Gå til innhold

D: bort på Min Datamaskin

Anbefalte innlegg

D: er borte på min datamaskin.

Jeg får til å åpne skuffen på dvd spilleren. Men den leser ikke noen cd eller lignende. Har sjekket i bios, men kan ikke se noen feil.

I enhetsbehandling er det et utropstegn over spilleren. Når jeg høyreklikker og trykker på egenskaper står det følgende: Windows lastet enhetsdriveren for denne maskinvaren, men kan ikke finne maskinvareenheten. (Kode 41)

Spilleren er forøvrig en Lite-ON COMBO LTC-48161H

Hva har skjedd her? Gjerne noen innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner du den i bios?

Finner du den i enhetsbehandling?

Finner du den i diskbehandling?

Har du sjekket at kabelene ikke har løsnet?

Har du gjort noen endringer på maskinvaren eller programvaren i forbindelse med at den forsvant?

Lenke til kommentar
Finner du den i bios?

Finner du den i enhetsbehandling?

Finner du den i diskbehandling?

Har du sjekket at kabelene ikke har løsnet?

Har du gjort noen endringer på maskinvaren eller programvaren i forbindelse med at den forsvant?

6201154[/snapback]

Ja jeg finner den i bios, finner den også i enhetsbehandling(med gult utropstegn over seg)

I Diskbehandling står det: Backup,partisjon,standard, FAT32, OK(ukjent partisjon)

Jeg har ikke sjekket kablene, og kan ikke komme på annet en vanlig Windows update har endret software de ukene.

Lenke til kommentar
Det gule utropstegnet kan tyde på en S.M.A.R.T.-advarsel.

Du kan prøve å sjekke SMART-verdiene f.eks med programmet HDD Health fra www.panterasoft.com

6201252[/snapback]

Siden det er en LTC-48161H er det kanskje heller en driverfeil.. ? Dersom det fulgte med drivere, forsøk å reinstaller disse. Hvis ikke, forsøk å avinstaller standard-driverene og la windows installere de på nytt.

Lenke til kommentar
Det gule utropstegnet kan tyde på en S.M.A.R.T.-advarsel.

Du kan prøve å sjekke SMART-verdiene f.eks med programmet HDD Health fra www.panterasoft.com

6201252[/snapback]

Har lastet det ned og sjekket. Men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Fordi jeg har overhodet ikke peiling på hva SMART-verdier er?

Lenke til kommentar
Siden det er en LTC-48161H er det kanskje heller en driverfeil.. ? Dersom det fulgte med drivere, forsøk å reinstaller disse. Hvis ikke, forsøk å avinstaller standard-driverene og la windows installere de på nytt.

6201274[/snapback]

Det fulgte ikke med noen drivere, når jeg sjekker hjemmesiden så står det at den kun bruker windows driver for å fungere.

Når jeg avinnstalerer og innstalerer på nytt, kommer det opp under innstalasjonen: Det oppsto et problem under innstalasjonen og enheten vil ikke fungere som den skal... Eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Ups, det er en DVD-rom ja. (Nå multitasker med litt for mange tråder på en gang :p )

Jeg vet ikke om det er SMART-verdier på DVD-rom'er, men det er uansett mindre aktuellt enn på harddisker. SMART-verdier er enhetens eget overvåkningsprogram/selvtest. Dette er innebygget i firmwaren i enheten og kan leses av med diverse programmer. Verdiene forteller om tilstanden til enheten. Alt fra nåværende temperatur, start-stopp sykluser, om alle selvtestene har gått bra osv.

breathe: Du kan ha rett i at driveren kan være problemet. Det er verd et forsøk å reinnstallere driveren til DVD-rom'en (fra enhetsbehandling).

Lenke til kommentar

Det er en kode 41.

Hentet i fra microsoft:

"Kode 41

Windows lastet enhetsdriveren for denne maskinvaren, men kan ikke finne maskinvareenheten. (Kode 41)

Anbefalt løsning

En driver ble lastet inn, men den blir ikke funnet. Denne feilen oppstår når Windows ikke finner en enhet som ikke er Plug and Play.

Hvis enheten ble fjernet, avinstallerer du driveren, installerer enheten og klikker deretter Søk etter maskinvareendringer for å installere driveren på nytt. Hvis maskinvaren ikke ble fjernet, skaffer du en ny eller oppdatert driver for enheten.

Hvis denne enheten ikke er Plug and Play, kan du trenge en nyere versjon av driveren. Bruk veiviseren for ny maskinvare for å installere en annen enhet en Plug and Play. Klikk Ytelse og vedlikehold i Kontrollpanel, klikk System, og klikk Veiviser for ny maskinvare i kategorien Maskinvare."

Kan ikke finne veiviser for ny maskinvare jeg...

Lenke til kommentar

Det kan hende at DVD-rom'en har tatt kvelden. Du kan prøve å laste ned ny firmware til den og se om flash-programmet finner spilleren.

Koble gjerne ut og inn alle kablene til den. Det kan hende det bare er litt dårlig kontakt der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Dette har jeg vært borti før. Men da med engelsk utgave av WinXP.

Hos meg var løsningen å slette noen registerverdier.

Sjekk linken til breathe.

Vil du ha det på norsk, kan du se her: http://support.microsoft.com/?kbid=270008 (Det er her snakk om feil nr 31, men det er samme løsningen som ved feil nr. 39 og nr 41.)

Her er det også en lengere artikkel med steg-for-steg:

http://reviews.cnet.com/5208-10149-0.html?...ssageID=1589425

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...