Gå til innhold

morsomme ting man kan lage når du får litt for god

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan lage silkelykt. Sånn som man får til å lette og som lyser fint på himmelen om natta. NB. Bør gjøres når det er vindstille og null fare for skogbrann.

En annen ting man kan gjøre er å lage undervannskamera:

Flaske med godt og klart glass

+ webkamera

+ lang USB forlengelseskabel

+ stein

+ silikon

Test det i badekaret og evt. ta det og bærbar PC med ut i båt når du skal fiske overflatefisk.

kyrsjo: Jeg visste ikke at det kunne være så mye He i naturgass. Jeg er også spent på hva det kan komme av. Kanskje det er snakk om veldig gamle og tette reservoarer som ligger i tilknytning til radioaktive kilder (der He er et biprodukt)? Jeg trodde He ble produsert som et biprodukt ved destillasjon av luft. Jaja, der tok jeg feil. Man lærer noe nytt hver dag :)

Lenke til kommentar
Katapult/trebuchet er en god idé. Jeg holdt på med det for noen år siden, fant masse fine tegninger/stoff på div. sider jeg har mistet linken til. :)

6301291[/snapback]

Ripcord's Trebuchet Stuff finner du utrolig mye artig og nyttig (definisjonsspørsmål, selvsagt) informasjon om blider og andre kastemaskiner.

Var for en tid siden litt hektet på dette selv, og leste alt jeg kom over om emnet. Men ble det til at jeg bygde noe? Nei. Hm, kanskje jeg burde prøve litt i sommer ... Så jeg har noe mer å leke meg med enn bare potetkanonen, liksom.

Lenke til kommentar
Man kan lage silkelykt. Sånn som man får til å lette og som lyser fint på himmelen om natta. NB. Bør gjøres når det er vindstille og null fare for skogbrann.

+ webkamera

+ stein

+ silikon

Test det i badekaret og evt. ta det og bærbar PC med ut i båt når du skal fiske overflatefisk.

kyrsjo: Jeg visste ikke at det kunne være så mye He i naturgass. Jeg er også spent på hva det kan komme av. Kanskje det er snakk om veldig gamle og tette reservoarer som ligger i tilknytning til radioaktive kilder (der He er et biprodukt)? Jeg trodde He ble produsert som et biprodukt ved destillasjon av luft. Jaja, der tok jeg feil. Man lærer noe nytt hver dag :)

6316910[/snapback]

Ah, radioaktive kilder hørtes ut som en sannsynlig forklaring. He-gassen blir ikke veldig lenge i atmosfæren så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar

+ webkamera

+ stein

+ silikon

6316910[/snapback]

God idé. Kanskje jeg lager ett i sommer :hmm:

Lenke til kommentar
9-10% høres enda litt mye ut..? Transporteres He lett gjennom berg og fjell osv. til det når et gass-reservoir? Hvis ikke må det være en ganske heftig stråling på et lite område der nede.

6327348[/snapback]

Vel, det er radioaktiv nedbrytning som holder mantelen flytende...

Lenke til kommentar
En kan jo prøve å lage seg sin egen lille katapult / trebuchet.

Det kunne vært spennende... :)

6296470[/snapback]

Jeg og noen kompisser lagde en trebuchet en gang. Den ver riktig nokk ikke så stor, men den kasta rimelig langt.

Her er en video av meg og Peder(kompis) som fyrer av: (Videoen er sudd på siden, sorry)

http://media.putfile.com/Trebuchet-89

Den er heller ikke så vanskelig å lage, man må bare passe på å beregne hvor lang kastarmen skal være i forhold til resten av konstruksjonen. Til dette brukte vi et probram som jeg trur het "wintrebstar" (www.google.no).Der skeiv man inn målene på forskjellige ting, så beregnet programmet hvor langt den ville kaste. Helt genialt

Dette er et prosjek som anbefales og prøve ut. Det er veldig underholdende og holde på med, og man har mye gøy med den etterpå (Kaste vannbalonger og slikt).

Trebucheten våres har blitt døpt til "Beautien" ( :love: ) og står fortsatt ute i skauen hos Peder...

Endret av Kryptonite
Lenke til kommentar

Jeg og en kompis brukte et par uker på å lage et sinnsykt luft-innsug med hjemmelagt kompressor og "nos" til mopeden hans.

Synd jeg ikke har bilde av det, men slik funka det:

Vi hadde en hjemmelaga luft-kompressor, en eldgammel turbo fra en diesel motor, som vi monterte med reim til veivakslingen, med en overtrykksventil på for å forhindre for mye trykk. Denne pumpa luft rett inn i innsuget, men var ekstremt upraktisk og tung :D. Vi hadde i tillegg et par startgass-flasker (eter?) som vi monterte med et rele-dreven ventil og knapp på styret, som blanda startgassen med lufta som gikk inn i...eh... turboen vår.

Økte farta på mopeden fra ca. 60 til ca. 80 på flatmark, men gikk i stykker iløpet av en uke. Sinnsykt moro var det iallefall :)

Lenke til kommentar
persjonlig har jeg forbanna lyst til å bygge en überhøyspent tesla coil,...

6279324[/snapback]

har du noen plan ?

En 2-meter høy tesla-coil kombinert med kikke-hull i frontdøra kan være morro å ha.

Sikkert effektivt mot dørselgere.

Lenke til kommentar

En annen ting man kan gjøre er å samle en jeng med kamerater for så å lage seg et filmmanus som en forsøker etter beste evne å spille inn på film.

Kan være ganske morsomt til tider... :)

*Prøver å holde denne tråden oppe, siden jeg ofte sliter med hva jeg skal finne på selv, når jeg har litt for god tid...*

Lenke til kommentar

I vinter lagde jeg en snø-surfer. jeg laget et brett av to gamle slalomski, og brukte seilet til et seilbrett. Det var litt vanskelig å svinge, og gjorde vondt når jeg tryna på glattisen, men det gikk som et helvette :dribble:

Lenke til kommentar
Å mekke en velfungerende armbrøst eller Ballistae hadde kanskje også vært av interesse? :)

6339652[/snapback]

Vet du om noen fine "bruskanvisninger" til å lage et armbrøst? :)

6410443[/snapback]

Søk på Google etter "How to make a crossbow", så får du opp massevis av brukbar informasjon. Denne guiden ser ut til å være enkel å følge :thumbup:

Trenger ikke kjøpe bøker på amazon når det er så massevis av gratis guider på internett ;)

Endret av Nissen
Lenke til kommentar

genial side. jeg har subba frem til nå med hva jeg skal gjør og fant det ut nå. jeg skal lage en katapult. ikke trebuce men katapult. så kansje prøve å lage noe nytt noe en blanging av en sånnen forvokste armbrøst, katapult og trebuche

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...