Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ustedalen trenger hjelp til matteeksamen


Anbefalte innlegg

Hei, nå er det eksamenstid, og jeg har blitt så "heldig" at jeg har kommet opp i matte. Sitter å øver litt nå, men står bom fast på andregradslikninger. Ser på eksamen fra i fjord, og der er det en oppgave som lyder som det står i word dokumentet jeg legger ved.

 

Det jeg står bom fast på hva svaret blir etter kvadratroten, siden jeg får minus, noe som blir helt feil.

 

Kan noen vise meg hva dere gjør, og hvordan dere får det til? *haster*

 

Takk for hjelp :)

Andregradslikning.doc

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret finnes jo, det er bare ikke reelt.

 

Feilen er påpekt av Lanka tidligere ((-10)^2 = 100).

 

Svaret er også nevnt tidligere:

Med x^2 - 10x - 39:

x = 13 eller x = -3

Med x^2 - 10x + 39:

x = 5 + i * sqrt(14) eller x = 5 - i * sqrt(14)

Lenke til kommentar
Det er minus ja. Min feil :p

 

Kan du forklare hvordan du fant frem til det svaret pwd3679?

 

For uansett om det blir 100 så er -4*1*39 = -156, og da er man fortsatt 56 i minus :hmm:

6203131[/snapback]

 

Du må huske at når du multipliserer to negative tall så blir det positivt, dermed vil -4 * 1 * -39 = 156.

Lenke til kommentar

Aha, nå forsto jeg :dribble: Takk skal dere ha :D

 

Et spørsmål til:

 

Funksjonen f er gitt ved

 

f(x)=-x^2+4x+5

 

Bruk lommeregneren til å finne arealet mellom x-aksen og grafen til f fra x=0 til x=5

 

Dette med integral er jeg ganske skrøpelig på.

 

Altså, jeg går inn på Main Menu - Run - OPTN CALC - d/dx

 

Heretter står jeg fast på hvordan jeg skal skrive dette inn. Det blir bare Syn Error uansett hva jeg skriver inn :hm:

 

 

Byttet emnetittel, siden det kommer sikker mange flere spørsmål. Dere redder dagen min :D

Lenke til kommentar
Du vet at -10^2 ikke er -100, men 100.

 

-10 * -10 er to negative som blir pluss tilsammen.

 

Edit : Hva står det mellom 10x og 39?

6202890[/snapback]

 

-10^2 = -100.

-10 * -10 = 100.

 

Når det gjelder den siste oppgaven spørs det, som sim sier, om ikke d/dx er noe annet enn det du er ute etter. Se om du finner noe med f(x)dx eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...