Dolce_vita Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Noen som gjort seg opp noen tanker om tekstheftet i sidemål, generasjoner? Endret 29. mai 2006 av Dolce_vita Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Ta det i den andre tråden Tråden fortsetter for neste norsk fagdag også. Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Dette handler jo om noe helt annet. Jeg stemmer for å ta alt om friskrivning eksamen her. Første jeg tenkte når jeg så hefte var kommende genrasjoner, og utviklingen av landet osv. Så tenkte jeg litt på darwinisme. Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm.. Tror ikke det har så mye med darwinismen å gjøre - det retter seg i hovedsak på generasjonene i samfunnet, der alle er representert i tur og orden: Første sidene handler om familie og samliv, forskjeller mellom uttlendingenes STORE familier, og nordmenns små med 2.5 barn og en enorm oppgang i skilsmissestatistikken. Så omhandler det barn - på godt og vondt. Dikt av Sandemose, husk på at han brukte psykoanalysen og var opptatt av barndommen. Flere sider om ungdom, voksne og avslutningsvis eldre. Generasjonskløft, "unge pøbler og gamle grinebitere". Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Er det ikke bare like greit å fortsette her? Blir litt rotete med en gigantisk tråd som omhandler erfaringene fra fagdagen og tankene om sidemåls-tankene. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Snakk om å være original når det gjelder teksthefter. Skulle ønske de kunne ha valgt et konkret men samtidig bredt tema, som "Universet" eller "Folk". De må alltid velge et eller annet tema en kan skrive alt om, og da blir det lite vits å forberede seg. Får vel hente opp tentamen hvor jeg skrev om dessertgenerasjonen igjen. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Forresten på det notatarket, kan jeg skrive gramatikkregler der? Har mer behov for det enn noe annet. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Forresten på det notatarket, kan jeg skrive gramatikkregler der? Har mer behov for det enn noe annet. 6203341[/snapback] Tror du kan skrive hva du vil Er det slik at i nynorsk skriver man lærerene, og ikke lærerne som i bokmål? (F.eks) Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Forresten på det notatarket, kan jeg skrive gramatikkregler der? Har mer behov for det enn noe annet. 6203341[/snapback] Tror du kan skrive hva du vil Er det slik at i nynorsk skriver man lærerene, og ikke lærerne som i bokmål? (F.eks) 6203450[/snapback] Står at man ikke kan skrive noe som man fører dirkete inn i stilen. Så lurte på om det var regler om gramatikkregler også. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Forresten på det notatarket, kan jeg skrive gramatikkregler der? Har mer behov for det enn noe annet. 6203341[/snapback] Tror du kan skrive hva du vil Er det slik at i nynorsk skriver man lærerene, og ikke lærerne som i bokmål? (F.eks) 6203450[/snapback] Jeg har fritak fra nynorsk, men selv jeg vet at det heter lærarane. Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Du kan skrive hva som helst bare ikke sammenhengende tekst (med mindre det er sitater) Edit: Dette er disposisjonen jeg blir å bruke - og med hell har brukt til andre prøver i friskriving dette året. Disposisjon_for_eksamen.doc Endret 29. mai 2006 av Cluster1 Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Du kan skrive hva som helst bare ikke sammenhengende tekst (med mindre det er sitater) Edit: Dette er disposisjonen jeg blir å bruke - og med hell har brukt til andre prøver i friskriving dette året. 6203510[/snapback] Den så meget pen ut, kommer til å låne litt fra den. Må bare skrive bittelite på forbredelsesarket Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 leser hefte nå og blir provesert over hvor mye de henger ut oss unge. De kommer sikkert med denne dessertgenerasjonsoppgaven en gang til. Tror jeg har hatt den 4 ganger Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Legg ut dessertoppgavesvaret her så vi får inspirasjon.. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Har dere som meg fått et notatark, i gult papir, som henger sammen med resten av forberedelsesdelen? Kan jo bli litt av et prosjekt å skrive med printer på denne. Kan nesten virke som utanningsdirektoratet prøver å sette skjepper i hjulene på oss Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Kan man ikke rive den ut da? Det er jo tross alt et notatark, og vi har ikke fått beskjed om å ikke rive den ut. Tror de fleste vil rive den ut.. Så prøv printer.. Lenke til kommentar
sitelux Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg fikk beskjed på¨skolen om at hvis vi klarte å ødelegge det gule arket, kunne vi bare skrive på et vanlig et og passe på å få stempla det før eksamen starta på kontoret... Vet ikke ossen det er på andre skoler da.. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 "Vondt å bli voksen" av Turid Suzanne Berg-Nielsen tar for seg sosialiseringen i barndommen på starten , og avslutter med at tenårene varer lengre nå enn før. Vi vil ikkje gi slipp på "ungdommslivet" sidan "voksen-livet" har så mange fleire byrdar. Lurer på om utdraget prøver å få fram at vi vil være unge lengre....sidan tenåringsposisjonen gir psykologiske fordelar. Står hvertfall ikkje noko positivt om å bli voksen. Norske alkoholvaner hindrer integrering Den norske alkoholkulturen øydeleggar integreringen, her trur eg det kan bli aktuelt å skrive om innvandrerenes integreringssituasjon i Noreg. Ganske logisk egentleg Blind Kva vil det så å være voksen? Er arbeidslivet urettferdig fordelt, er utdanningen bare symbolsk? Generasjonskløft Sosialiseringen endres oppover tida, den var til dømes ikke likeins som den var for 50 år siden. Sidan eg har nynorsk om onsdagen tenkte eg det var lurt å øve litt Kva får dykker ut av disse tekstane? PS:Det er bare å rette nynorsken min hvis du ser noen feil Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Kjekt med en link til Føydalismen siden heftet nevner den. Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Sidan eg har nynorsk om onsdagen tenkte eg det var lurt å øve litt 6205185[/snapback] Har også nynorsk til onsdag. Går påbyggingsåret, og har ikke hatt nynorsk på nesten 14 år, før dette året. Jeg er glad det er friskrivingen og ikke fagdagen som ble lagt til sidemål, ellers hadde jeg slitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå