Gå til innhold

Apple Store Norge: Priser fra en annen Verden

Anbefalte innlegg

Har en tid gått og siklet på en macbook (intel core duo med 2.0 Ghz).

Stakk igår innom sidene til Apple Store Norge og finner at prisen er 10 990,-.

Syntes dette var litt i overkant dyrt og tenkte jeg skulle sjekke prisen på Apple Store US, og der finner jeg identisk maskin til 1099 US $. Omregnet med dagens dollarkurs blir dette i underkant av 8000 NOK.

38% dyrere i Norge. Virker som om Apple Norge tror norske forbrukere ikke sjekker utenlandske sider og tror de kan ta hva de ønsker for produktene sine. Ganske drøyt hvis du spør meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må du plusse på 25% samt bedre garanti tid i Norge da.

6200822[/snapback]

jeps, så litt feil i og med at 14 % moms ikke er lagt til på prisene fra Apple Store USA..

Blir mindre forskjell, men fortsatt endel hundrelapper..

Lenke til kommentar

Med tanke på at vi har 5 års reklamasjonsrett i Norge, så er det ikke overraskende at det blir litt dyrere. Hvis du vil ha det billigere, får du ta en tur til USA, men ikke kom å klag hvis noe skjer med maskinen om ett år.

Lenke til kommentar

Hadde hardware.no fått en krone for hvergang en tråd starter om "hvorfor er hardware så mye billigere i USA" og som alltid ender opp med samme konlusjon "oj, det var ikke så stor forskjell alikevel for man tenkte ikke på moms, transport, garantier..osv" så hadde hardware.no hatt nok penger til å kjøpe opp alle konkurerende IT publikasjoner.....nesten.

AKIRA

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

MacBook Pro i USA koster den i midten som jeg har kjøpt meg i usa 2499 dollar, med dagens kurs er det circa:

15 544 kroner, i norge koster samme maskinen 21 490 kroner hos Apple Norge eller eller 3454 dollar med dagens kurs.. jeg har med 3 års garanti.. vil si at apple produkter er mye billigere i usa, og det kommer jo av at det produseres der..

Lenke til kommentar
MacBook Pro i USA koster den i midten som jeg har kjøpt meg i usa 2499 dollar, med dagens kurs er det circa:

15 544 kroner, i norge koster samme maskinen 21 490 kroner hos Apple Norge eller eller 3454 dollar med dagens kurs.. jeg har med 3 års garanti.. vil si at apple produkter er mye billigere i usa, og det kommer jo av at det produseres der..

6459490[/snapback]

Og tok du med MVA i regnestykket ditt da?

Med MVA så koster US-maskinen ca 19500,- og da er ikke forskjellen så fryktelig stor.

Lenke til kommentar

6459490[/snapback]

Og tok du med MVA i regnestykket ditt da?

Med MVA så koster US-maskinen ca 19500,- og da er ikke forskjellen så fryktelig stor.

6459621[/snapback]

MVA får man igjen på flyplassen

og med MVA i usa blir den fremdeles under 17 000.. men vet ikke hvordan det er hvis man importerer og med norske MVAen og frakt.. men kjøper man den i statene slipper man jo det, hvis man er der

Endret av Fry
Lenke til kommentar
Nå må du plusse på 25% samt bedre garanti tid i Norge da.

6200822[/snapback]

jeps, så litt feil i og med at 14 % moms ikke er lagt til på prisene fra Apple Store USA..

Blir mindre forskjell, men fortsatt endel hundrelapper..

6200895[/snapback]

14% moms? Hvor i all verden har du den satsen fra?

Uansett så kan du ikke sammenligne satsen i USA og satsen i Norge. Man må gjøre regnestykket fullstendig før prisene kan sammenlignes.

Lenke til kommentar

og med MVA i usa blir den fremdeles under 17 000.. men vet ikke hvordan det er hvis man importerer og med norske MVAen og frakt.. men kjøper man den i statene slipper man jo det, hvis man er der

6460028[/snapback]

MVA får man igjen på flyplassen? Dette har ikke jeg vært borti før. Jeg trodde man får igjen pengene for betalt moms i utlandet når man toller på vei inn til Norge.

Hvis dette en gang var en mulighet, skal man uansett betale for seg ved å tolle utstyret til Norge på vei inn.

Folk må slutte å sammenligne priser på denne måten. For å overdrive poenget, er det som å si at prisene i butikken er for mye, når man kan få ting gratis ved å stjele det man vil ha. Moms skal betales. Sammenligninger som tar i bruk ulovlige metoder for å spare penger blir en diskusjon om svindel. Og da er det egentlig ingen direkte sammenligning.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

6460028[/snapback]

MVA får man igjen på flyplassen? Dette har ikke jeg vært borti før. Jeg trodde man får igjen pengene for betalt moms i utlandet når man toller på vei inn til Norge.

Hvis dette en gang var en mulighet, skal man uansett betale for seg ved å tolle utstyret til Norge på vei inn.

Folk må slutte å sammenligne priser på denne måten. For å overdrive poenget, er det som å si at prisene i butikken er for mye, når man kan få ting gratis ved å stjele det man vil ha. Moms skal betales. Sammenligninger som tar i bruk ulovlige metoder for å spare penger blir en diskusjon om svindel. Og da er det egentlig ingen direkte sammenligning.

6460134[/snapback]

fikk egentlig bare høre det av ei vennine som bor i usa, jeg fikk det travelt med å rekke flyet så rakk ikke undersøke.. men jeg sparte hvertfall 6000 på å kjøpe der... investerte i en ipod 60gb video og.. sparte mye på den og

Lenke til kommentar
Du kjøper ei vare i USA, tar med med inn i Norge, då blir momsen i USA tatt av og momsen i Norge lagt på, blir det ikkje noko sånt?

6460905[/snapback]

Skal alt gaa helt etter loven ja... men jeg gikk inn i norge med pcen som om jeg hadde hatt den for jeg reiste til usa.. og ble ikke spurt noen ting.. bare ha kviteringen i kofferten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...