Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Friskrivning eksamen sidemål [Generasjoner]

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Det er vel først og fremst språkkunnskapene som blir testet i morgen, innholdet er av sekundær betydning - tror jeg.

Dette hefte kommer absolut på siste plass av alle de jeg har hatt (tentamner).

Nah, hadde heftet "Natur" engang. Den beste oppgaven vi fikk dreide seg om hvorvidt dyr var våre venner eller fiender. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel først og fremst språkkunnskapene som blir testet i morgen, innholdet er av sekundær betydning - tror jeg.

Er så fantastisk glad for at jeg bor i en nynorsk-kommune, og har fått nynorsk inn med "morsmelken". I morgen skriver jeg bokmål, noe som bare er littegranne enklere enn nynorsk. Tenker minimalt på språket, bortsett fra at det må bli korrekt selvsagt.

Lykke til i morgen, alle! Nå skal jeg lese igjennom ressursheftet for andre gang før jeg skal sove.

Noen tips til sitater jeg har funnet som gjerne kan brukes:

"Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere."

Sokrates, gresk filosof (470-399 f.kr.)

"Hver generasjon tror at verden går fremover fordi den alltid er i bevegelse. Men en pendel beveger seg også."

George Bernard Shaw, irsk forfatter (1856-1950)

"Ungdommen skal more seg. Siden kommer så meget."

Bjørnstjerne Bjørnson

"Ungdomsårene er en tid da utviklingen skjer usedvanlig raskt. Mellom tolv og sytten, for eksempel, blir foreldrene tyve år eldre."

Ukjent

Håper jeg var snill med noen som er våken fremdeles, slike sitater kan ofte brukes som en idiotsikker innledning eller avslutning.

Lenke til kommentar

Notatark er ubrukeleg, etter mi meining. Eg har aldri brukt notatarket, og det gjer eg ikkje no heller. Håper verkeleg vi får ei oppgave som gjer at eg kan skrive minst tre sider med ok nynorsk. På den måten kan eg kanskje forsvare firaren eg får i standpunkt.

Eg brukte ordboka fem gonger for å skrive denne teksta. :/

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Er så fantastisk glad for at jeg bor i en nynorsk-kommune, og har fått nynorsk inn med "morsmelken". I morgen skriver jeg bokmål, noe som bare er littegranne enklere enn nynorsk. Tenker minimalt på språket, bortsett fra at det må bli korrekt selvsagt.

Lykke til i morgen, alle! Nå skal jeg lese igjennom ressursheftet for andre gang før jeg skal sove.

Noen tips til sitater jeg har funnet som gjerne kan brukes:

"Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere."

Sokrates, gresk filosof (470-399 f.kr.)

"Hver generasjon tror at verden går fremover fordi den alltid er i bevegelse. Men en pendel beveger seg også."

George Bernard Shaw, irsk forfatter (1856-1950)

"Ungdommen skal more seg. Siden kommer så meget."

Bjørnstjerne Bjørnson

"Ungdomsårene er en tid da utviklingen skjer usedvanlig raskt. Mellom tolv og sytten, for eksempel, blir foreldrene tyve år eldre."

Ukjent

Håper jeg var snill med noen som er våken fremdeles, slike sitater kan ofte brukes som en idiotsikker innledning eller avslutning.

6212438[/snapback]

Lenke til kommentar

fine sitater. har sittet hele ettermiddagen på nettet i håp om å avsløre noe om eksamen i morra. det nærmeste jeg fant var dette samtaleforumet og noen nyttige sitater :cool: er vel egentlig mere tjent med å lese ressursheftet en gang til, tror jeg. lykke til folkens.

Lenke til kommentar
Hot tip: ikke skriv novelle! Fikk streng beskjed av læreren vår om at dette var det dummeste man kunne gjøre, da det skal godt gjøres å få til noe bra.

En norsklærer på skolen min sa visstnok til elevene sine i fjor at han skulle ta livet av de som skrev novelle på eksamen. Var visst et par-tre stykker som svettet ekstra etter eksamen  :!:

6211841[/snapback]

Jeg har stoore planer om å skrive novelle :) Håper jeg får det. Er visst ifølge min lærer en jævel på kåseri og essay også, men de siste stilene har ikke vist å være godt nok for han. Men imorgen går jeg for novelle. Briste eller bære :p har ikke peil på artikkel eller diskusjon med drøfting. Hater sånt..

Lenke til kommentar
Hvordan få alle sidene med forbredelsesark gjennom skriveren:

stryk dem først.... gikk glatt igjennom min hp printer:P

6211826[/snapback]

For all del, ikke prøv dette.. Det kan bare ha funket med HP-printer.. Men andre printere ødelegger hele..

Lenke til kommentar
Kan ejg ikke ha en sammenhengende tekst på arket mitt? :S

6212639[/snapback]

Jo, eller på en måte nei. Du kan ikke ha avsnitt med tekst som du kan bruke i stilen. Siden dette er friskriving, så kan det bare være regler og sitater og lignende. Ting man kan få bruk for under eksamen. Ikke ting man VET man kan skrive av :)

Lenke til kommentar
Kan ejg ikke ha en sammenhengende tekst på arket mitt? :S

6212639[/snapback]

Nei, vi fikk i hvertfall vite at det er forbudt og regnes som juks. Altså tekst som en stil er juks. To, tre setninger i sammenheng slås selvsagt ikke ned på.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

6212438[/snapback]

JA! Du var snill - de sitatene skal jeg bruke for alt de er verdt i dag - lykke til alle sammen, dette fikser vi!

Lenke til kommentar

Der var jeg hjemme og ferdig.

Valgte oppgave 2; artikkel om kjernefamilien i dag.

Gikk ikke så fryktelig bra for min del, skrev en stil som passer til karakteren 4, pleier å få 5.

Hvordan gikk det med andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...