Gå til innhold

Pyrotechnics (eksplosiv / brennbar)

Anbefalte innlegg

I 1MX har vi brukt matriser, men bare så vidt. Eg tror eg vil forstå det etter en stund, skal bare lese mer på det  ;)

esa

EDIT: Vi bruker matriser på MathCad (matte program for pcer)

6215753[/snapback]

Jøss. Det var tidlig :)

Vet bare at jeg skulle ønske jeg viste dette når jeg tok kjemi på VGS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er den riktige reaksjonen (etter litt googling):

6 KNO3 + C6H12O6 -> 6KCO3 + 6H2O + 3N2

Dette kan også stemme med hva vi ser som ligger igjen på bakken, dersom jeg hadde tenkt meg litt om. Denne tror jeg skal stemme med regningen.

edit: Usj.. mere googling sier dette:

6 KNO3 + 1,25 C6H12O6 -> 5 CO2 + 7 H2O + 3 N2 + 2,5 K2CO3 + 1 KOH

C12H22O11 + 6.288 KNO3 -> 3.796 CO2 + 5.205 CO + 7.794 H2O + 3.065 H2 + 3.143 N2 + 2.998 K2CO3 + 0.274 KOH (nakka-rocketry)

12 KNO3 + C6H12O6 ---> 12 KNO2 + 6 CO2 + 6 H2O

24 KNO3 + 5 C6H12O6 ----> 24 KOH + 12 N2 + 30 CO2 + 18 H2O

Vi ser ut til å ha mange muligheter :/

6204728[/snapback]

I think pressure has something to do with it. When burned on the ground in open air, there is not much pressure at all. However if used in a rocket motor, the pressure is much greater, probably 600 psi in an average rocket. The change in pressure probably changes the outcome... Is this true?

I have also noticed some rockets produce an exhaust that is very similar to that of a fire extinguisher, leaving a white powder behind. Some have dark, black smoke too, but that could be because of the uneveness of the propellant grain.

esa

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I have found out what KN/SU (potassium nitrate and "regular" sugar) would be when combusted, here is the LINK

However, now I am in need of a "highly flammable/explosive" sort of paste. Something to coat my propellant grain for my rocket. I have two things I'm trying, one with mainly aceton, and the other with isopropanyl...

I have more details in "how" this works, but does anybody have any ideas of what I could use?

esa

Lenke til kommentar

Hva mener du med "paste" her? Noen gelé-aktige eksplosiver?

Pure cotton, nitrating acid (HNO3 + H2SO4)

20 ml of concentrated nitric acid with 40 ml of concentrated sulfuric acid. The cotton (2 g) being influenced by the prepared nitric acid about 15 min.

Cleanse the received product until it is free of acid. It should be washed with water until it gets neutral. Dry guncotton to introduce its reactivity.

Hva med dette? Det er meget eksplosivt, kanskje for mye? Vær hvertfall forsiktig med gun cotton!
Lenke til kommentar
Hva mener du med "paste" her? Noen gelé-aktige eksplosiver?

Pure cotton, nitrating acid (HNO3 + H2SO4)

20 ml of concentrated nitric acid with 40 ml of concentrated sulfuric acid. The cotton (2 g) being influenced by the prepared nitric acid about 15 min.

Cleanse the received product until it is free of acid. It should be washed with water until it gets neutral. Dry guncotton to introduce its reactivity.

Hva med dette? Det er meget eksplosivt, kanskje for mye? Vær hvertfall forsiktig med gun cotton!

6530025[/snapback]

Hehe, I need something that will catch fire easily and produce hot heat. It is to get the "rocket fuel" started, kinda thing...

By "paste" I mean something that I can like "paint" on to the propellant grain (solid rocket fuel). I also need something for my igniter system, using a bridge-wire type of ignition (with something that produces high heat and sparks, with a slight explosion). Here is a link I found of a video: At the bottom of the page ;)

esa

Lenke til kommentar
6 KNO3 + C6H12O6 -> 6KO + 6CO2 + 6H2O + 3N2

Kaliumoksidet reagerer med karbonioksiden og danner kaliumkarbonat:

6KO + 6CO2 -> 6KCO3

Da blir totalreaksjonen:

6 KNO3 + C6H12O6 -> 6KCO3 + 6H2O + 3N2

Kilde: Kemishow Aarhus

6534612[/snapback]

Yes, that probably is right. However that is using Dextrose sugar I believe, with my example they are using Sucrose (regular) sugar. However I am using Sorbitol now for rocket fuel, much easier to make and has a longer burn to it ;)

Sucrose example:

C12H22O11 + 6.29 KNO3 -> 3.80 CO2 + 5.21 CO + 7.79 H2O + 3.07 H2 + 3.14 N2 + 3.00 K2CO3 + 0.27 KOH

sucrose solid C12H22O11

potassium nitrate solid KNO3

carbon dioxide gas CO2

carbon monoxide gas CO

steam gas H2O

hydrogen gas H2

nitrogen gas N2

potassium carbonate liquid K2CO3

potassium hydroxide liquid KOH

Just found the chemical formulas for each main type of "sugar propellants":

Sucrose C12 H22 O11

Dextrose C6 H12 O6

Sorbitol C6 H14 O6

*Dextrose is another name for Glucose*

esa

EDIT: Anyone know what the "Sorbitol" reaction with Potassium nitrate would produce?

C6 H14 O6 + K N O3 = ?

Endret av esa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Mekka en rørbombe for et par måneder siden. Laget kruttet selv, men CIA metoden, sprengte vekk et tre oppi skogen:

Film

Har dog laget en som er dobbelt så stor nå, men har ikke fått sprengt den enda...

Et par bilder av bomba (den som sprengte treet):

IMG_4275.jpg

DSCN1386.jpg

Den nye og større bomba:

DSCN1568.jpg

Hjemmelagde fenghetter:

DSCN1547.jpg

Om noen vil ha oppskrifter\tips, send PM (moderatorene blir sint, snakker av erfaring)

Lenke til kommentar

This really isn't rocket science :p I could just plug the nozzle throat of my rocket motor and it would turn into a pipe bomb. I see your pipe did not srapnel, it must of been seam-welded or something similar or maybe just be so thick that it had more time to find a weak point. My rocket motor would have sent srapnel in many pieces, flying hundreds of meters, unless I made a small grove (aka a failure-safe weak point). Really the bulkhead is designed as the enitial weak point, but there is a possibility of everything exploding. The operating pressure for my rocket motor is around 1300 psi, while the safety margine is 10 times that. It CAN also exceed that safety limit as well :ohmy:

Well I guess this is pyrotechnics :tease:

*Laws and safety though are a concern*

esa

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Vel, det er jo pyroteknikk, iogmed at jeg lager kruttet og bomba selv... Ulovlig er det, men jeg sørger alltid for at mennesker ikke kan komme til skade.

Lenke til kommentar

How did you make your black powder? A mixture ratio of 75/15/10 KN/Ch/S?

I make something similar, 80/20 KN/Ch (the sulfur isn't really necessary for a combustion powder in rocket motors). I plan to use more of a gun-powder based ignition in the future...

How did you go about "grinding" it down to more of a dust?

esa

Lenke til kommentar
Bruk en kulemølle,bland ingrediensene sammen og la dem surre i en kulemølle en stund.

Har hørt om svovelfritt krutt,noen med erfaringer innen det?

6752467[/snapback]

Yes, I have used 80/20 KN/Ch. The sulfur really just helps it "spark" more easily..

When grinding, there is a danger for spontaneous explosions remember.

esa

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Bruk en kulemølle,bland ingrediensene sammen og la dem surre i en kulemølle en stund.

Har hørt om svovelfritt krutt,noen med erfaringer innen det?

6752467[/snapback]

Vet at man får et bedre resultat med kulemølle, men hadde ikke tid eller ressurser til å lage en da.

CIA metoden fungerer fett

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Først malte jeg kullet gjennom en nylonstrømpe, og tilsatte svovelet. Deretter kokte jeg opp salpeter med vann, og tilsatte kull\svovel blandingen da det kokte. Blandet deretter godt, og tilsatte rødsprit under kraftig omrøring. Når massen var blitt lunken presset jeg det gjennom en sil slik at kornene ble i passe størrelse. Helte deretter alle kornene utover gråpapir for tørk i 4 døgn.

Lagde ca. 2kilo krutt.

Bilde av tørking:

svartkruttunderarnesbed.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...