M-bite Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Kromatisk aberrasjon ser ut til å være noe de fleste kameraer sliter med. Er dette noe en må leve med eller lar det seg gjøre å ta bilder slik at dette blir mindre framtredende? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Det går an å gjøre noe med det. Se under Guider > Kromatisk aberrasjon. Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2002 Hadde lest igjennom artikkelen, men der står det jo bare hva en kan gjøre i etterkant i det digitale mørkerom. Det jeg lurte på var om en gjennom innstillinger i kameraet kan gjøre noe. Har f.eks. vidvinkel/tele eller blenderåpning noen innvirkning. Har brukt en Nikon CP 885, som har ganske tydelig "burgunder" KA, men har ikke testet programmet på bildene mine siden jeg ikke har Photoshop. ---- Fant denne artikkelen hos DPREVIEW der det hevdes at vidvinkel er værst. [ Denne Melding var redigert av: M-bite på 2002-10-09 12:48 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Prøv da Guider > Optikk og linser. Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 litt på siden men: Picture Window Pro 3.1 skal være god på å korrigere KA i etterkant. http://www.dl-c.com/ og ja, det beste man kan gjøre for å unngå KA er å kjøpe et kamera som har såpass god optikk at dette ikke blir et problem. Minolta D7 er et godt eksempel. -flff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå