Gå til innhold

Mitt D200 og ting rundt det s.f.eks. utstyr etc


Anbefalte innlegg

Om du bare bruker P cmi så er du i det minste i godt selskap med en viss annen herremann

 

"As always, my D200 was left on its defaults of Matrix metering and Program auto exposure. " - Ken Rockwell

 

 

 

Ja du har fått en del 'visdomsord' her, men det er ikke helt ufortjent heller. Om du ikke setter deg ned å lærer deg det mest elementære innen fotografering vil du som nevnt aldri få i nærheten av full nytte av din 15.000 kroners investering, og faren er der for at du mister hele gleden og interessen for fotografering pga at du føler du ikke mester redskapen som skulle være (og ER) så utrolig bra som folk sier. Lykke til!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har helt glemt bort blenderen, den står hele tiden på F5,6  :mad:

Noe jeg ikke har tenkt på og stille før nå, skal prøve litt på onsdag, jobber endel nå, må ha mer penger til utstyr.

6206253[/snapback]

 

Du skal kjøpe enda mere utstyr? :thumbup:

 

Dette må være den beste tråden på akam.no noensinne.

 

Ellers stiller jeg meg bak TOH65's innlegg.

Lenke til kommentar
Jeg har helt glemt bort blenderen, den står hele tiden på F5,6  :mad:

Noe jeg ikke har tenkt på og stille før nå, skal prøve litt på onsdag, jobber endel nå, må ha mer penger til utstyr.

6206253[/snapback]

 

Du skal kjøpe enda mere utstyr? :thumbup:

 

Dette må være den beste tråden på akam.no noensinne.

 

Ellers stiller jeg meg bak TOH65's innlegg.

6206826[/snapback]

 

Jeg kommer aldri til og miste intressen, når jeg kjøpte kameraet fuglte det med kurpakke "A" det vil si at jeg lærer kameraet, og ting rundt foto i et gratis kurs til en verdi av runst 1000 kroner. Det starter ikke før til våren, men en dag det er fint vær skal jeg sette meg ned og prøve litt og leke litt med blender og sånt, like etter den 10.06 kommer det nytt utstyr, med mindre jeg sparer til noe større, tror jeg får 6-7000 kroner i lønning, må i allefall ha en ny kamera sekk, en stor

og noen nye linser :!:

 

Ja jeg likte denne tråden Nemo} fått nye ut av den

Lenke til kommentar
Takker igjen til dere dere som har svart ordentlig, tror jeg skjønner problemet nå!

Jeg har helt glemt bort blenderen, den står hele tiden på F5,6  :mad:

Noe jeg ikke har tenkt på og stille før nå, skal prøve litt på onsdag, jobber endel nå, må ha mer penger til utstyr.

6206253[/snapback]

Det du trenger er en bok! Magnar Fjørtofts nye "Digital fotografi i praksis" får mye skryt, og vil gi deg uendelig mye mer enn hva mer utstyr vil kunne gjøre.

 

Canons nybegynnerinnføring kan også være verdt en titt.

Lenke til kommentar
Kan dere slutte å hakke på cmi? Brorparten av dere virker grønne av misunnelse, så enten slutter dere å skrive her, eller så skriver dere noe saklig!

6207183[/snapback]

 

Takker for støtte, enig at noen av de virker grønn missunelige, jeg er 17 år og sitter med D50 og D200 :cool: men nok om det.

 

Ingen ting som fikke meg til og føle at det var utilstrekkelig, grunnen til jeg kjøpte nytt av at jeg var dritt lei butting mellim "smålinser" og "storlinser" da det av en enkelt årsak ble mye støv i kamerahuset.

Og jeg fant ut at det var ikke vits og kjøpe 1 likt kamera til så jeg oppgraderte med engang... Grunn nok??

Lenke til kommentar
Kan dere slutte å hakke på cmi? Brorparten av dere virker grønne av misunnelse, så enten slutter dere å skrive her, eller så skriver dere noe saklig!

6207183[/snapback]

 

Ingen ting som fikke meg til og føle at det var utilstrekkelig, grunnen til jeg kjøpte nytt av at jeg var dritt lei butting mellim "smålinser" og "storlinser" da det av en enkelt årsak ble mye støv i kamerahuset.

Og jeg fant ut at det var ikke vits og kjøpe 1 likt kamera til så jeg oppgraderte med engang... Grunn nok??

6207205[/snapback]

 

Grunn nok, ja.

Mange av proffene jobber også slik. Ikke nødvengigvis pga støvet, men fordi et objektivbytte tar for langt tid. Før du rekker å si objektivdeksel er situasjonen forbi. Gjerne en 16-35 2.8 på det ene og en 70-200 2.8 på det andre.

 

Hvilke objektiv bruker du på D200n din?

Lenke til kommentar
Kan dere slutte å hakke på cmi? Brorparten av dere virker grønne av misunnelse, så enten slutter dere å skrive her, eller så skriver dere noe saklig!

6207183[/snapback]

 

Takker for støtte, enig at noen av de virker grønn missunelige, jeg er 17 år og sitter med D50 og D200 :cool: men nok om det.

 

Ingen ting som fikke meg til og føle at det var utilstrekkelig, grunnen til jeg kjøpte nytt av at jeg var dritt lei butting mellim "smålinser" og "storlinser" da det av en enkelt årsak ble mye støv i kamerahuset.

Og jeg fant ut at det var ikke vits og kjøpe 1 likt kamera til så jeg oppgraderte med engang... Grunn nok??

6207205[/snapback]

 

Jeg var for min del bare nyskjerrig.

Lenke til kommentar

Enig i at det kanskje ble litt mye pes, men samtidig har du fått mange svært gode og velmenende svar også. Og etter å selv ha lest tråden synes jeg det som går igjen i svært mange av innleggene er at du selv må lære deg de viktigste begrepene og funksjonene for å få noenlunde utbytte av et kamera som D200. Og akkurat dette budskapet synes jeg du bør være litt ydmyk i forhold til.

 

For all del - det er fullt lovlig å kjøpe et kjempedyrt kamera uten å kunne å bruke det. Men for å få full glede av det må du nok både lese en del (Fjørtoft sin bok er et utmerket forslag) og selvsagt bruke mye tid på å ta bilder. For de (inkl. meg selv) som ikke kunne så mye om dette fra før så mener jeg dette er nødvendig for et hvilket som helst speilreflekskamera. Og etter det jeg har forstått gjelder dette spesielt et kamera som D200, som har svært mange funksjoner og innstillingsmuligheter.

 

Etter det jeg har lest om dette kameraet både her og på foto.no så bruker jo til og med de som kan svært mye om foto på forhånd myyyye tid på bare å lese brukermanualen. Men det varierer sikkert.

 

Håper du ikke ser på dette som et nytt "pes"-innlegg. Det er godt ment og mitt budskap er som sagt at du som minimum må lære deg en del grunnleggende om teknikk, begrep, funksjoner for å få fullt utbytte av kameraet ditt. Du kan lære en del av å lese diskusjonsfora som dette, men enda bedre er det å lese en bok/manualen og samtidig teste ut kameraet.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar

For å sette litt i perspektiv: Når en bruker manualen som fremmedordbok, kan en jo komme til å slite litt med det meste, men D200 ER vanskeligere enn mange andre kamerahus. "Unforgiving" er et uttrykk jeg har sett flere bruke, og minst noen ukers innkjøringsperiode har vært foreslått - for folk som har fotografert med Nikon-utstyr i flere år eller tiår :) Flere forteller at de har måttet legge om teknikken litt.

 

D200 er også muligens "verre" på standardinnstillingene enn flere andre, det er for proffer og entusiaster som har eller vil skaffe seg de tekniske ferdighetene. Jeg er for min del litt usikker på hvor bra (enkelt) det er for læring for mer nybegynnere, D50 føler jeg passer langt bedre til det. Men bratte læringskurver kan gi raskere oppsving..

 

Og noe som alltid funker er å si "AAAAAAAAAA" - Aperture priority - blenderprioritering. Etter at ISO er satt på middels (gjerne 400 for en nybegynner, glem finpirket nå). Blender på 5.6 el 8, hvis en ikke har spesiell grunn til noe annet, hvitbalansen automatisk, lysmåling på matrix, autofokus på senter, helst ikke følgefokus i første omgang. Så er det eksponeringskompensasjon: Prøve seg fram, se på histogrammet. Blir lukkertidene for lange, skru opp ISOen i første omgang, for stor blender er ofte å be om feilfokuserte bilder - og det gjelder ikke bare nybegynnere.

 

Edit:

Forresten, så er jeg helt med på det med to kamerahus. Men i mitt tilfelle betydde det å komplettere D50'n med en gammal D1H til 3500 kr, og kjøpe objektiver og karameller for resten. Så det fins flere måter å angripe det problemet på.. ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
For å sette litt i perspektiv: Når en bruker manualen som fremmedordbok, kan en jo komme til å slite litt med det meste, men D200 ER vanskeligere enn mange andre kamerahus. "Unforgiving" er et uttrykk jeg har sett flere bruke, og minst noen ukers innkjøringsperiode har vært foreslått - for folk som har fotografert med Nikon-utstyr i flere år eller tiår :)  Flere forteller at de har måttet legge om teknikken litt.

 

D200 er også muligens "verre" på standardinnstillingene enn flere andre, det er for proffer og entusiaster som har eller vil skaffe seg de tekniske ferdighetene. Jeg er for min del litt usikker på hvor bra (enkelt) det er for læring for mer nybegynnere, D50 føler jeg passer langt bedre til det. Men bratte læringskurver kan gi raskere oppsving..

 

Og noe som alltid funker er å si "AAAAAAAAAA" - Aperture priority - blenderprioritering. Etter at ISO er satt på middels (gjerne 400 for en nybegynner, glem finpirket nå). Blender på 5.6 el 8, hvis en ikke har spesiell grunn til noe annet, hvitbalansen automatisk, lysmåling på matrix, autofokus på senter, helst ikke følgefokus i første omgang. Så er det eksponeringskompensasjon: Prøve seg fram, se på histogrammet. Blir lukkertidene for lange, skru opp ISOen i første omgang, for stor blender er ofte å be om feilfokuserte bilder - og det gjelder ikke bare nybegynnere.

 

Edit:

Forresten, så er jeg helt med på det med to kamerahus. Men i mitt tilfelle betydde det å komplettere D50'n med en gammal D1H til 3500 kr, og kjøpe objektiver og karameller for resten. Så det fins flere måter å angripe det problemet på.. ;)

6208055[/snapback]

 

 

Det skal nå sies at Nikon har bedre brukervennlighet på menysystemene sine enn Canon.

Lenke til kommentar
Det du trenger er en bok! Magnar Fjørtofts nye "Digital fotografi i praksis" får mye skryt, og vil gi deg uendelig mye mer enn hva mer utstyr vil kunne gjøre.

 

Har også hørt mye skryt av denne boken. Kommer til å kjøpe den selv en dag.

Jeg stod selv med speilrefleks som 15 åring og skjønte nesten ingenting. Kjøpte en skikkelig bok om emnet, leste om lukkertid, blender, brennvidder, ISO, objektiver, lys etc. Fikk det grunnleggende inn i hodet. Begynte å ta bilder og lærte etterhvert. Jeg lærer ennå, 26 år etterpå. Det vil alltid være rom for ny kunnskap og personlig utvikling!

Når jeg tenker på mitt D70 og når jeg satt å leste bruksanvisningen, så var det nok mye lettere å komme skikkelig i gang når jeg hadde det grunnleggende noenlunde på plass.

 

Lykke til!

 

 

Hisen Tor

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Slettet litt her. Hold dere til tema og hjelp trådstarter med det han spør om. Annet er å regne som off topic så har man ikke noe relevant å komme med så ikke post :)

 

Det er også slik at reaksjon på moderering skal gjøres på pm. Å svare på moderering i tråden er off topic. Endel svar på forrige påpekning av annen moderator er da også slettet.

 

Så med det tilbake til tema. Noen innvendinger så ta kontakt på pm :)

 

Trådstarter får ha lykke til med kameraet.

Lenke til kommentar
Kan dere slutte å hakke på cmi? Brorparten av dere virker grønne av misunnelse, så enten slutter dere å skrive her, eller så skriver dere noe saklig!

6207183[/snapback]

 

Ingen ting som fikke meg til og føle at det var utilstrekkelig, grunnen til jeg kjøpte nytt av at jeg var dritt lei butting mellim "smålinser" og "storlinser" da det av en enkelt årsak ble mye støv i kamerahuset.

Og jeg fant ut at det var ikke vits og kjøpe 1 likt kamera til så jeg oppgraderte med engang... Grunn nok??

6207205[/snapback]

 

Grunn nok, ja.

Mange av proffene jobber også slik. Ikke nødvengigvis pga støvet, men fordi et objektivbytte tar for langt tid. Før du rekker å si objektivdeksel er situasjonen forbi. Gjerne en 16-35 2.8 på det ene og en 70-200 2.8 på det andre.

 

Hvilke objektiv bruker du på D200n din?

6207248[/snapback]

 

 

Enig i at det kanskje ble litt mye pes, men samtidig har du fått mange svært gode og velmenende svar også. Og etter å selv ha lest tråden synes jeg det som går igjen i svært mange av innleggene er at du selv må lære deg de viktigste begrepene og funksjonene for å få noenlunde utbytte av et kamera som D200. Og akkurat dette budskapet synes jeg du bør være litt ydmyk i forhold til.

 

For all del - det er fullt lovlig å kjøpe et kjempedyrt kamera uten å kunne å bruke det. Men for å få full glede av det må du nok både lese en del (Fjørtoft sin bok er et utmerket forslag) og selvsagt bruke mye tid på å ta bilder. For de (inkl. meg selv) som ikke kunne så mye om dette fra før så mener jeg dette er nødvendig for et hvilket som helst speilreflekskamera. Og etter det jeg har forstått gjelder dette spesielt et kamera som D200, som har svært mange funksjoner og innstillingsmuligheter.

 

Etter det jeg har lest om dette kameraet både her og på foto.no så bruker jo til og med de som kan svært mye om foto på forhånd myyyye tid på bare å lese brukermanualen. Men det varierer sikkert.

 

Håper du ikke ser på dette som et nytt "pes"-innlegg. Det er godt ment og mitt budskap er som sagt at du som minimum må lære deg en del grunnleggende om teknikk, begrep, funksjoner for å få fullt utbytte av kameraet ditt. Du kan lære en del av å lese diskusjonsfora som dette, men enda bedre er det å lese en bok/manualen og samtidig teste ut kameraet.

 

Lykke til!!

6207523[/snapback]

 

Jeg har et kit objekt 70-300, skal kjøpe meg nytt men vet ikke ennå hvilket, vil ha zoom 70-300 men ikke 5,6 :hmm: har jo fast 300mm F4 (forslag til 70-300mm linse??)

 

Ja har fått mye bra ut av denne tråden, skal investere i ei bok i nærmeste framtid, tror jeg skal grine meg til den av mamma :ohmy:

 

Så ikke på det som pirking/hakking, du begrunnet det ganske bra med noe jeg forsto før jeg kjøpte det, det er et vrient kamera, men HEY livet er og skal vel være vrient innimellom?

derfor hoppa jeg i det, Ps: har ennå ikke gått på tryne :tease:

Endret av cmi
Lenke til kommentar

Er jo veldig enkelt å bare sette en fast iso og fast hvitbalanse, da begge disse innstillingene er veldig lette å komme til på de fleste kamera.

Selv bruker jeg Dynax 5D og har alltid manuell iso og auto hvitbalanse, syntes jeg det blir dårlig hvitbalanse, da ser jeg på bildene jeg har tatt og justerer litt.

Og viss du skulle ha dårlig tid , kan du som sakt før i tråden bare redigere på et program.

Lenke til kommentar
Jeg har et kit objekt 70-300, skal kjøpe meg nytt men vet ikke ennå hvilket, vil ha zoom 70-300 men ikke 5,6  :hmm: har jo fast 300mm F4 (forslag til 70-300mm linse??)

6210659[/snapback]

Det jeg først kommer på, er Sigmas 70-200/2.8 + teleconverter (1.4x vil gi ca 100-300/4), Nikons tilsvarende 80-200/2.8 m/TC (helst brukt i AF-S-versjon) eller Nikons 18-200. Kjøper du noe dyrere nå, som f.eks Sigmas 120-300/2.8, synes jeg du skal ha veldig gjennomtenkte argumenter..

Lenke til kommentar

Ofte kan man selvsagt kjøpe ting som er overkill, og kanskje trådstarter ikke trenger D200. Men det som er fint med et kamera som ikke har full auto, er at man tvinges til å bruke mer manuelle funksjoner. Det lærer man mye mer av enn å bruke f.eks D50 på full auto hele tiden. Da er noe av vitsen med DSLR borte.

 

D200 er et kamera man kan vokse med. Så fort man lærer å bruke det mer avansert, vil fotogleden og kunnskapen vokse, og D200 vokser man ikke fra med det første. Man må imidlertid være innstilt på å sitte og prøve og feile en del med kamera, og bruke en del tid på det for å mestre det fullt ut. Derfor synes jeg trådstarter kan få komme med slike spørsmål på forumet, for å lære mer, uten å få kjeft av andre forumbrukere.

 

Personlig ville jeg nok valgt D70s, men det er fordi jeg føler D200 er for stort og tungt til mitt valg, og jeg ville satset pengene jeg sparte på god optikk. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Ofte kan man selvsagt kjøpe ting som er overkill, og kanskje trådstarter ikke trenger D200. Men det som er fint med et kamera som ikke har full auto, er at man tvinges til å bruke mer manuelle funksjoner. Det lærer man mye mer av enn å bruke f.eks D50 på full auto hele tiden. Da er noe av vitsen med DSLR borte.

 

D200 er et kamera man kan vokse med. Så fort man lærer å bruke det mer avansert, vil fotogleden og kunnskapen vokse, og D200 vokser man ikke fra med det første. Man må imidlertid være innstilt på å sitte og prøve og feile en del med kamera, og bruke en del tid på det for å mestre det fullt ut. Derfor synes jeg trådstarter kan få komme med slike spørsmål på forumet, for å lære mer, uten å få kjeft av andre forumbrukere.

 

Personlig ville jeg nok valgt D70s, men det er fordi jeg føler D200 er for stort og tungt til mitt valg, og jeg ville satset pengene jeg sparte på god optikk. Men det er meg.

6211306[/snapback]

 

Takker, er innstilt på og prøve og feile. (derfor kjøpte jeg det) må bare lære meg det så jeg kan raskt få stilt inn i kjappe settinger, og treige settinger. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...