Gå til innhold

Jeg har ikke råd, har dere råd?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har driti på draget noe enormt her nå. Jeg sitter på rommet mitt i Stavanger som borteboende student og har motatt borteboerstipend i tillegg til at jeg har jobbet.

Jeg sluttet i jobben for ikke så lenge siden da det tok for mye på kreftene (fysisk tungt arbeid). Jeg måtte heller brukte tiden på skolearbeid osv.

Jeg trudde jeg hadde økonomien klar og skulle klare å leve siste tiden ut skoleåret på stipendet som lød på 3500,-. Der tok jeg feil. Har prøvd å levd ganske økonomisk osv, men regninger tok kverken på bankontoen. Nå sitter jeg altså her med 44,50kr på konto og er nødt til å finne på noe litt brennkvikt (Nei, spilleautomater og flax-lodd frister ikke).

Noen som har noen tanker om hva som kan gjøres for å samle inn noen småsanter slik at det er mulig å fullføre skoleåret? Vet at penger ikke kommer gratis og det der, men noe må da kunne gjøres. Siden jeg flytter til trondheim når skoleåret nå er ferdig så er ikke det å søke jobb noe vits før jeg har kommet dit.

Er det mulig å oppsøke trygdekontoret eller noe for å få en liten nødhjelp? Har hørt rykter om det.

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er fyllt 18 år så har du vel rett på penger fra foreldrene dine. Du regnes forøvrig ikke som student på VGS. Hør med sosialkontoret ditt. 3500kr er jo mindre enn de gir etter at husleien er betalt.

Når det gjelder regninger, så er bedriftene stort sett behjelpelig når det gjelder å få utsatt regningen. Det kan kanskje hjelpe på hvis du kommer til å få deg en sommerjobb så snart skolen er ferdig?

Å jobbe svart, eller ta småoppdrag fra ulike arbeidsgivere er også en mulighet. Ta malejobber, klipp plenen, handle for gamle damer, fiks PC'er for 500kr gangen.

Selg noe du ikke har bruk for. TV, Ipod, sykkel, what ever. Samle inn lopper fra nabolaget og ha loppemarked.

Spør foreldrene dine om et lån.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Takker for mange svar!

Jeg er 19 nå. Låne penger fra foreldre er ikke så populært, liker egentlig ikke det. Utsatt regninger skulle jeg ha tenkt på før, da jeg allerede har betalt dem.

Finnes det noen plass hvor man utlyser slike småjobber da? Syns det er litt flaut å spørre eldre damer om å handle for dem, så ser jeg kansje ikke så veldig snill ut heller.. Selv om jeg er det :)

Syns forøvrig det er flaut nok å gå til sosialkontoret, eller spørre her for den saks skyld.

Ellers har jeg ingenting jeg kan selge, det jeg har er det jeg trenger liksom.

Jeg kommer selvsagt til å ta meg sommerjobb etter skolen ja.

Lenke til kommentar

tipset mitt er å gå til folk rundt deg og spør om de trenger hjelp til å klippe plenen eller annet arbeid. det er ikke sikkert at du få noe god respons, men kanskje 1 av 10 vil gi deg 200 kroner for en jobb. Og hvis det er et nabolag så prater kanskje naboene med hverandre. noe som kan gjøre at du skaffer deg et godt rykte. Jeg forstår at det er flaut å gjøre sånt, men sånt må man bare takle.

Håper du overlever :thumbup:

Lenke til kommentar

vi er så snille vi, passer på våre medforumister :p

du er vel ikke den eneste som har havnet i økonomiske problemer som student, personlig så har jeg faktisk aldri vært blakk. så jeg aner ikke hvordan det er :)

Nå starta jeg som lærling og koser meg veldig med mine 90 000 på konti :p

Lenke til kommentar
Dæh, overasket over diskusjon.no gjengen nå ass :)

Hadde forventet meg andre svar enn dette her. Så for meg en rekke svar som ikke sa meg stort annet enn at jeg var dum å må takke meg selv osv...

Thanx :D

6204156[/snapback]

Du er dum. Takk deg selv. :)

Lenke til kommentar

Bankran skal visst være lønnsomt har eg hørt. Ogskulle det gå skeis så er det grattis kost og losji i fengsel + at du kan ta utdannelsen der!! hvorfor ta opp lån og sulte deg i hel når du kan leve som en konge i fengsel... GRATIS! Ja de betaler deg tilogmed 200kr eller noe i dagpenger.. Eg hadde slått til hvis eg var deg

Lenke til kommentar

Tilby rengjøring og fiksing av pcer dersom du har god peiling på det. Mange betaler mye for virusrens og defragmentering osv. Er verdt et forsøk.

Ellers vet jeg at søppeltømmere har veldig god lønn og kommunene ansetter også sommerarbeidere som gjør slikt eller generelt gateryddere.

Lenke til kommentar

Du kommer nok ikke langt hos verken sosial eller trygdekontoret. Jeg hadde tenkt å ta opp et fag på skolen, men fikk besked om at hvis jeg gjorde det så fikk jeg ikke noe penger derfra. Og jeg fikk heller ikke stipend siden det bare var et fag. Jeg var ikke i stand til å jobbe på den tiden så jeg hadde valget mellom å gå på skolen og bo på gata eller bo i leilighet og ikke gå på skole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...