Gå til innhold

Nytt kamera, gamle linser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på å kjøpe meg et nytt nikon kamera og lurte i forhold til dette om jeg kan bruke de gamle linsene mine. Jeg har fra før et Nikon F60.

6200790[/snapback]

Ja det kan du. Spørsmålet er vel heller om de holder mål for ditt nye digitale kamera.

Sjekk www.naturfotograf.com (Bjørn Rørslett) om du finner noe info om dine objektiv.

Lenke til kommentar
Samtlige av de gamle Nikon-objektivene dine vil fungere, ikke automagtisk men med manuelle heller halvmanuelle instillinger.

6204352[/snapback]

F60 er vel et AF kamera, så de linsene det er snakk om er vel gjerne AF linser i såfall vil de jo fungere utmerket til automatisk bruk også.

ps. MF linser fungerer ikke så bra som du antyder til nye Nikon digitale hus, du vil miste alt som heter lysmåling da det kun er proffhusene og D200 som fortsatt har AI taggen som MF kameraene brukte til å overføre blender informasjone, det finnes heller ingen mulighet for nedblendet lysmåling. Så Nikon MF linser gir faktisk større funksjonalitet på et Canon hus med overgang, siden man da får mulighet for nedblendet lysmåling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...