerdag kan du ikke ha samme eksponering på en stein og en måke.

6263771[/snapback]

 

 

Det jeg ikke fårstår meg helt på er hvilken iso jeg skal ha i de forskjellige værforholdene og hvilken lukkertid som passer til det igjen, derfor jeg kjører på "A" eller "P"

6263417[/snapback]

 

 

Du får sikkert en følelse for hvilke ISO som passer til en gitt blenderåpning ved ulike situasjoner etter hvert. Hva med å kun kjøre "A", og så justere ISO sånn at ønsket lukkertid oppnås? Ikke noe flaut det!

 

Pleier å kjøre "A" selv, ettersom det stort sett er dybdeskarpheten jeg ønsker å ha kontroll over. I tillegg så er det jo ikke så vanskelig å vite hvor rask lukkertid man trenger for at saker og ting skal bli skarpt. Hvis den lukkertida jeg får ved en gitt blenderåpning ikke er rask nok, øker jeg ISO (eller blenderåpningen, men da får man jo ikke ønsket dybdeskarphet)! Hvis ISO må stilles så høyt at støyen blir uutholdelig, for å oppnå ønsket lukkertid, så må man rett og slett la være å ta akkurat det bilde. I bunn og grunn er man nødt til å gjøre kompromisser hele tiden med tanke på dybdeskarphet, blenderåpning og ISO! Det er egentlig ikke verre enn dette, noe mange allerede har vært inne på!

 

Synes i alle fall ikke det er noen god ide å kjøre auto på ISO, ettersom man da har null kontroll over hva som skjer!

6264040[/snapback]

 

Det er det med og få ting til og passe jeg prøver og lære meg her, og få iso til og passe med brennvidde og lukkertid etc.

Det som er hele saken jeg sliter med.

 

Noe jeg er mer en villig til og lære, bledd en god del ganger i manualen og det står ikke noen gode svar på akkurat det, det skal vel heller ikke stå der, for det blir over på foto delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...