Gå til innhold

problemer med bootloader (suse 10.1) [løst]

Anbefalte innlegg

la inn suse 10.1 (stabel versjon) i dag

allt så ut til å funke, bortsett da jeg tok restart:

grub prøver å starte opp, men jeg får følgende mld:

"grub error 17"

inn med suse-dvd, velge "boot from harddisk", suses bootloader (ikke grub tror jeg) kom fram, og jeg kunne velge mellom linux, windows, cd og alt var fryd og gammen. Altså: bootloaderen som dvd'en starter funker. Men hvis dvd'en ikke er i så prøver maskina å starte grub, som feiler :(

Tipper feilen med grub henger igjen fra fedora, siden jeg innstallerte suse oppå fedora. Men det er ikke poenget: jeg ønsker å resette/opprette oppstartsvelger (samme om jeg bruker grub eller gnomes egen fancy sak). Hvordan kan jeg gjøre dette?

Har prøvd å løse problemet via /sbin/yast2, men det fungerte dårlig :( (programmet henger seg under utførelse av endringene...) må man ha su-rettigheter for å bruke yast? Har prøvd det og, men da klarer ikke yast og åpnes i det hele tatt. Får feilmld om illegall protokoll 0:0 eller noe i den duren

[delete]desverre har jeg ikke fiksa trådløst nett heller ennå, derfor må jeg switche fram og tilbake mellom windows og suse for å teste..[/delete] internett er fiksa :D

noen som vet hvordan jeg kan fikse bootloaderen min??

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klarte å løse det :w00t:

i terminal:

su
/sbin/yast2 bootloader

etter mye om og men klarte jeg tilslutt å overskirve de gamle innstillingene som grub hadde der, og suses oppstartsvelger fungerte :D

og nå har jeg faktisk fått inn skjermkortdrivere og trådløst nett!! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...