Ikkeibruk Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Hei, jeg har en venn som har betrodd seg for meg. Han en gutt på 16 år, før hadde han et problem med at jeg gulpet opp mat etter å ha spist. Det var spesilet feit mat. Det kom vist bort I går hadde han en spesielt vanskelig dag, og han fortalte at han trøstespiste og overspiste. Etter å ha spist kom gulpingen, og ikke bare det, han kastet opp flere ganger. Oppkasten kom gjennom nesa og munn, ifølge han. Det skjedde mange ganger på rad, også ble det pasue. Etter hvert kom det igjen, og han gulpet/kastet opp maten han hadde spist. Er dette normalt når man har en ektremt dårlig dag, eller er dette psykisk? Har lyst til å hjelpe, noen tips? Er dette buleimi? Endret 29. mai 2006 av mr.henka Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hvis dette skjer regelmessig og han kaster opp med vilje kan det nok minne mye om bulimi, ja. Les mer om bulimi og andre spiseforstyrrelser her: http://www.nettpsykologene.no/spiseforst.htm Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Var en gang for ikke så lenge siden jeg spydde med engang jeg spiste noe. Hver morgen spydde jeg, slik var det i 4-5 dager, aner ikke hvorfor. Tror jeg reagerte på noe mat. Men siden kompisen din har hatt det før kan det være en spiseforstyrrelse ja Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Det er faktisk noen som har problemer med å spise, fordi de får brekningstendenser. Dette er ikke nødvendigvis psykisk. Jeg har desverre ikke noe link til dette, men det finnes nok masse informasjon på nettet. En tur til legen kan nok heller ikke skade dersom han har store problemer med dette. At han får oppkast gjennom både nese og munn høres jo litt rart ut hvis det er bulimi. Det er forøvrig ikke noe å være flau over, dersom dette faktisk gjelder deg. Lenke til kommentar
Ikkeibruk Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Altså, det er ikke meg Dessuten, om jeg hadde, hvem bryr seg? Endret 29. mai 2006 av mr.henka Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Han en gutt på 16 år, før hadde han et problem med at jeg gulpet opp mat etter å ha spist. 6202837[/snapback] Siden jeg har rapportert dette innlegget og moderatorene ikke gidder å bry seg: Dette er en helt unødvendig post som ikke fører noe godt med seg. Forkastelig oppførsel. Lenke til kommentar
cErfik Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Siden jeg har rapportert dette innlegget og moderatorene ikke gidder å bry seg:Dette er en helt unødvendig post som ikke fører noe godt med seg. Forkastelig oppførsel. Humor kalles det, kjøp deg litt... 6203923[/snapback] Noe som høres alvorlig ut(noe jeg mener dette høres ut som) så er det ikke noe og spøke med... Kanskje noen vil holde seg anonym om det gjelder dem og de syntes det er flaut så er det ikke noe og gjøre narr av for.. On topic: Ville nok anbefalt en tur til legen og fortalt han hva som forgår 100% noe han kanskje ikke helt har gjort med deg(kanskje bare 90% ? ) slik at det kan ordne seg fortest mulig.. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg ville i hvertfall fått mistanker om bulumi. Lenke til kommentar
Ikkeibruk Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Ok. Men noen tips som kan forebygge som en venn? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Si til han at du kan være med han til legen som støtte. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hvis han spiser få måltider om dagen, og de få måltidene han har er stappet fulle av fett, er det ganske tungt for magen. Fet mat går treigt å fordøye, i tillegg forsinkes fordøyelsen enda mer om man spiser skjelden. Da kan det komme så mye avføring at det blir vanskelig å få ut alt, i tillegg til faren for å få forstoppelse. Bestefaren min har en halvtime etter hvert måltid, og for ham er det ikke nødvendig å tømme seg før etter flere uker. Si at han må ta seg en tur til legen. Lenke til kommentar
Ikkeibruk Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Takk Skal si i fra, men det virket ikke som det var kun mat, men også drikke. Han sa også at kastet opp som regel drikke han drakk først, deretter maten! Men Vann gikk bra, hvis han drakk det stående alene. Han sa også at små megder mat går bra Takk for tipsene Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Altså, hvis han ikke fremprovoserer oppkast etter å ha spist så er det ikke bulimi. Bulimikere "overspiser" for så å kvitte seg med det de har spist ved å fremprovosere oppkast eller knaske kraftige avføringsmidler. Om dette ikke er tilfelle for kompisen din så bør han ta seg en tur til legen. Eller, det bør han vel uansett om han ikke klarer å spise normalt, uansett om det er psykiske eller fysiske årsaker til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå