Gå til innhold

Pyrotechnics (eksplosiv / brennbar)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Vel, for det første bodde jeg på hybel, og jeg hadde garantert blitt kastet på hodet og ræva ut om hybeleiern hadde sett det han kalte for "terroristvirksomhet" ved en tidligere anledning en gang til...

for det andre var kruttet fuktig, dvs at det ville brunnet dårlig (hadde nokk strøket med uansett, menmen :p)

Men det skal litt til å antenne kruttet, så du må nok kaste en fyrstikk elns nedi skuffen for at det skulle antent. Om noen hater meg hadde vel vedkommende en gyllen sjanse til å komme inn gjennom vinduet mitt med en fyrstikk og gjøre slutt på meg :p og seg selv :p)

Lenke til kommentar

Blackpowder should lite very easily, especially with sulfur added :ohmy: I guess it also depends on the particle size and what not, but drying gunpowder under ones bed? :ermm:

All I know is that once it is ignited, its ignited! :whistle:

If I were you, I'd really "think-over" how you go about making and storing black powder. Larger amounts are also more dangerous, plus there is always a chance of a spontaneous explosion when handling (blackpowder dust)..

Haha, well there is also a danger when baking bread for example. The flour dust could cause a spontaneous explosion as well :p *Just something to think about*

esa

Lenke til kommentar

Det finnes lover om oppbevaring av krutt osv,det med grunner.

Hadde jeg vert deg,hadde jeg spredd kruttet ut i flere beholdere.

Det er en grense for hvor mye skade 3-400 gram krutt kan gjøre dersom du beskytter det litt.

Jeg ville heller vert litt forsiktig,jeg så på filmen at du f.eks skrudde igjen den metall-skruen,dersom det skapes stor nok friksjon,kan små korn i gjengene antenne.

Det skal vel noe til,men slike småting er verdt å være ops på :)

Er selv litt tilbakeholden med å lage rakettbrennstoff,noen grunn til å være det?

(Nå skal det sies at jeg er veldig forsiktig,ikke noe slurving. Tenker mest på smeltinga,kno3/sukker)

Lenke til kommentar
Tenker mest på smeltinga,kno3/sukker)

6757280[/snapback]

Er jo ikke absolutt nødvendig å smelte. Dette blir av hobby-rakett-oppskytere betegnet som en sikker prosess, men eksperter advarer innimellom mot det.

Jeg tror ikke det er lett å finne sikrere, like effektive metoder med overkommelig pris og tilgjengelighet for en som driver med dette på hobbybasis.

Lenke til kommentar

With melting of sugar propellants, it can be done fairly safely. It is VERY sticky to work with, and one may have problems with it cooling down to quickly (it hardens then) or "burning" it, like if you spill a drop on the stove (it will likely burn then!). Sorbitol is the easiest to work with, Sucrose (table sugar) is the HARDEST. I have tried both, so I know from experience. I use an electric heating plate, but it is WAY better if you could find something with a build-in heating element (so there really is no chance of catching fire; you can't spill it on a hotplate cause it is built-in). It is very hot too, and you have to keep stirring it and use very LOW heat...

Actually, the best way to learn how to cast (casting is the processing of melting propellant and pouring it into a mould), is to practice with INERT propellant. INERT means that it is "not reactive", that it doesn't combust/react with other chemicals.

All you really need to do is use regular table salt instead of KNO3, same mixture ratios. Just use the sugar you intend to use (the regular table sugar I presume, sucrose) and use regular table salt instead of KNO3. The mixture ration in weight is 65/35 for Sucrose propellant (KN/SU). Just practice with that, it is not flammable, totally safe to use :thumbup:

esa

Lenke til kommentar

Well sorbitol is a diabetic sugar, then there is dextrose (aka glucose), also fructose, and some others like erthynol (which is a little better then sorbitol, but is fairly new and very hard to get). Just start with sucrose, your first rocket motor is going to be "small" I guess. It is bigger rockets that a longer burn-time is optimal..

It really doesn't matter with such a small rocket motor. I could use sucrose and litterally get fairly similar results with sorbitol. BUT, if I planned to go for sucrose as fuel, I would have to make my nozzle throat diameter larger. Faster burn-rate equals larger nozzle throat. I believe you can find sorbitol or dextrose at health stores or drug stores? I'm not sure...

If I were you, I'd just aim for sucrose. It is VERY easy to get, but aim for the powdered kind (aka powdered icing sugar). The nozzle throat needs to be a little bigger then that used with dextrose and sorbitol, but if you plan to make a PVC motor, it really doesn't matter. So don't worry about that, just start to practice using salt and powdered icing sugar (INERT propellant) :thumbup:

*Oh, and I'm also reading a little up on PVC rockets, but there are A LOT of different PVC rockets :ohmy: The more you read up, the better. I will try to as well, but I'm still very busy. I'm actually going to Oslo tomorrow for a NEAR meeting and a NAMMO visit. It is going to be fun talking about rocketry all day! :D

esa

Lenke til kommentar

He he,nice.

Så vanlig sucrose er altså det du ville satset på?

Da skal jeg prøve det,skal begynne smått men vil jo lage noen pvc-motorer som er kraftige dvs. I til K :)

skal prøve å mikse en klatt og prøvefyre,kansje bare et par gram.

Så skal jeg stormlese om rakettmotorer,har begynt smått.

Lenke til kommentar

Yes, you can do a burn-test or something like that, but remember that it behaves differently under pressure ;) I urge you to start a little smaller though, one just can't start with a big motor like that. Once you have tested a small rocket motor (like g or h class, maybe i), you will then see for yourself how everything works/runs. There is a lot to read up on too, but one can make a PVC motor without worrying too much...

Don't get ahead of yourself now, I know when one first starts, they want a big rocket! I personally wanted a really fast one (but you have to go big then too), but I noticed that in the end it was just way TOO hard in the beginning. Make something small and easy, then you will get the feel for it :)

You can still do test-burns and such, but don't make anything bigger then an i-class motor. I would like to see your plans for your motor and maybe with some motorcalc information?

It is a little hard getting started, but it is all worth it in the end :D

esa

Lenke til kommentar

He he,de store motorene har jeg ikke tenkt å prøve meg på enda nei ;)

Har tenkt å prøve på noe ganske enkelt og smått i begynnelsen, setter stor pris på tegninger og ideer.

Har tenkt på å lage noen motorer lignende denne,og så arbeide meg oppover.

Men,hva består dysa av på en PVC-motor?

Har så innmari lyst til å skaffe meg pvc-rør og annet materiale,og dermed begynne å mekke på motorene, lage dyse,og til slutt fylle på brennstoffet når alllt er klart.

Elsker å sitte å tukle med slike ting,så dersom noen har en enkel tegning/plan setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Jeg ville heller vert litt forsiktig,jeg så på filmen at du f.eks skrudde igjen den metall-skruen,dersom det skapes stor nok friksjon,kan små korn i gjengene antenne.

Det skal vel noe til,men slike småting er verdt å være ops på  :)

Det er jeg faktisk VELDIG obs på, om du ser litt nøyere etter på filmen, så vil du se at jeg brukte grease som smøremiddel mellom gjengene, for å unngå friksjon og gnist. :)

Lenke til kommentar

Det er bra!

Dersom du gjemte deg kanske bra,så var det jo ikke mye å utsette på sikkerheten der.

Bare ikke la det være krutt langs lunten,da kan det brenne fort inn og anntenne greiene i hånda di.

Men det så sikkert og greit ut,hvor fikk du røret fra,og var gjengene der fra før(+ tetning i bunnen?)

Og så borre du hull i mutteren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Det var bare kameraet som sto så nerme, vi sto 200meter unna elns :)

Røret og sveiseingen fikk jeg fra Mekken på skolen vår, sveiset igsjen bunnen, og sveiset fast en mutter på toppen, med tilhørende bolt. Deretter boret jeg et 5mm hull i bolten til dynamitt-lunta, og tettet hullet godt med epoxy-lim.

Det skal sies at filmen ikke gir særlig godt intrykk av hvor høyt smellet egentlig var ;) Kameraet greide ikke å fange opp de skarpeste tonene ;)

10sek etter at bomba smalt ringte venner fra hele byen som visste om prosjektet og spurte om det var meg som var ute og sprengte :D Noen av de bodde 6km unna!

EDIT: fikk netopp en telefon av MadDog (en annen pyrotekniker som er med på prosjektet) og han lurte på om vi skulle ta en "sprenge dag" i løpet av uken :) Skal isåfall poste film her :) det blir nok den store bomba + 2 andre som skal fyres av, samt en røykbombe på 1 kilo :)

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Se edit :) kommer til å bli steinbra, vurderer å senke bomba ned i en 5liters kanne med bensin for å få en sopp-effekt på eksplosjonen :)

Det var vel ca 70gram krutt i den bomba på filmen, den var ikke helt full, vi fylte opp tomrommet med sand. Den store bomba inneholder 300gram, så det blir nok forskjell :)

Lenke til kommentar

Wow,men bare lov meg 2 ting:

*Tenk sikkerhet

*Film det hele :p

hva med å senke den ned i et vann/litt ned i sjøen?

Dette må jo nesten prøves,men har ikke noe rør som passer.

Måtte skaffet meg et slik rør,med gjenger og tettet bunn.

Resten burde gå fint :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Ja, vurderer sjøen ja ;) men tror bensin kommer til å bli dritfett :)

Skal seff passe på sikkerheten - det er første bud. Filmes skal det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...