mr messenger Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hei.. Jeg skal kjøpe nytt digitalt Speilreflekskamera. Jeg går på Medier og kommunikasjon Vgs.. snart 3.året og bruker Canon EOS 300D til å fotografere med i foto-ukene. Jeg bruker kun manuelle innstillinger. som lukkertid, hvit balanse, ISO-verdi osv.. jeg lurer på å gå for Canon EOS 350D Og heller kjøpe ekstra/større objektiv og kanskje en ekstern blitz som har større rekkevidde enn den innebygde blitsen i kameraet. den er bra, men kanskje ikke såå bra! Har dere noen kommentarer til dette kjøpet? Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hva med å søke på forumet? Det har blitt skrevet så sinnsykt mye om.. Lenke til kommentar
veos Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du har brukt 300D til å fotografe på skolen? Er foto noe du kunne tenke deg å arbeide videre med? Såfall, om du drømmer om å bli fotograf og det er grunnen til at du går medier & kommunikasjon burde du satse på et bedre kamera når du først skal gå til innkjøp. Tenker litt langsiktig.. Ettersom du allerede fotograferer med manuelle innstillinger. Men som photoguy tipset deg om, søk på forumet, så finner du nok av kameraanbefalinger, og helt sikkert et som er tilpasset dine behov. Lykke til med kjøpet! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du har brukt 300D til å fotografe på skolen? Er foto noe du kunne tenke deg å arbeide videre med? Såfall, om du drømmer om å bli fotograf og det er grunnen til at du går medier & kommunikasjon burde du satse på et bedre kamera når du først skal gå til innkjøp. Tenker litt langsiktig.. Ettersom du allerede fotograferer med manuelle innstillinger. Men som photoguy tipset deg om, søk på forumet, så finner du nok av kameraanbefalinger, og helt sikkert et som er tilpasset dine behov. Tipper det også er et spørsmål om økonomi. Canon 20D eller 30D koster jo tross alt en del mer enn 350D (nesten det dobbelte for huset), og skal han satse på profesjonell fotografering, vil han sikkert ha flere kameraer senere etter hvert likevel, av bekvemmelighetshensyn. Sånn sett er det like greit å satse på en 350D nå, og heller satse på en 5D- eller 30D-ekvivalent om noen år, når kanskje økonomien er litt bedre enn en vgs-elev vanligvis har... Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg henviser til vegardostrem og det han sier er sant. Jeg er interessert i Foto og lyst til å arbeide med det senere. Men det er k-ryeng sier at det er spørsmål om okønomi inne i bildet ja.. Jeg tenker at 350D koster rundt 6000-7000 kroner. Jeg har ikke altfor mye penger. Og i og med at jeg kjenner EOS 300D, så synes jeg at jeg skal gå for etterfølgeren som er litt bedre. og kan senere når jeg får råd kjøpe evt flere forskjellige større objektiv og evt en bedre og kraftigere ekstern blits med større rekkevidde. Jeg har en barndomskamerat som valgte å bruke alle pengene han hadde på fotokamera. Han er veldig interessert i foto men klarte ikke å komme inn på medier og kommunikasjon. Han går Allmenn. Vet ikke helt åssen fotokamera han har. Men han sa han kjøpte et kamera til 39.000 - 40.000 kroner. Kan det være Canon EOS-1 Ds Mark II // Canon EOS-1 D Mark II N? Jeg vet ikke helt.. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 evt. købe noget brugt 20D - det kan i DK fås til samme pris som nyt 350D (cirka) efter 30D er kommet jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om canon har for mange 350D siden de begynder at reklamere med den nu hvis det passer med 1½ år, så kommer afløseren til høsten ! Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg har bestemt meg at jeg skal spare til Canon EOS 30D Istedenfor 350D. Hva synes dere om det? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Flotte saker. Har du bestemt deg for Canon, og allerede er flink nok til å jobbe helt manuellt, så fortjener evnene dine den påskjønnelsen. Håper det ikke tar for lang tid. Sørg for å spare nok et skikkelig objektiv. Så vidt jeg vet har man mulighet for å velge bedre kitløsninger med 30D, enn vi hadde med 20D. Lykke til. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 du kan se lidtd om 350D konytra 30D i denne tråd Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg regner ikke med å få kjøpt Canon EOS 30D riktig ennå.. Er det relativt nytt speilreflekskamera fra Canon?! Jeg regner med i juli/august å få endelig gått til innkjøp av Canon EOS 30D. I forbindelse med dette selv om dette er langt unna ennå.. så er vel kanskje ikke EF 18-55mm objektiv av beste sort. som som regel medfølger. Så jeg lurer på etterhvert å få spart opp noen penger etter jeg har kjøpt 30D, og kjøpe et nytt objektiv. større og bedre. Jeg har sett på dette; EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM. Det står "passer til de fleste formål. Bruk dem med dine vanlige lukkerhastigheter og du bør kunne se en bedring i bildenes skarphet." står det i bladet. er dette verdt å kjøpe? tror dere. sånn etterhvert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Det virker som om du har tenkt å behandle det flotte kamerahuset stemoderlig, med kjip og undermåls optikk. Hvis det er slike glass du har tenkt å utstyre kameraet med, bør du heller kjøpe et billigere hus. Vi som kjøpte 20D med kitzoom gjorde det mot bedre viten, men ingen bør kjøpe 30D med 18-55 i dag. Det burde i det hele tatt ikke selges som kit. Tar man skrittet opp i den kvalitetsklassen, bør man også sette skikkelig glass foran. Å supplere den undermåls kitzoomen med en like undermåls telezoom gjør ikke saken bedre. Kjøp et skikkelig kit med en gang, ellers kommer aldri kameraet til å ta gode bilder. Har du ikke råd, så tar du en kikk på billigere alternativer. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 okei.. hvilket objektiv skal jeg kjøpe 30D med da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Du bør satse på en god normalzoom med en gang, hvis du ikke er fan av fastoptikk. Hvis du vil ha original-merke, så er Canon 17-85 IS det billigste alternativ, men du kan jo velge f.eks. Sigma 17-70. Alle tilbakemeldinger om den zoomen er positive til nå. Flere her på forumet har kjøpt den, og det virker som om de er fornøyd. Den koster rundt 3k. Noen har også ytret at de er fornøyd med 18-135 fra samme merke. Det er en rimeligere zoom, og er vel ikke helt i samme klasse. Det finnes mange andre alternativer også, og de finner du hvis du leter litt under optikk, her på forumet. Man kan naturligvis starte med et kit, siden selve objektivet koster nesten ingenting. Det eneste jeg reagerer på med dine planer i så måte, er at du som andre investering heller ville kjøpe en rimelig telezoom, i steden for å bytte ut originalzoomen. Jeg gråter litt blod når jeg ser på bilder jeg tok med den originale 18-55. Ingen av dem er egnet til store forstørrelser gr. optisk uskarphet. Jeg har flere blinkskudd som er blitt ødelagt av den optiske kvaliteten på min kitzoom. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Det virker som om du har tenkt å behandle det flotte kamerahuset stemoderlig, med kjip og undermåls optikk. Hvis det er slike glass du har tenkt å utstyre kameraet med, bør du heller kjøpe et billigere hus. Vi som kjøpte 20D med kitzoom gjorde det mot bedre viten, men ingen bør kjøpe 30D med 18-55 i dag. Det burde i det hele tatt ikke selges som kit. Tar man skrittet opp i den kvalitetsklassen, bør man også sette skikkelig glass foran. Å supplere den undermåls kitzoomen med en like undermåls telezoom gjør ikke saken bedre. Kjøp et skikkelig kit med en gang, ellers kommer aldri kameraet til å ta gode bilder. Har du ikke råd, så tar du en kikk på billigere alternativer. 6249447[/snapback] Nå får du gi deg! Hvis du ser på tester av dette objektivet (70-300 IS USM), så vil du finne at konklusjonene er at dette objektivet tegner opp mot 70-200 f4 når det kommer til skarphet og fargegjengivelse, i tillegg til at det har den nyeste IS-generasjonen. Objektivet har et problem med fokusering i lengste tele, men dette har Canon gått offentlig ut og sagt de leter etter fiks til. Enten så har du misforstått hvilket objektiv han snakker om, eller så har du ikke prøvd det. Og så samtidig som du snakker så negativt om 18-55, så trekker du frem 18-135 som et mulig positivt valg.. Nei, denne logikken skjønner jeg overhodet ikke. 18-135 vil ikke være det grann bedre, akkurat samme "dårlige" byggekvalitet, og omtrent samme lysforhold. Sigma 17-70 er et godt objektiv, som du sier. Dette vil kunne brukes for å utnytte både optikk og kamera. En fotobag med 17-70, 70-300IS og en makro eller lyssterk "normal" vil være en ypperlig verktøykasse for veldig mange. Og en ting til: Det er IKKE kameraet som tar bildene, hverken gode eller dårlige. Det er fotografen i sin helhet. Har ikke fotografen kunnskap om lukker, ISO og blender, vil han ikke få gode bilder med utstyr til 1mill, på samme måte som en expert vil kunne få perfekte bilder med 18-55 zoomen. OT: Hva er egentlig godt nok mtp kvalitet? Hvis 18-55mm er dårlig, så er da bildene til Cartier-Bresson med flere dårlige siden det tekniske er dårlig..? Siden det er off topic så forventer jeg ikke at du svarer på det, men det er et tankekors at det overfokuseres på teknikk når et bilde handler om å formidle en følelse, situasjon eller annet. Endret 5. juni 2006 av photoguy Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jeg har ikke trukket frem 18-135 direkte, bare nevnt at andre har nevnt den. Poengterer dog at den ikke er i samme klasse som det alternativet jeg anbefaler. Det er også mulig at den telezoomen er brukbar, jeg har liten interesse for slike objektiver, men den er i alle fall en dårlig valgt oppgradering av et kit. Det viktigste er å få skikkelige bilder til vanlig fotografering først. Å bruke meg som et eksempel på talsmann for teknisk perfeksjon blir dumt. Det kan kun bety at du ikke har sett bildene mine i bildekritikken. Jeg er tross alt den som har lagt ut mobilbilder i fullt alvor. Ellers vil jeg hevde at Henry Cartier-Bresson var en bort i mot fullkommen fotograf. Det var ikke mye som ikke var perfekt i hans bilder. Han skjøt enorme mengder bilder fra hoften, og de satt gang etter gang. Hans teknikk med å kombinere stillestående objekter og fartsfølelse i samme bilde, er intet annet enn perfekt. At datidens Leicaoptikk ikke var like kontraststerk som dagens, har ingen betydning. Å hevde at hans bilder har dårlige sider blir som å banne i kirken for meg. Endret 6. juni 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det er også mulig at den telezoomen er brukbar, jeg har liten interesse for slike objektiver, men den er i alle fall en dårlig valgt oppgradering av et kit. Det viktigste er å få skikkelige bilder til vanlig fotografering først. 6250575[/snapback] Før du buser ut med noe slikt om et objektiv som tross alt koster over 5000kr og ligger i en totalt annen klasse enn 75-300USM, Sigma 70-300 osv, så les testene før du tegner et bilde, særlig når du som du sier ikke har kjennskap til de. Ta gjerne også en liten titt på Fredmiranda. Ingen konsumentoptikk de senere år har fått så mye positiv omtale, og skarpheten er vesentlig bedre enn feks 17-85IS USM som blir anbefalt i hytt og pine generellt. Dessuten er ikke en slik telezoom en erstatning for kit-zoomen, da de har totalt forskjellig brennvidde område. Ellers vil jeg hevde at Henry Cartier-Bresson var en bort i mot fullkommen fotograf. Det var ikke mye som ikke var perfekt i hans bilder. Han skjøt enorme mengder bilder fra hoften, og de satt gang etter gang. Hans teknikk med å kombinere stillestående objekter og fartsfølelse i samme bilde, er intet annet enn perfekt. At datidens Leicaoptikk ikke var like kontraststerk som dagens, har ingen betydning. Å hevde at hans bilder har dårlige sider blir som å banne i kirken for meg. 6250575[/snapback] Poenget mitt var ikke hva han får til med et bilde, men å fremheve at selv 18-55 i normalt lys vil kunne med kunnskap frembringe slike bilder som har blitt beundret av seere de siste 50 år. Jeg har ikke sagt at hans bilder er dårlig, tvert imot. Men hadde jeg lagt ut slike bilder på foto.no eller andre kritikksider idag, ville pixelpeeperne og "L"-meningheten dytta bildet ned i gjørma. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Det var da fryktelig så sint du skulle bli på grunn av en liten sleivbemerkning om en telezoom. Regner med at du har den slik, siden du føler for å skru opp varmen med feite typer. For det første vil ikke en 30D komme i nærheten av bildekvaliteten til s/h-filmene som CB brukte. Hvis du tenker på støy, så tror jeg ikke den ville fått så stor oppmerksomhet. Jeg ville dog likt å se en link til hvilke bilder du tror pixelpeeperene ville reagert på. CBs bilder er jo stort sett skarpe. Det er ikke bildene til Capa fra Normandie du sikter til? Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg ville helst.. Kjøpt 30D sammen med objektiv i en og samme pakke.. noen forslag.? til en rundt 12.000 hvis ikke blir det vel dyrere? Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Er dette objektivet bra? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13264 eller kan jeg satse på bare dette? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=64752 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå